معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد: تأمین مالی از طریق اوراق بدهی، اوراق مشارکت و اوراق استناء را از راهکارهای کمک به صنایع‌دریایی است

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد: تأمین مالی از طریق اوراق بدهی، اوراق مشارکت و اوراق استناء را از راهکارهای کمک به صنایع‌دریایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، عضو هیئت‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در نشست تخصصی صنایع‌دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سخنانی گفت: سابقه صنعت دریایی در ایران قدیمی است و ایزوایکو با این هدف ایجاد شد که بتوانیم به کشوری تبدیل شویم که در حوزه صنعت دریایی حرفی برای گفتن داشته باشیم اما متأسفانه این اهداف‌ به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده و کماکان ما به جایگاهی که باید نرسیدیم.

دکتر محمدرضا عربی با بیان اینکه این حوزه یک حوزه سرمایه‌ بر و دیر بازده است افزود: به همین دلیل بخش‌خصوصی مایل به ورود به این صنعت نیست و اگر هم بخواهد ورود پیدا کند انتظار حمایت‌های خاص و ویژه‌ای از سوی دولت است.

وی با اشاره به اینکه دولتی بودن این حوزه باعث عقب‌افتادگی این صنعت شده است اظهار داشت: این صنعت در عین اینکه در عملیات دولتی بوده است در کارفرمایی هم دولتی بوده است که همین موضوع اثر منفی را مضاعف کرده زیرا دولت به دلیل شرایط مالی نتوانسته به این صنعت کمک کند.

عربی ناتوان بودن در گرفتن شریک خارجی را دلیل دیگر عدم شکوفایی صنعت کشتی‌سازی ذکر کرد و گفت: برای ایجاد دانش علمی و فنی در این حوزه لازم است این دانش به ما منتقل شود زیرا اگر بخواهیم این دانش را از صفر به دست آوریم زمان و انرژی بسیاری باید صرف شود.

وی در خصوص تأمین مالی صنایع‌دریایی کشور گفت: اگر این موضوع حل می شد سایر موضوعات به گونه ای مرتفع می‌شد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به سرمایه‌بر بودن این صنعت گفت: به همین دلیل بخش‌خصوصی تمایل چندانی برای ورود به این صنعت ندارد دولت هم چون منابع کافی نداشته نتوانسته آن گونه که باید از این صنعت حمایت کند.

وی با اشاره به شرکت‌های دریایی فعال در بورس افزود: در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از شرکت‌های تابعه‌اش وارد بورس شده‌اند که همین مسأله باعث شفافیت این حوزه شده و باعث شده به این حوزه از دیدگاه اقتصادی و درآمدزایی نگاه شود.

وی ادامه داد: در حوزه خدمات بندری نیز چند شرکت از جمله تایدواتر و شرکت خدمات بندری سینا وجود دارند همچنین در حوزه پیمانکاری و کشتی‌سازی شرکت صدرا را داشتیم که متأسفانه به دلیل دولتی بودن کارفرما، این شرکت وضعیت بدی پیدا کرد.

عربی گفت: در بخش بانکرینگ دریایی اخیراً چند شرکت اعلام آمادگی پذیرش در بورس را داده‌اند این شرکت ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده‌اند تا بتوانند بحث‌های بانکرینگ را در حوزه خلیج‌فارس توسعه دهند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس به تأمین مالی برای خرید دکل برای چند شرکت از طریق بورس اشاره کرد و گفت: در این خصوص حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفته است.

وی تأمین مالی از طریق اوراق بدهی، اوراق مشارکت و اوراق استناء را از راهکارهای کمک به صنایع‌دریایی عنوان کرد و گفت: اوراق استصناع مشخصا برای ساخت و تولید تجهیزات و پروژه ها ایجاد شده است همچنین پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس از راه‌های دیگر تأمین مالی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در فرابورس بازاری به نام بازار ایده وجود دارد که هر فردی که در حوزه دریایی ایده‌ای جدید و نو داشته باشد می‌تواند آن را در بورس ایده عرضه کند و خریداران برخوردار از منابع مالی می‌توانند آن طرح ها را خریدار کرده یا با مشارکت طرح را صنعتی کنند. این حوزه می‌تواند در تأمین مالی خرد کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54556
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عرضه انواع اوراق بدهی برای تامین مالی صنایع دریایی
عرضه انواع اوراق بدهی برای تامین مالی صنایع دریایی
عرضه انواع اوراق بدهی برای تامین مالی صنایع دریایی
عرضه انواع اوراق بدهی برای تامین مالی صنایع دریایی
عرضه انواع اوراق بدهی برای تامین مالی صنایع دریایی