یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که بخشی از نوسانات در بازار ارز به دلیل کاهش نرخ سود بانکی و جذب نقدینگی به سمت بازار ارز بوده و دولت باید همزمان با کاهش نرخ سود بانکی راه ورود افراد به بازارهای موازی مثل سکه، ارز و زمین را ببندد.

به گزارش پول پرس، عزت‌الله‌ یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود عموما برای دفع فاسد به افسد است یعنی لزوما تصمیماتی که گرفته می‌شود برای اصلاح صد درصدی مشکلات نیست بلکه برای کمتر کردن خرابی‌ها است.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی فواید و مضراتی دارد، اظهار کرد: قاعدتا نرخ سود بانکی و نظام پرداخت دستمزد در کشور باید براساس شاخص تورم باشد چرا که این یک اصل اقتصادی است همانطور که در برنامه پنجم توسعه نیز آمده است که حقوق کارمندان باید براساس نرخ تورم پیش‌بینی شود.

نماینده مردم آمل در مجلس ادامه داد: در دو سال گذشته کسانی که سپرده‌ای در بانک‌ها داشته‌اند و ۲۰ درصد سود گرفته‌اند، همزمان ۴۰ درصد هم زیان دیده‌اند. وقتی ارزش پول ملی حدود ۵۰ درصد سقوط کرده کدام سپرده‌گذار می‌تواند چنین سودی را از پول خود دریافت کند.

یوسفیان‌ملا خاطر نشان کرد: دولت در حال حاضر در مورد تعیین نرخ سود بانکی مردد است که سود بانکی را افزایش دهد تا نقدینگی در سطح جامعه جمع‌آوری شود و در این صورت باید از وام‌گیرندگان نیز سود بیشتری برای وام‌های دریافتی‌شان بگیرد که در این صورت تولیدکنندگان و اهالی صنعت متضرر می‌شوند لذا شاید راهی را که ضرر کمتری داشته باشد انتخاب می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه برخی سپرده‌گذاران بانکی راهی جز سپردن منابع مالی‌شان به بانک‌ها ندارند، گفت: چنین پول‌هایی قدرت رفتن به سمت بازار سکه، زمین و دلار را ندارند و در صورتی که نرخ سود بانکی هم کاهش یابد جای دیگری نمی‌رود اما تردیدی نیست که سپرده‌های بالای ۵۰۰ میلیون و میلیاردی از بانک‌ها خارج می‌شود.

وی یادآور شد: چنین پول‌هایی که با کاهش نرخ سود بانکی از سیستم بانکی کشور خارج می‌شود به سمت بازار سهام، سکه و ارز هجوم می‌آورد و این بازارها را نیز خراب می‌کند.

یوسفیان‌ملا با اشاره به افزایش قیمت در بازار ارز نیز تاکید کرد: در حالی که با توجه به مذاکرات هسته‌ای و آزاد شدن بخشی از دارائی‌های بلوکه شدن ایران انتظار روند کاهشی در بازار ارز وجود دارد شاهد افزایش قیمت هستیم چرا که بخشی از سپرده‌های کلان بانکی از بازار پولی آزاد شده و به سمت بازار ارز رفته‌اند.

نماینده مردم آمل در مجلس خاطر نشان کرد: اگر دولت بتواند همزمان با کاهش نرخ سود بانکی راه هجوم نقدینگی به سمت بازارهای موازی را ببندد کار مهمی کرده تا سپرده‌گذار قادر نباشد به دنبال سکه، ارز و زمین بازی برود اما متاسفانه این مسیر بسته نیست و گاردهای دولت در بخش اقتصادی باز است.

این نماینده مجلس در پایان همچنین گفت که با توجه به اتفاقاتی که موجب سلب اعتماد مردم از بازار سهام شده، بازار سهام و بورس قادر به جذب نقدینگی‌ نخواهند بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=36007
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

از هجوم نقدینگی به بازار سکه و ارز جلوگیری کنید
از هجوم نقدینگی به بازار سکه و ارز جلوگیری کنید
از هجوم نقدینگی به بازار سکه و ارز جلوگیری کنید
از هجوم نقدینگی به بازار سکه و ارز جلوگیری کنید
از هجوم نقدینگی به بازار سکه و ارز جلوگیری کنید