پول پرس – عصر امروز از سامانه جامع گمرکی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، مسعود کرباسیان، رییس گمرک، در مراسم رونمایی این سامانه با عنوان پنجره واحد تجارت فرامرزی گفت:این سیستم در مدت ۱۰ ماه عملیاتی شده است.

وی در خصوص امکانات جدید این سامانه اظهار داشت: اسنادی در این سیستم وجود دارد که مبتنی بر ارزش کالاست و مشتری بصورت آنلاین از ارزش کالا و تعرفه‌ای که باید پرداخت کند آگاه می‌شود.

کرباسیان به امکان تشخیص کالای تقلبی و اصلی از طریق این سامانه اشاره کرد و گفت: امکان تشخیص کیفیت کالا از طریق سیستم APN فراهم شده که نقطه تماس آن گمرک است.

وی در رابطه با کاهش مدت زمان جابه‌جایی کالاها در گمرک بیان داشت: قبلا این مدت ۲۶ روز بود که هزینه زیادی هم در بر داشت اما اکنون به ۳ روز تقلیل یافته است.

رییس کل گمرک ادامه داد: مدت زمان صادرات هم که قبلا ۷ روز بود به یک روز تقلیل یافته و از ۷ مرحله به ۲ مرحله کاهش یافته و فرایند ترانزیت هم که در گذشته ممکن بود ۴۵ روز به طول بیانجامد هم اکنون ۴ روز شده است.

وی در این مژده را داد که اظهار از راه دور امکان جدیدی است که برای مشتریان فراهم شده و افراد می‌توانند بصورت ۲۴ ساعته درخواست خود را به گمرک اظهار دارند.

کرباسیان همچنین از افزایش درآمد ۱۳۰ درصدی گمرک با اجرایی شدن این طرح خبر داد و گفت: این طرح ۲۸۰ میلیارد تومان صرفه جویی سالانه به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد :GPS نیز امکانی است که ما به کار خواهیم گرفت تا مدت توقف و سرعت حمل و نقل کالا قابل ارزیابی باشد.

گمرک 1
در ادامه مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، با اشاره به جایگاه گمرک در اقتصاد کشور گفت: موقعیت استراتژیک کشور ما زمینه مساعد رشد اقتصادی را فراهم آورده است.
وی با اشاره به این که موقعیت‌های خارج از مرزهای ایران زمینه ساز رشد اقتصادی است گفت: به عنوان مثال کشور عراق برای سرمایه گذاری مناسب بوده و دارای ظرفیت‌های فراوانی است ویا کشور چین که تصمیم دارد سهم واردات خود را افزایش دهد، می‌تواند شرایط مناسبی برای کشور ما داشته باشد که علاوه بر واردات به صادرات در این عرصه بپردازیم.

وزیر اقتصاد ضمن ابراز تاسف از این موضوع که هم اکنون از بین ۱۳۸ کشور جهان رتبه ۱۳۱ شاخص توانمند سازی تجارت را داریم گفت:در تجارت فرامرزی نیز از بین ۱۸۳ کشور جهان رتبه ۱۵۳ را داشته ایم. البته بخشی از این رتبه بندی نامناسب ناشی از نگاه منفی خارج به ایران است اما در داخل نیز به ویژه در تجارت فرامرزی با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی در ادامه از تدوین سند راهبردی برنامه های گمرک خبر داد وبیان داشت: براساس این سند زمان ترخیص کالا در زمان واردات به ۸ ساعت و در صادرات به ۶ ساعت کاهش خواهد یافت. علاوه بر آن هزینه ترخیص واردات به ۲۰۰ دلار و صادرات به ۱۵۰ دلار نیز کاهش خواهد یافت.

گمرک 2
اسحاق جهانگیری، معاون اول ریس جمهور نیز در مراسم رونمایی از سامانه جامع امور گمرکی اظهار داشت: تورم سنگینی پیش از این بر کشور سایه افکنده بود و همزمان با آن رکود جدی بر مجموعه اقتصادی کشور حاکم بود.
وی ادامه داد: این درخواست همه مردم است که اقتصاد کشور به سامان برسد.
این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان این مطلب که جهت گیری مناسبی در زمینه خروج از رکود صورت گرفته است بیان کرد: مصوبه ۳۵ بندی برای تقویت و رفع موانع تولید و خروج از رکود به تصویب رسیده است.
جهانگیری با اشاره به رشد اقتصادی ۴/۶ درصدی گفت: این رقم بسیار امیدوار کننده است و سیاست‌هایی که تا کنون اتخاذ شده می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت و سوی رونق رهنمون شود.
وی تصریح کرد: امیدواریم مجلس هر چه زودتر سیاست هایی را که دولت برای خروج از رکود ارائه داده به تصویب برساند هرچند سیاست هایی که نیازمند تصویب مجلس نبود در دولت به تصویب رسیده و در حال ابلاغ است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تحرکات مناسبی که در بخش تولید کشور اتفاق افتاده است، گفت: صنعت ما از وضعیت خوبی برخوردار است و بسیاری از واحدهای تولیدی متوقف شده دوباره به چرخه تولید و صنعت بازگشته‌اند.
وی با اشاره به مزیت‌های راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی گفت: با استقرار این سامانه ها به طور جدی با مفاسد اقتصادی مبارزه خواهد شد.
جهانگیری در همین رابطه ادامه داد: یکی از جاهایی که مفاسد اقتصادی زیادی داشت گمرک بود و در سفری که به بوشهر داشتیم اطلاعات تکان دهنده‌ای در این زمینه به ما داده شد.
وی در پایان افزود: در گذشته که افراد برای واردات ارز مرجع دریافت می کردند ولی بعداً گزارش شد که برخی، کالای دیگری جز آنچه که اعلام کرده بودند را وارد می کردند و برخی از شرکت‌ها هنوز شناسایی نشده است که با ساماندهی سامانه های الکترونیک کل مسیر در کنترل گمرک قرار می گیرد و از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری می شود.

گمرک 3
گفتنی است سامانه جامع گمرکی در سالن مجموعه فرهنگی گمرک واقع در مهرآباد تهران با حضور مسئولین و خبرنگاران رونمایی شد.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=48288
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد
از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد
از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد
از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد
از سامانه جامع گمرکی رونمایی شد