صندوق بین‌المللی پول از کاهش رشد اقتصادی ایران به پایین‌ترین رقم دو دهه اخیر خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از مشرق،بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ به منفی ۱.۹ درصد رسید. این رقم کمترین رشد اقتصادی کشور از سال ۱۹۸۸ بدین سو محسوب می‌شود.

طی دو دهه اخیر، این سومین بار است که رشد اقتصادی ایران، منفی شده است. در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ نیز ایران رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده بود. البته رشد اقتصادی سال ۲۰۱۲ از دو سال مذکور هم کمتر است.

گزارش‌های پیشین صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد آمارهای این نهاد از رشد اقتصادی ایران، اختلاف ناچیزی با آمار رسمی بانک مرکزی دارد. بنابراین، اعلام نرخ منفی برای رشد اقتصادی سال گذشته از سوی این نهاد را باید قرین به صحت دانست.

از این رو، تکذیب‌های اخیر تیم اقتصادی دولت درباره عدم کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را نمی‌توان پذیرفت. خصوصا آن که درباره آمار رشد اقتصادی سال ۱۳۸۷ نیز پس از آن که صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران را در آن سال، حدود صفر اعلام کرد، مقامات اقتصادی دولت تا ماه‌ها منکر صحت آمار این نهاد بودند. اما پس از آن که با تاخیر سه ساله نهایتا رشد اقتصادی سال ۱۳۸۷ رسما از سوی بانک مرکزی اعلام شد، مشخص شد آمار صندوق بین‌المللی پول، صحیح بوده است.

اساسا هم صندوق بین‌المللی پول، بر مبنای آمارهای اعلامی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کشورهای عضو، آمارهای اقتصادی آنها را محاسبه و اعلام می‌کند که در مورد ایران هم جز این نیست. فقط به نظر می‌رسد مسئولان اقتصادی دولت، تمایل ندارند از عملکرد اقتصادی خود در داخل کشور، رونمایی کنند!

در هر صورت، دولت چاره‌ای ندارد که این حقیقت را بپذیرد که رشد اقتصادی کشور را پس از دو دهه، منفی کرده است و این بیش از همه ناشی از سیاست‌های نادرست اقتصادی و روزمرگی تصمیم‌گیران دولت است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=5194
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پایین‌ترین رقم رشد اقتصادی ایران در دو دهه اخیر
پایین‌ترین رقم رشد اقتصادی ایران در دو دهه اخیر
پایین‌ترین رقم رشد اقتصادی ایران در دو دهه اخیر
پایین‌ترین رقم رشد اقتصادی ایران در دو دهه اخیر
پایین‌ترین رقم رشد اقتصادی ایران در دو دهه اخیر