در برهه کنونی شاخص کل بورس با رشدی ۲۸ واحدی در سطح ۶۵۹۵۷ واحد قرار گرفته و شاخص کل فرابورس نیز بیش از ۲واحد بالا رفته و در سطح ۷۴۳ واحد قرار گرفته است.

اخبارپول – امیرفرشید رضایی: شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ۱۰ واحد رشد به مرز ۶۵ هزارو ۹۳۹ واحد رسید. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل امروز را فارس ، پارسان و رمپنا داشتند.ارزش کل معاملات نیز به ۱۹۴ میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir)، در ساعت اولیه معاملات روز جاری جو مبهم و بعضا رو به رشدی بر بسیاری از بخش ها حاکم بوده که این امر شاخص ها را با رشدی مختصر مواجه ساخته است.
بسیاری از نمادهای ساختمانی در درصدهای مثبت معامله شده و “ثنوسا” به صف خرید رسیده است.
در بخش بیمه “البرز” بار دیگر تا آستانه صف خرید پیش رفته است.
در بخش خودرویی صف خرید “خزامیا” و “خپارس” عرضه شد.
در بخش فلزات اساسی “فباهنر” وضعیت مشابهی را تجربه کرد.
در بخش بانکی “وپست” مجددا به صف خرید سبکی رسید.

هم اکنون جو منفی بر بخش سیمانی حاکم است و سنگین ترین صف های فروش در این بخش در نمادهایی مانند “ستران” و “سفارس” دیده می شود.
همچنین در بخش معدنی صف فروش محدود “کگل” برچیده شد اما این نماد مجددا در آستانه صف فروش قرار گرفت.
در برهه کنونی شاخص کل بورس با رشدی ۲۸ واحدی در سطح ۶۵۹۵۷ واحد قرار گرفته و شاخص کل فرابورس نیز بیش از ۲واحد بالا رفته و در سطح ۷۴۳ واحد قرار گرفته است.

تعدیل مثبت سیمانی ها در راه است
علاوه بر اینکه با قطع گاز در بخش کلینکر ارائه خدمات سوخت رسانی به سایر واحدهای صنعتی و خانگی برای دولت آسانتر می شود، شرکت های سیمانی هم از جهت کاهش هزینه و هم از جهت افزایش قیمت سیمان درآمد بهتری را کسب می کنند و این اقدام یک نقطه عطف برای صنعت سیمان خواهد بود.

لازم به ذکر است که روز گذشته نامه ای به امضاء انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان روی خروجی خبرگزاری ها رفت که از توقف یک ماهه کلینکر (ماده اولیه سیمان) خبر می داد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به “سنا” این اقدام را در جهت سودآوری شرکت های سیمانی خواند و گفت: با توقف کلینکر تعدیل مثبت برای درآمدهای شرکت های سیمانی در راه است.

طبق گزارش سنا نیز دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این خبر گفت: برخلاف خبرهایی که در برخی سایتها مبنی بر قطع گاز تولید سیمان منتشر شده است، این قطعی گاز منحصر به تولید کلینکر (ماده اولیه سیمان) است.

عبدالرضا شیخان در این باره توضیح داد: موجودی کلینکر در شرکت های سیمانی به قدری زیاد است که احتمال این می رفت که در صورت تداوم تولید، از کیفیت این ماده اولیه کاسته شود و با توجه به اینکه این صنعت جزء ثروت ملی کشور است، صلاح را در این دیدیم که تا زمانی که در انبار شرکت های سیمانی به قدر نیاز داخل و صادرات، کلینکر موجود است، گاز این واحدها و در نتیجه تولید این ماده اولیه قطع شود.

وی درباره اثر این اقدام برای شرکت های سیمانی گفت: کاهش مصرف انرژی آن هم در پیک زمان مصرف گاز، باعث افزایش درآمد شرکتهای سیمانی می شود علاوه بر این طی تفاهم نامه ای که با وزارت نفت در خصوص قطع گاز این واحدها داشتیم مقرر شد وزارت نفت بابت این همکاری شرکت های سیمانی مبلغی را به عنوان سوبسید پرداخت کند که در این مدت سوخت رسانی و گاز رسانی مصارف خانگی و سایر صنایع بدون مشکل انجام گیردصورت پذیرد.

