رد پای مردی که بازداشت خود در آلمان را تکذیب کرده بود از پرونده توقیف چک پاک نشدنی است. طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی، همچنان متهم اصلی توقیف چک ۷۰‌میلیون دلاری در آلمان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، چندی پیش، خبرگزاری‌های خارجی از دستگیری یک ایرانی با یک چک به مبلغ ۳۰۰میلیون بولیوارس (پول ملی ونزوئلا) و به ارزش ۷۰‌میلیون دلار، در حین ورود به آلمان از ترکیه خبر دادند. سپس یک نشریه آلمانی اعلام کرد که این فرد طهماسب مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی ایران است.

نشریه بیلد‌ام سونتاگ گزارش داده است که مقامات گمرک در فرودگاه دوسلدورف آلمان این چک را در چمدان طهماسب مظاهری یافته‌اند و در ۲۱ ژانویه وی را در حالی ‌دستگیرکرده‌اند که از راه ترکیه قصد ورود به آلمان را داشته ‌است، . این نشریه در شماره یکشنبه خود مدعی شد پلیس و ماموران گمرک آلمان در حال بررسی جوانب این امر برای رسیدن به سر نخ‌هایی از پولشویی در این ماجرا هستند.

با وجود ادعای رسانه‌های خارجی، طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با تابناک بازداشت خود را تکذیب و از مطرح شدن نامش در پرونده توقیف چک ابراز بی‌اطلاعی کرد.

دیروز هم رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز در این ‌باره گفت: هیچ فرد ایرانی در آلمان دستگیر نشده است و رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند از این مسئله برای فضاسازی علیه ایران استفاده کنند. هر چند وی تاکید کرد که این مسئله به بعضی از شرکت‌های ما باز می‌گردد که در ونزوئلا پروژه‌های فنی و مهندسی اجرا می‌کنند.

حجت الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا در این‌ باره اما تنها در یک مورد با سخنگوی وزارت خارجه هم نظر بود آن هم ارتباط این چک با پروژه فنی و مهندسی.

وی در مصاحبه با یک تلویزیون خبری در ونزوئلا گفت که چک توقیف شده در دست طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد پیشین ایران، در فرودگاه فرانکفورت به حقوق کارگران یک شرکت ساختمانی ایران در ونزوئلا مربوط بوده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از آسوشیتدپرس سلطانی در مصاحبه با شبکه خبری «گلوبوویژن» ونزوئلا ضمن اعلام این مطلب گفت که مظاهری مشاور شرکت ساختمانی ایرانی «کیسون» در ونزوئلا است که در حال حاضر به ساخت ۱۷‌هزار واحد مسکونی در این کشور مشغول است.

سفیر ایران با اشاره به این‌که چک به نام مظاهری نبوده است گفت که این چک در دفتر مرکزی شرکت کیسون در تهران امضا شده بود و برای پرداخت بخشی از هزینه‌های شرکت کیسون در ونزوئلا، از جمله برای پرداخت حقوق کارگران این شرکت، برای نقد شدن در بانک «بانکو ونزوئلا» در ونزوئلا از سوی مظاهری به این کشور برده می‌شد.

علینقی مشایخی، عضو هیات‌مدیره شرکت کیسون، با تاکید بر این‌که موضوع پیش آمده ارتباطی به آقای مظاهری نداشته است و ایشان حامل نامه‌ای از شرکت کیسون بوده و هیچ پولی را جابه‌جا نمی‌کرده است، گفت: شرکت کسیون پروژه‌های بزرگی در ونزوئلا دارد و برای جابه‌جایی پول بین حساب‌های این شرکت در ونزوئلا، به دلیل این‌که صاحبان امضا در ایران بوده‌اند، چکی صادر شد و با توجه به این‌که آقای مظاهری به ونزوئلا می‌رفت، از ایشان خواهش کردیم زحمت انتقال این چک را بکشند.

موسس و استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف تصریح کرد: بنابراین اصولا موضوع جابه‌جایی پول نبوده است و چک از حساب ما در شرکت کیسون در ونزوئلا در وجه حساب مجری پروژه که آن هم در خود شرکت است، صادر شده و قرار نبوده است پول از ونزوئلا خارج شود که نقض قوانین اروپا باشد. مشایخی ادامه داد: مسئله پیش آمده برای آقای مظاهری هم ظرف چند ساعت حل شد و ایشان دستگیر نشدند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=445
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اعلام جزییات بیشتر از چک ۷۰میلیون دلاری جنجالی
اعلام جزییات بیشتر از چک ۷۰میلیون دلاری جنجالی
اعلام جزییات بیشتر از چک ۷۰میلیون دلاری جنجالی
اعلام جزییات بیشتر از چک ۷۰میلیون دلاری جنجالی
اعلام جزییات بیشتر از چک ۷۰میلیون دلاری جنجالی