احمد وفادار*: افزایش قابل توجه قیمت طلا در سال‌های گذشته سبب شده است بازار طلای دست دوم رونق چشمگیری را تجربه کند. اتحادیه طلافروشان پیش از این در ابلاغیه‌ای به تمامی‌واحدهای صنفی اعلام کرده است که باید طلای دست دوم را برای آب شدن و ساخت مجدد به کارگاه‌ها تحویل بدهند و فروش طلای دست دوم ممنوع است اما در عمل مشاهده می‌شود که بسیاری از واحدهای طلافروشی نسبت به فروش طلای دست دوم اقدام می‌کنند. تغییر شرایط اقتصادی و شرایط کشور به هر حال سبب می‌شود تغییراتی در رفتارها ایجاد شود.
فروشنده طلا در شرایطی که قیمت طلا بسیار بالاست و تعداد مشتریان آن نیز اندک است ترجیح می‌دهد با فروش طلای دست دوم مشتری بیشتری را برای خود دست و پا کند.
در اغلب موارد طلافروشان به مشتریان اعلام می‌کنند که این طلا طلای دست دوم است و مشتریان با توجه به اینکه طلای دست دوم کارمزد بسیار پایین تری از طلای نو دارد، طالب خرید آن هستند اما با افزایش شمار مشتریان دیده شده است که طلافروشان کارمزدهای بالاتر از استاندارد را طلب می‌کنند به عنوان مثال در برخی موارد برای فروش هر گرم طلای دست دوم در شرایطی که قیمت طلا در بازار ۱۰۰ هزار تومان است، ۱۱۵ هزار تومان از مشتری دریافت می‌کنند. بهتر است هموطنان عزیز به نکته‌ای مهم توجه کنند. اول اینکه فروش طلای دست دوم موضوعی غیرقانونی است که با توجه به شرایط کشور و گرانی بیش از حد طلا در سال‌های اخیر با اغماض از کنار آن عبور می‌شود و دوم اینکه اگر قرار است طلای دست دومی‌فروخته شود، طلافروش نباید سودی بیش از ۵ درصد مطالبه کند. این بدان معناست که در شرایطی که قیمت طلا در هر گرم صد هزار تومان است باید برای هر گرم طلای دست دوم ۱۰۵ هزار تومان وجه مطالبه کرد و دریافت پولی بیش از این مبلغ نباید از سوی مشتریان پذیرفته شود.
منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=34985
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کارمزد طلای دست دوم فقط ۵ درصد
کارمزد طلای دست دوم فقط ۵ درصد
کارمزد طلای دست دوم فقط ۵ درصد
کارمزد طلای دست دوم فقط ۵ درصد
کارمزد طلای دست دوم فقط ۵ درصد