برخی کارخانجات فولاد با فشار نمایندگان ساخته شدبر پایه محاسبات کار‌شناسان، میانگین روزانه فروش نفت و مشتقات نفتی، معادل روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز تعیین و دریافت ۱۰۰ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است. با کسر سهم ۲۹ درصدی صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و ۲ درصد مناطق محروم، درآمد دولت از محل فروش نفت در این مدت ۴ میلیارد و ۸۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش پول پرس به نقل از تابناک، فروش نفت با ارز ۲۶۵۰ تومان ۱۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان و با ارز ۲۵۵۰ تومان که تاکنون توسط بانک مرکزی به فروش رسیده ۱۲ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب تاکنون از محل مابه‌التفاوت ۱۰۰ تومانی نرخ ارز ۴۸۸ میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد شده است.

اما اینکه دولت در این دو ماه، چگونه توانسته اوضاع را مدیریت کند و در این مدت شکایتی از این بابت نداشته، نشانه‌های خوبی است. در واقع دولت با این کار و عرضه ارز با بهای پایین‌تر از نرخ مرجع در کاهش بهای ارز در بازار و از سوی دیگر کنترل تورم نقش کارآمدی داشته است.

ولی بازار تا کنون پاسخ مثبتی برای این کار دولت نداشته و به گونه‌ای بوده که تا کنون این اقدام مثبت دولت از چشم ها پنهان مانده است! شاید دلیل این برخورد بازار رویکردی بوده که در زمان دولت گذشته بوده و هنوز بازار آن گونه که باید به اقدامات دولت جدید اعتماد ندارد.

از سوی دیگر، مناسبات منطقه‌ای و همچنین مذاکرات هسته‌ای که در دولت قبلی ابزاری برای افزایش سود در دست سوداگران و دلالان تبدیل شده بود، هنوز در بازار به روال خود ادامه می‌دهد که این نیز ناشی از روند موجود از دولت قبل است.

 

 

 

 

اما غلام علی جعفر‌زاده ایمن آبادی در خصوص این کار دولت در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: دولت مجاز نیست از این میزان بیشتر بدهد، ولی می‌تواند نرخ ارز را کمتر از این میزان به مردم بدهد. همچنین می‌تواند با صادرات نفت و کنترل بازار، کسری بودجه خود را تأمین کند و به نظر می‌رسد کار مثبتی است. ما مگر از دولت چه می‌خواهیم؟ ما از دولت می‌خواهیم نرخ ارز کاهش پیدا کند و از سوی دیگر تورم کنترل شود؛ بنابراین، باید از دولت تشکر کرد.

هنگامی که دولت نرخ ارز را از نرخ مصوب در بودجه کمتر اعلام کرده، از افزایش درآمد خود کم کرده است. این آرزوی است که به همه واردکنندگان و کسانی که می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند داده می‌شود. وقتی دولت می‌تواند نرخ ارز را کاهش دهد، باید حمایت شود.

وی در پاسخ به اینکه دولت چه میزان صادرات نفت دارد که می‌تواند روی آن حساب باز کند گفت: هم اکنون ما توانسته‌ایم نفت را هم بیش از یک میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز صادر کنیم و هم گران‌تر از نرخ بودجه عرضه کرده‌ایم؛ اما اینکه اکنون میزان آن چقدر است نمی‌توانم بگویم.

این نماینده گفت: وزارت نفت ما توانسته است در این مدت کارهای بسیار بزرگی انجام دهد. کارهای بزرگی در وزارت نفت در حال وقوع است؛ یعنی آنچه گفته می‌شد وزارت نفت حساس ترین وزارت خانه کشور است، در حال نمود پیدا کردن است.

این نماینده افزود: وزارت نفت وعده داده است به زودی شاهد رویدادهای خوبی در کشور خواهیم شد. از سوی دیگر، اقتصاد مقاومتی هم چاشنی این کار شده و مجموع این اقدامات باعث شده تا حرکت اقتصادی کشور وضعیت رو به رشدی داشته باشد.

جعفر‌زاده گفت: دنیا در حال آماده کردن خود برای خروج از پوسته تحریم‌هاست. بسیاری از کشورهای دنیا به این نکته رسیده‌اند که در جریان تحریم‌ها کلاه سرشان رفته و اکنون با هم وارد مسابقه‌ای برای ورود به عرصه اقتصادی ایران شده‌اند، ما هم از این فضا استفاده خودمان را می‌بریم که به نظر من هیچ اشکالی هم ندارد.

نشانه‌های آن هم این است که دولت به رغم اینکه مجوز فروش ارز را به بهای ۲۶۵۰ تومان داشته، پایین‌تر از نرخ مصوب به مصرف‌کننده می‌دهد. اینها نشانه‌های اقتصادی خوبی است. ما هم اکنون نکته به نکته جلو می رویم، ولی در تحولات اقتصادی و در بهترین حالت شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا جواب بدهد.

این نماینده با اظهار امیدواری در کاهش بهای ارز گفت: من ادامه روند را با تلفیقی از حرکت‌های دولت با مد نظر قرار دادن قرار دادن اقتصاد مقاومتی، راهی برای کاهش قیمت ارز می‌دانم و به گمانم در آینده بهای ارز از این هم پایین‌تر آید؛ البته با این نرخ ارز اوضاع تولید هم بهتر خواهد شد.
از سوی دیگر ما نباید تنها به دنبال کاهش نرخ تورم باشیم، بلکه باید به فکر رکود تورمی هم باشیم و باید این رکود تورمی شکسته شود و دلیل اینکه چرا هم اکنون در بازار نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند، این است که هنوز اعتمادسازی لازم بین بازار و دولت انجام نشده و بازار فکر می‌کند این مقطعی و حباب است، در حالی‌ که این‌ گونه نیست و در آینه این اتفاق روی خواهد داد.

وی در پایان تإکید کرد، تیم اقتصادی دولت تیم خوبی است و تازه دارد خودش را پیدا می‌کند؛ مثل بازی فوتبال که بازیکنان خوبی دارد، ولی باهم مچ نبودند؛ اما این اتفاق داده روی می‌دهد و آرام‌آرام اوضاع بهتر خواهد شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=38104
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

با این کار دولت باید منتظر کاهش نرخ ارز بود
با این کار دولت باید منتظر کاهش نرخ ارز بود
با این کار دولت باید منتظر کاهش نرخ ارز بود
با این کار دولت باید منتظر کاهش نرخ ارز بود
با این کار دولت باید منتظر کاهش نرخ ارز بود