وی در خصوص اینکه درآمد حاصل از این اقدام هزینه های جاری شرکت های سیمانی را پوشش می دهد، خاطر نشان کرد: نکته قابل اهمیت دیگر در این خصوص این است که سیمان به اندازه کافی تولید خواهد شد و بازار سیمان تأثیری از این بابت نخواهد دید اما چون شرکت ها از این پس به قدر نیاز و تقاضای بازار داخل و خارج اقدام به تولید سیمان می کنند رقابتی منفی که هم اکنون بین شرکت های سیمانی برای شکستن قیمت در بازار ایجاد شده، از بین می رود.
شیخان اظهار داشت: هم اکنون به دلیل مازاد تولید کلینکر و پر شدن انبارها تولید سیمان بیش از ظرفیت نیاز بازار داخل و خارج شده که رقابت منفی را در قیمت گذاری این صنعت ایجاد کرده که با قطع تولید کلینکر شرکت های سیمانی به میزان مورد نیاز بازارهای داخل و خارج سیمان تولید می کنند و در نتیجه اقدام به شکستن قیمت نمی کنند که همین امر درآمد شرکتها را افزایش می دهد.
این مقام مسوول صنعت سیمان این اقدام را در جهت منافع ملی کشور خواند و گفت: علاوه بر اینکه با قطع گاز در بخش کلینکر ارائه خدمات سوخت رسانی به سایر واحدهای صنعتی و خانگی برای دولت آسانتر می شود، شرکت‌های سیمانی هم از جهت کاهش هزینه و هم از جهت افزایش قیمت سیمان درآمد بهتری را کسب می کنند و این اقدام یک نقطه عطف برای صنعت سیمان خواهد بود.

اخرین خبرها از پالایشگاه ها
شنیده میشود طرح کیفی سازی به سال ۹۴ موکول شده است همچنین شرکت ها بودجه های از پیش اعلام شده برای سال ۹۳ را با اختلاف ۱۰-۱۵ درصدی پوشش خواهند داد همچنین برای سال ۹۴ نیز افزایش نرخ ارز مرجع به خنثی شدن بخشی از اثرات کاهش قیمت نفت کمک خواهد کرد.
اما مسئولان پالایشی کاهش قیمت نفت را عاملی برای کاهش سوداوری و حاشیه سود شرکت های این صنعت عنوان میکنند.

خبر بزرگ صنعت پتروشیمی اعلام شد
با تصویب شورای نگهبان، سرانجام نرخ خوراک و آزاد سازی قیمت اوره مشخص شد.
قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با بیان اینکه بالاخره تمام تلاش های انجمن در این باره به بار نشست، افزود: قانون نرخ خوراک پتروشیمی ها و آزاد سازی قیمت اوره ، سرانجام درشورای نگهبان تصویب و تایید شد و به زودی توسط رییس جمهور به دولت برای اجرا ابلاغ می شود
در پایان رییس دفتر رییس جمهوری گفت: دولت رویکرد و تعاملی سازنده در زمینه مذاکرات هسته ای در پیش گرفته و امیدواری فراوانی برای نتیجه رسیدن آن وجود دارد

تقابلی برای خریداران مثبت و فروشندگان منفی
بازار امروز نیز چون چند روز گذشته شاهد تقابل و رویارویی سنگین دو طیف از فعالان بازار ، شامل جناح خریداران و جناح فروشندگان بود.
مطالعات و بررسی های رفتاری مالی این دو گروه نشان می دهد که غالب فروشندگان بازار را منفی گرایان تشکیل می دهند که نگاه و تحلیل آنها به کلیت و بازدهی بازار،منفی است.
ولی غلب خریداران را مثبت گرایان و قائلان به رشد و بازدهی مطلوب بازار(در افق های دید کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت)، تشکیل می دهند.
حال بسته به اینکه دارای چه طرز تفکری باشیم، در یکی از این دو گروه جای می گیریم.
بهرحال بورس اوراق بهادار محل حضور اقشار مختلف از طبقات مختلف با دیدگاههای مختلف است و فعالان این بخش از فعالیتهای اقتصادی، به دو گروه متجاسرین( افراد نترس و دارای ریسک پذیری بالا) و متحسرین( افراد محتاط و دارای ریسک پذیری پایین) تقسیم می‌شوند.
اما در صحنه معاملات بورس اوراق بهادار ایران، گاهی غلبه با گروه متجاسرین بوده و گاهأ متحسرین – برنده و پیروز میدان بوده اند. هر چند که بنظر می رسد کارنامه متحسرین از چهارم آذر ماه جاری(تاریخ شکست یا تمدید مذاکرات هسته ای)،که اقدام به فروش و خروج از بازار کرده اند – بسی موفق تر از کارنامه و بازدهی منفی جناح متجاسرین بوده است ولی به قول یک ضرب المثل مشهور ایرانی،جوجه را آخر پاییر می‌شمارند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=54534
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی اخبارپول – تکانه‌های مثبت در بازارسرمایه
اختصاصی اخبارپول – تکانه‌های مثبت در بازارسرمایه
اختصاصی اخبارپول – تکانه‌های مثبت در بازارسرمایه
اختصاصی اخبارپول – تکانه‌های مثبت در بازارسرمایه
اختصاصی اخبارپول – تکانه‌های مثبت در بازارسرمایه