افزایش قیمت دلار، سکه و البته ریزش شاخص بورس چنین سرنوشتی را برای سرمایه گذاران رقم زد. برآوردها نشان می دهد حداقل تا پایان سال ۹۱ به میزان ۲۲ میلیارد دلار، ارز در اختیار مردم بوده است که البته پس از کاهش قیمت دلار در سال ۹۲، ۱۲ میلیارد دلار آن به صرافی ها و نظام ارزی کشور بازگشت.

طی دو هفته گذشته سرمایه گذاری در تمامی بازارهای مالی ایران به غیر از بورس سودده بوده است. افزایش قیمت دلار، سکه و البته ریزش شاخص بورس چنین سرنوشتی را برای سرمایه گذاران رقم زد. برآوردها نشان می دهد حداقل تا پایان سال ۹۱ به میزان ۲۲ میلیارد دلار، ارز در اختیار مردم بوده است که البته پس از کاهش قیمت دلار در سال ۹۲، ۱۲ میلیارد دلار آن به صرافی ها و نظام ارزی کشور بازگشت.

اما از سوم آذر ماه بازی در بازارهای سرمایه گذاری کشور تغییر کرد.

قیمت سکه تا مهر ماه امسال روند نزولی داشت. آمارهای بانک مرکزی تایید می کند، بهای سکه در مهر ماه سال جاری در قیاس با یک ماه قبل سه درصد کاهش و در قیاس با سال قبل ۲.۸ درصد کاهش یافته بود. قیمت سکه در مهر ماه رکود نزول را نیز ثبت کرد و بهای آن در قیاس با مهر ماه پارسال ۱۷.۶ درصد کم شد. تمامی این اطلاعات نشان می داد که سرمایه گذاری در بازار سکه زیان مطلق بود.

 

 

تمامی سرمایه گذارانی که تا آذر ماه امسال در بازار سکه و دلار سرمایه گذاری کرده بودند، هر روز، هر هفته و هر ماه زیان می دادند. در این دوره زمانی تنها سرمایه گذاری در بانک ها با نرخ سود تضمین شده نتیجه بخش بود.

 

 

وضعیت در بازارهای مالی برای سرمایه گذاران تا ابتدای هفته گذشته غم انگیز بود ولی ناگهان مسیر بازار چرخشی تازه را تجربه کرد.

دو عامل باعث شد تا دلار و پس از آن سکه در بازار ایران رشد قیمت را تجربه کنند:

نفت: کاهش قیمت نفت تا مرز ۶۰ دلار و پیش بینی ادامه این روند تا قیمت ۵۰ دلار موجب شد تا واسطه گران بازار به این جمع بندی برسند که بازار با کاهش میزان عرضه ارز مواجه می شود. بنابراین بهترین فرصت برای افزایش قیمت ها پیش روی آنها قرار گرفت. در نهایت نیز بهای دلار در بازار به صورت ناگهانی رشد پیدا کرد. رشد قیمت دلار هم منجر به افزایش قیمت سکه شد.

بودجه: تعیین قیمت ۲هزار و ۸۵۰ تومانی در بودجه سال آینده، به عنوان نشانی دقیقی پیش روی صرافان بازار قرار داده شد. براین اساس آنها قیمت پایه دلار را در بازار به بالاتر از ۳ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش دادند چراکه به طور معمول بین قیمت رسمی دلار و قیمت بازار آزاد ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان اختلاف وجود دارد.

تمدید مذاکرات هسته ای و دو عامل نفت و قیمت دلار در بودجه در نهایت منجر به تغییر وضعیت بازار شد. براین اساس بازارهای زیان ده یک سال و نه ماه قبل ناگهان به سوددهی رسیدند. تمامی کسانی که پیش از نیمه آذر ماه سکه و دلار خریده بودند سودهای تازه بدست آوردند و سرمایه گذاران در بورس زیان دیدند.

این بررسی نشان می دهد، طی یک سال و نه ماه گذشته تنها سرمایه گذاری در بانک ها با نرخ سود، ۲۲ درصد و ۱۵ درصد به صورت قطعی سود را برای سرمایه گذاران به همراه داشته است. بورس هم تنها طی دو هفته بازدهی ۶ درصدی را تجربه کرد و در دیگر ایام سال بازدهی منفی داشت.

منبع: خبرآنلاین

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=53029
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

برندگان بازارهای طلا و دلار
برندگان بازارهای طلا و دلار
برندگان بازارهای طلا و دلار
برندگان بازارهای طلا و دلار
برندگان بازارهای طلا و دلار