دلار در آستانه بازگشت به مرز ٣٣٠٠ تومان قرار گرفت توصیه یک صراف: مردم بدانند ارز دیگر سودده نیست

بازار ارز چند روزی است که با نوسان افزایشی قیمت مواجه شده و نبض این بازار در چهارراه‌استانبول تند و نامنظم می‌زند. به این ترتیب، قیمت‌ها که در ماه‌های گذشته تقریبا به ثبات رسیده بود و از مرز ٣‌هزار تومان برای دلار آمریکا فاصله زیادی نمی‌گرفت در پنج روز گذشته از مدار آرامش خارج شده و در حال پیشروی به سوی مرزهای جدید است.
بر همین اساس دلار آمریکا که تا همین چند روز پیش به ازای ٣‌هزار و ١۵٠تومان به فروش می‌رفت در اولین روز مذاکرات و خبرهای ضد و نقیض درباره نتیجه ندادن مذاکرات در این دوره، روند صعودی را در پیش گرفت. ادامه این روند در ۵روز گذشته باعث شد تا روز شنبه و پس از مشخص شدن نتیجه ندادن مذاکرات، دلار با جهش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شود و به ٣‌هزار و ٢٣٠تومان برسد. همین روند دیروز هم ادامه داشت و در روز یکشنبه تا ٣‌هزار و ٢٧٠تومان هم افزایش داشت.
نتیجه این‌که ظاهرا قیمت دلار به سوی ٣‌هزار و ٣٠٠تومان خیز برداشته و درمدار جو روانی و هیجان کاذب شکل گرفته از مذاکرات حرکت می‌کند؛ چرا که این هیجان و جو روانی در حالی است که معامله و دادوستد ارز در بازار کسادی و رکود را تجربه می‌کند.
تأثیر سیاست در اقتصاد
در این میان، عامل اصلی بی‌ثباتی هم آن‌طور که اهالی بازار می‌گویند خبرهای نه‌چندان خوشایند سیاسی است. مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب به کندی پیش می‌رود و حاشیه‌های نشست عمومی سازمان ملل متحد هم بر میزان نگرانی‌ها از ادامه روند فعلی افزوده است با این اوصاف دلواپسی فعالان بازار اولین عاملی است که به رشد قیمت‌ها در بازار ارز ایران منجر شده است. علی خانزاده یکی از صراف‌های بازار ارز تهران در این خصوص با تأیید افزایش روزانه قیمت‌ها دلیل روند فعلی را خبرهای منفی اعلام کرد که از مذاکرات هسته‌ای مخابره می‌شود. او افزود: مذاکرات به کندی پیش می‌رود و خبرها هم دست‌کم در کوتاه‌مدت امیدوارکننده نیست، بنابراین عجیب به نظر نمی‌رسد که واکنش قیمت‌ها به وضع فعلی افزایشی باشد. به گفته او در حال حاضر نه خبری از موج خرید است و نه موج فروش. به عبارت دیگر بازار دست‌کم از نظر هجوم مشتریان آرام است اما جو روانی حاکم قیمت‌ها را هر روز بالا می‌برد حتی اگر معامله‌ای هم انجام نگیرد.
بازار هیجان‌زده است
خانزاده وضع روزهای آتی بازار را هم بسته به خبرهای سیاسی آینده توصیف کرد و افزود: البته اگر در بدترین حالت خبرهای ناخوشایند ادامه داشته باشد بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها از مرز روانی مشخصی عبور کنند به‌عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود در حادترین شرایط قیمت دلار از ٣‌هزار و ٣٠٠تومان فراتر نرود. نتیجه این‌که بازار ارز فعلا نوسان‌زده است، البته دامنه نوسان نمی‌تواند رکوردهای قبلی را بشکند اما در این میان تکلیف مردمی که هنوز در میان سبد ذخیره‌هایشان انواع ارز به‌خصوص دلار جای دارد، چیست؟ در این خصوص پیشنهاد خانزاده نقد کردن و تبدیل ارز به ریال است. او معتقد است مدت‌هاست که ذخیره ارزی فایده و سودی برای مردم ندارد چون نوسان چندانی در راه بازار ارز نیست از سوی دیگر حتی اگر سودی هم در کوتاه‌مدت نصیبشان شود زیان بلندمدت همیشه دامنگیرشان خواهد بود.
احتکار نکنید
به گفته خانزاده به ازای هر ریال سود در احتکار ارزی مردم باید چند برابر در خرید دیگر کالاها و خدمات زیان بپردازند، بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند که به ارزهای خارجی به چشم اندوخته ارزی نگاه نشود چون ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد. این فعال بازار ارز درخصوص تزریق ارز به بازار از سوی بانک مرکزی هم گفت: این بانک در زمانی که صلاح بداند میزانی ارز به بازار تزریق می‌کند اما به دست همه صراف‌ها نمی‌رسد به عبارت دیگر گروهی از صراف‌ها که همکار بانک مرکزی به شمار می‌روند و معمولا ارز دولتی را به بازار می‌رسانند از این امتیاز برخوردار هستند.
تعطیل می‌کنیم
این فعال بازار درخصوص ابلاغیه بانک مرکزی درخصوص مقتضیات فعالیت صرافی‌ها هم گفت: همه صراف‌ها به این قوانین جدید معترضند چون اصولا قریب به اتفاق آنها گردش مالی چندان چشمگیری ندارند که بتوانند چنین سرمایه‌ای را هم صرف ادامه فعالیت خود کنند. او افزود: در صورتی که بانک مرکزی بر این رویه اصرار کند به ناچار بسیاری از همکاران صراف از ادامه فعالیت انصراف خواهند داد.

منبع: شهروند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=47684
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هیجان کاذب در کسادی چهارراه استانبول
هیجان کاذب در کسادی چهارراه استانبول
هیجان کاذب در کسادی چهارراه استانبول
هیجان کاذب در کسادی چهارراه استانبول
هیجان کاذب در کسادی چهارراه استانبول