تمام بازارهای مالی جهان در حال تاثیر پذیرفتن از احیای اقتصاد آمریکا هستند. بازار طلا و بازار ارز نیز از این واقعیت مستثنا نبوده و نیستند.

دوشنبه طلا در نخستین روز کاری هفته روی قیمت ۱۲۵۲ دلار برای هر اونس بسته شد که ثباتی عجیب را نشان می‌داد. ۱۲۵۲ دلار، قیمت نهایی هفته گذشته بود و کارشناسان برای این هفته بیشتر روی کاهش طلا حساب باز کرده‌اند. روز دوشنبه افزایش مقطعی طلا تا حدود ۱۲۵۴ دلار و بعد افزایش جزئی آن تا زمان بسته شدن بازار، در واقع از «خرید دوباره فروشندگان قبلی» اثر پذیرفته بود. این رفتار را «پوشش کوتاه‌مدت» می‌نامند، به این معنی که افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها همان کالا یا سهم را دوباره با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این خبر نیز این «پوشش کوتاه‌مدت» خلاف عوامل بنیادین اقتصاد آمریکا عمل کرد تا طلا به قیمت ۱۲۵۴ دلار برای هر اونس برسد. رشد اقتصادی آمریکا تقریبا تمام پیش‌بینی‌های میان‌مدت را کاهشی کرده است. البته باید متذکر شد که خریدهای وابسته به «پوشش کوتاه‌مدت» فعلا خفیف مانده است. طلا سه‌شنبه در لحظه نوشته شدن این گزارش با ۲ دلار افزایش به قیمت ۱۲۵۴ دلار رسید.
دوشنبه اما در کل، روز نسبتا بدون خبری بود. با عدم انتشار اخبار جدید ژئوپلیتیک و نبود داده‌های عمده اقتصادی، بازار طلا و نقره در کل آرام بود. افزایش قیمت نفت‌خام «عامل خارجی» افزایشی بود، اما تقویت شاخص برابری دلار در جهت خنثی کردن آن عمل کرد.
به این ترتیب مهم‌ترین عامل کنونی موثر بر بازار طلا، رشد شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا و دیگر بازارهای عمده جهان است. با نزدیک شدن بیشتر شاخص‌های سهام به رکوردزنی‌های چند ساله، دیگر بازارهای مالی که عمدتا مورد توجه سرمایه‌گذاران هستند، جذابیت خود را از دست داده‌اند. با کاهش نرخ‌های سود و همچنین نگرانی درباره فشار بهای تورمی، دارایی‌های «کاغذی» مانند سهام و اوراق قرضه وضعیت بهتری نسبت به دارایی‌های «فیزیکی» دارند. معمولا دارایی‌های فیزیکی در زمان تورم یا وضعیت ابهام ژئوپلیتیک با تقاضای بیشتری روبه‌رو می‌شوند.
اما بازار ارز با وجود تاثیر پذیرفتن از مولفه‌هایی مشابه، با خبرهای بیشتری روبه‌رو بود. رسیدن نرخ سود منطقه یورو به پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته فشار بر یورو، ارز واحد اروپایی افزایش یافت. حالا شواهد بیشتری وجود دارد، مبنی‌بر اینکه اقدامات اخیر بانک‌مرکزی اروپا در حال اثرگذاری بر بازار است.
در حالی که بازارهای سهام اروپایی نیز در حال رشد هستند، «نرخ سود شبانه بین بانکی» هم به رقم ۵۳ هزارم درصد که پایین‌ترین نرخ در تاریخ است، رسیده است. بانک‌مرکزی اروپا امیدوار است این سیاست با اثرگذاری بر کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان باعث رشد اقتصادی شود. کاهش نرخ سود در حالت کلی به افزایش تورم و رشد اقتصادی منجر می‌شود.
در هر حال سه‌شنبه یورو با رسیدن به نرخ برابری ۳۵۹۶/۱ برابر دلار، به پایین‌ترین نرخ در تقریبا چهار ماه گذشته رسید. این در شرایطی است که بازدهی اوراق قرضه پرتغال به پایین‌ترین میزان در تاریخ رسیده است. این کشور تنها سه سال پیش نیازمند وام اتحادیه اروپا و صندوق پول شده بود. از سوی دیگر آمار هفته گذشته دولت آمریکا از اشتغالزایی در بخش غیرکشاورزی که آمار بسیار خوبی بود نیز ریسک‌پذیری در بازارهای جهان را افزایش داده است.
در کنار اقدامات اخیر بانک‌مرکزی اروپا، سه‌شنبه اخبار منطقه یورو نیز بر بازار ارز تاثیر گذاشت. داده‌های صنعتی ایتالیا نشان می‌دهد که این کشور بحران‌زده در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی به‌خوبی انتظار پیشرفت نداشته است و این امر نیز با کاهش یورو هماهنگ بود.
اما دلار سه‌شنبه نیز وضعیت خوب خود را حفظ کرد. دلار همچنان از افزایش بازدهی اوراق بهادار ایالات‌متحده نفع می‌برد. این ارز بین‌المللی سه‌شنبه در برابر سبد ارزی شامل ارزهای عمده پایدار ماند، اما دوشنبه با ۲/۰ درصد افزایش روبه‌رو شده بود. دوشنبه روزی که یورو به نسبت پایدار مانده بود، دلار استرالیا به بالاترین نرخ خود در برابر یورو در ۶ ماه گذشته رسید.

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=39186
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تاثیر بازار طلا از پوشش کوتاه‌مدت
تاثیر بازار طلا از پوشش کوتاه‌مدت
تاثیر بازار طلا از پوشش کوتاه‌مدت
تاثیر بازار طلا از پوشش کوتاه‌مدت
تاثیر بازار طلا از پوشش کوتاه‌مدت