علائمی که از این نوسانات می‌گیریم با علائمی که کشورهای دنیا دریافت می‌کنند متفاوت است. تغییر و تحول‌های زیادی در کشور ما رخ می‌دهد که در دنیا نیست.

داوود سوری*: نوسان‌های بازار ارز در هفته‌های گذشته نشان داد که هنوز نباید اطمینان کامل داشته باشیم که ثبات بر بازار حکمفرما شده است. این ثبات به‌طور ناگهانی و خود به خودی بر بازار ارز حاکم نمی‌شود، چرا که ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد. اما متاسفانه مهم‌ترین ابزار بانک مرکزی صرافی‌هایی هستند که خود بازار نامتشکلی دارند که در اختیار بانک مرکزی نیست و در بسیاری مواقع خود این ابزار به نوسان‌ها دامن می‌زند.
در صورتی که بانک مرکزی باید مانند بسیاری از کشورها به دنبال ابزاری مناسب باشد، در تمامی کشورها این بانک‌ها هستند که در اختیار بازار ارز و بانک مرکزی هستند نه صرافی‌ها. چون بانک نهادی است که سرمایه بیشتری دارد و زیر نظر بانک مرکزی و قوانین بازار سرمایه است، بنابراین رفتارش قابل کنترل است و بهتر می‌تواند در بازار نقش بازی کند اما متاسفانه بانک مرکزی این ابزار را از خود گرفته و به صراف‌هایی سپرده است که با دانش و نظارت کم در بازار نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
البته بعید است که در مواقع اینچنینی که بازار دچار شوک ناگهانی می‌شود، بانک مرکزی اقدامی مشابه با کاری را که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در مورد صرافی‌ها رخ داد انجام دهد. چون فکر نمی‌کنم دولت یازدهم مثل آن زمان ارز در اختیار داشته باشد تا کیسه‌های دلار را به صرافی‌ها بدهد، دوما فضای تصمیم‌گیری در کشور متفاوت و تجربه آن سال‌ها موجود است. بانک مرکزی باید در بازار دخالت و نوسان‌ها را محدود کند.
ممکن است در روندها کاری نکند اما نوسان‌ها را باید بتواند محدود کند. ثبات در بازار نیازمند صبر و حوصله است و به یکباره امکان‌پذیر نیست، چراکه در بسیاری از کشورها نیز با برنامه‌ریزی دقیق اقدام‌های متناسب با جلوگیری از زیان نوسان‌های ارزی صورت می‌گیرد. در مورد بازار ایران که گفته‌ می‌شود از بازارهای جهانی تبعیت نمی‌کند، نیز باید دید کانال‌هایی که ایران را به اقتصاد دنیا ارتباط می‌دهند چه کانال‌هایی هستند.
اما این به این معنی نیست که ما از قوانین اقتصادی تبعیت نمی‌کنیم، تبعیت می‌کنیم اما علائمی که از این نوسانات می‌گیریم با علائمی که کشورهای دنیا دریافت می‌کنند متفاوت است. تغییر و تحول‌های زیادی در کشور ما رخ می‌دهد که در دنیا نیست. مانند بحث آزادی نقل و انتقال سرمایه که عاملی است که دنیا را به هم متصل کرده و تغییری که در یک گوشه رخ می‌دهد در جای دیگر اثر خود را می‌گذارد.
*کارشناس اقتصادی
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=52417
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نقش صرافی‌ها در نوسان‌های ارزی
نقش صرافی‌ها در نوسان‌های ارزی
نقش صرافی‌ها در نوسان‌های ارزی
نقش صرافی‌ها در نوسان‌های ارزی
نقش صرافی‌ها در نوسان‌های ارزی