چند هفته‌یی می‌شود که بورس تهران معاملات کم‌رمق و بی‌جانی را سپری می‌کند. تنها امیدی که برای فعالان بازار باقی مانده، اخبار مثبت احتمالی است که از مذاکرات هسته‌یی مخابره می‌شود.

هفته گذشته مذاکرات هسته‌یی پیگیری شد، اما خبر مثبت و تاثیرگذاری از آن بیرون نیامد. گفت‌وگوهای جان کری و محمدجواد ظریف، تا پاسی از شب چهارشنبه، ۲۴دی، ادامه یافت. به‌گزارش «تعادل» و به نقل از رویترز، کری بدون برنامه قبلی برای سومین دیدار و ادامه گفت‌وگو با ظریف به هتل لیک‌ساید ژنو بازگشت. جان کری قبل از آن، مذاکره‌کنندگان ارشد امریکایی را برای مذاکرات فنی با همتایان ایرانی خود که روز پنج‌شنبه برگزار شد، توجیه کرده بود. مذاکرات وزیران امورخارجه دو کشور روز چهارشنبه پنج ساعت ادامه یافت و بعد از ظهر شامل یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌یی در مرکز شهر ژنو بود. این سنت‌شکنی و قدم زدن دو وزیر در انظار عمومی شاید بتواند به فال نیک گرفته شود. این مذاکرات پیش‌درآمد از سرگیری مذاکرات هفت کشور(ایران و شش قدرت جهانی) در ۲۸دی است.

قضاوت زود است

نگاهی به سخنان عراقچی می‌تواند جالب توجه باشد. پس از پایان مذاکرات روز چهارشنبه معاون وزیرخارجه کشورمان گفت: «مذاکرات هشت‌ساعته وزرای خارجه ایران و امریکا که در چند نوبت صورت گرفت، بسیار فشرده، صریح و جدی بود به‌گونه‌یی که همه موضوعات بار دیگر مرور و آخرین مواضع ردوبدل شد.»

سیدعباس عراقچی افزود: «در بعضی از موضوعات کارشناسان هم به جلسات مذاکرات ملحق شدند و در مجموع قرار شد مذاکرات پنج‌شنبه در سطح معاونان وزرای خارجه ادامه یابد.»عراقچی گفت: «مهم این است که مذاکرات در فضای کاملا جدی و صریح جریان دارد و اراده دو طرف برای رسیدن به توافق، مشخص است، اما اینکه آیا توافقی که هر یک از طرف‌ها می‌خواهند به آن برسند مورد توافق دیگری هم باشد، کار سختی است و هنوز با آن فاصله داریم. با این همه تلاش‌ها ادامه دارد اما هنوز برای قضاوت درباره نتایج مذاکرات زود است.»

او با بیان اینکه «کار بسیار سخت و پیچیده‌یی درحال انجام است» افزود: «علت اصلی آن این است که موضوعات متنوع و بسیار متعددی وجود دارد. به‌گونه‌یی که یک سوی آن بحث تحریم‌ها و در سوی دیگر بحث برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران است که این برنامه خود ابعاد مختلفی چون راکتور آب سنگین، برنامه غنی‌سازی، تاسیسات مختلف و بحث نظارت‌ها را شامل می‌شود که به واسطه وجود ابعاد مختلف و پیچیده‌اش، باعث نگرانی‌های دوطرف در همه موضوعات شده است.»با این تفاسیر، هرچند که زود است درباره نتیجه مذاکرات هسته‌یی قضاوت کنیم، اما با این روند بعید به نظر می‌رسد که ۲۸دی آبستن اخبار مثبتی باشد. در این شرایط که تکان خوردن بورس تهران به مخابره اخبار واضح، صریح و شدیدا مثبت مذاکرات هسته‌یی نیاز دارد، و بعید به نظر می‌رسد که با این لحن، خبر خاصی در پیش باشد، احتمالا بازار در هفته آینده نیز به ریزش ادامه خواهد داد و به جز چند تک‌سهم، شاهد لیدر معناداری در بازار نخواهیم بود. کاهش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی، احتمال کسری بودجه و عدم نیل به اهداف عمرانی دولت در سال۹۴، عدم کاهش سود سپرده‌ها و… همگی دست به دست هم داده‌اند که اخبار مثبت خفیف مذاکرات، اثرگذاری خود بر بورس را از دست بدهند. لذا در این برهه بیراه نیست اگر فرض کنیم که بورس تهران باز هم با ریزش مواجه باشد. چنانچه این اتفاق رخ دهد، این احتمال وجود دارد که بورس تهران نسبت به اخبار مذاکرات نیز واکسینه شود!

آمار معاملات هفته

در هفته‌یی که گذشت، شاخص کل بورس تهران با تقریبا یک‌‌هزار واحد ریزش، در سقف کانال ۶۵‌هزار واحد تثبیت شد. با احتساب این ریزش، فعالان بورس در این هفته ۵/۱درصد دیگر از سرمایه‌های خود را از دست دادند. در این مدت ۳‌میلیارد و ۹۰۴‌میلیون و ۲۳۷‌هزار سهم به ارزش ۱۳۶۷‌میلیارد تومان و در ۳۷۹‌هزار و ۲۱۲نوبت دست به دست شد. سهم معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس تهران ۵۲درصد از کل معاملات بود. همچنین سهم معاملات عمده و اوراق بدهی به ترتیب ۲۴ و ۲۲درصد رقم خورد.

بیشترین اثر منفی بر شاخص در هفته‌یی که گذشت، از آن گروه محصولات شیمیایی بود. این گروه به تنهایی شاخص را در این مدت ۶۳۰واحد تنزل داد. پس از آن گروه فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و گروه استخراج کانه‌های فلزی قرار داشتند که هرکدام به ترتیب شاخص را ۲۲۶، ۲۰۲ و ۱۳۸واحد تنزل دادند.

از میان شرکت‌ها نیز صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس(فارس) بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت و آن را ۳۰۹واحد تنزل داد. پس از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو)، ملی صنایع مس ایران(فملی) و فولاد مبارکه اصفهان(فولاد) قرار داشتند که هرکدام به ترتیب شاخص را ۱۴۲، ۱۲۲ و ۵۹واحد تنزل دادند.

منبع: تعادل


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54650
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بورس تهران گوش به زنگ اخبار مثبت
بورس تهران گوش به زنگ اخبار مثبت
بورس تهران گوش به زنگ اخبار مثبت
بورس تهران گوش به زنگ اخبار مثبت
بورس تهران گوش به زنگ اخبار مثبت