ابراهیم علیزاده*: کسانی که در بهار سال ۹۲ سکه تمام طرح جدید خریده بودند اگر در زمستان قصد فروش آن را داشتند در بهترین حالت ۴۸۸ هزار تومان ضرر کردند. چراکه در ابتدای این سال متوسط قیمت فروش هر قطعه سکه تمام طرح جدید بیش از یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان توسط بانک مرکزی گزارش شده بود که این نرخ تا پایان بهمن ماه سال ۹۲ به ۸۸۹ هزار تومان کاهش یافت. مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد که ارزش سکه تمام طرح جدید از ابتدا تا انتهای پارسال ۳۵ درصد کاهش داشته است. درمورد سکه‌های تمام طرح قدیم نیز وضعیت مشابهی رخ داده است. آنها که در ابتدای سال ۹۲ سکه تمام طرح قدیم را به قیمت متوسط یک میلیون و ۳۵۲ هزار تومان خریده بودند در بهمن‌ماه پارسال همان سکه را می‌توانستند با نرخ ۸۸۷ هزار تومان بفروشند. این کاهش ۴۶۵ هزار تومانی نشان می‌دهد که ارزش سکه تمام طرح قدیم نیز در سال پیش ۳۴ درصد کاهش داشته است.

کمترین رشد تورم سکه در دهه اخیر
با وجود این، میانگین متوسط قیمت فروش سکه تمام طرح جدید در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۲ بیش از یک میلیون و ۶۸ هزار تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ بیش از هشت درصد رشد داشته است. این میزان رشد در دهه اخیر کمترین رشد قیمت سالانه سکه بوده است. در کمترین رشد ممکن قیمت سکه طرح جدید در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۸ نسبت به سال‌های قبل از خود، به میزان ۱۷ درصد افزایش داشتند. بیشترین افزایش قیمت سکه طرح جدید نیز در دهه اخیر مربوط به سال ۹۱ با ۸۰ درصد افزایش قیمت بود. در سال ۹۱ میزان متوسط قیمت فروش هر سکه تمام طرح جدید بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار تومان، در حالی گزارش شده بود که این نرخ در سال ۹۰ معادل ۵۶۷ هزار تومان اعلام شده بود. این اتفاق در مورد سکه تمام طرح قدیم نیز صدق می‌کند. در سال ۹۱ بیشترین افزایش قیمت سکه تمام طرح قدیم در یک دهه اخیر رخ داد و این نرخ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۷۳ درصد افزایش یافته بود. در سال ۹۱ متوسط قیمت فروش هر سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و ۲۰ هزار تومان در حالی گزارش شده بود که این نرخ در سال ۹۰ معادل ۵۸۸ هزار تومان بود.

توقف کاهش ارزش ماهانه سکه
با وجود کاهش ارزش نرخ سکه در بهمن سال پیش نسبت به فروردین همان سال اما بررسی روند ماه به ماه نرخ سکه در سال ۹۲ نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته دیگر روند افت ماه به ماه قیمت سکه متوقف شده بود. در فروردین پارسال قیمت هر سکه تمام طرح جدید نسبت به اسفند سال ۹۱ بیش از دو درصد کاهش داشت. در اردیبهشت پارسال هم نرخ سکه طرح جدید نسبت به فروردین سال ۹۲ سه درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۳۲۶ هزار تومان رسید. در آخرین ماه بهار پارسال هم نرخ سکه تمام طرح جدید نسبت به اردیبهشت همان سال دو درصد دیگر کاهش یافت. در ماه بعدی یعنی تیرماه هم رکورد بیشترین افت ماهانه پارسال ثبت شد. در نخستین ماه تابستان پارسال نرخ سکه تمام طرح جدید نسبت به ماه خرداد پارسال بیش از ۱۵ درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان رسید. در واقع بیشترین افت ماهانه نرخ سکه در سال ۹۲ در اولین ماه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت شد. پس از آن نیز این روند نزولی ادامه یافت. به نوشته فرهیختگان و طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت فروش هر سکه تمام طرح جدید در مرداد ماه سه درصد دیگر نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. در شهریور پارسال هم قیمت سکه ۰/۷ درصد نسبت به مرداد همان سال کاهش داشت و به یک میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. پس از آن نیز در فصل پاییز همچنان نرخ رشد ماه به ماه قیمت سکه تمام طرح جدید روندی نزولی داشت. میزان افت نرخ سکه تمام طرح جدید در سه ماه مهر، آبان و آذر به ترتیب حدود ۹ درصد، حدود دو درصد و هشت درصد کاهش یافت و درنهایت نرخ سکه تمام طرح جدید در پایان پاییز پارسال به بیش از ۸۶۹ هزار تومان رسید. اما در زمستان سال ۹۲ دیگر روند نزولی ماهانه نرخ سکه متوقف شد. در دی پارسال قیمت سکه تمام طرح جدید به ۸۷۲ هزار تومان رسید که نسبت به آذر پارسال این نرخ بیش از ۰/۳ درصد رشد داشت. در بهمن سال ۹۲ هم قیمت سکه تمام طرح جدید بیش از ۸۸۹ هزار تومان توسط بانک مرکزی گزارش شد که این نرخ نسبت به دی پارسال بیش از دو درصد افزایش داشت.

روند معکوس دو نوع تورم در سکه
در مجموع ۱۱ ماهه پارسال میانگین تورم‌های نقطه به نقطه قیمت سکه تمام طرح جدید منفی ۳/۹ درصد بوده و می‌توان این‌طور استنباط کرد که در سال گذشته تورم ماه به ماه قیمت سکه تمام طرح جدید منفی ۳/۹ درصد بوده است. با وجود منفی بودن تورم نقطه به نقطه ماه‌های پارسال در قیمت سکه تمام طرح جدید اما در تورم میانگین ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۱ درنهایت نرخ سکه بیش از هشت درصد رشد داشته است. این در حالی است که در پنج ماه‌ سال‌ ۹۲ میانگین تورم ۱۲ ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن منفی بوده است. هرچند در ماه‌های فروردین تا شهریور پارسال میانگین تورم ۱۲ ماهه قیمت سکه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۱ افزایش به ترتیب ۸۴، ۱۰۰، ۹۳، ۵۲، ۴۱ و ۱۸ درصدی داشت اما در پنج ماه از مهر تا بهمن پارسال این نرخ منفی ۲۱، منفی ۲۳، منفی ۲۶، منفی ۳۲ و منفی ۳۹ درصد بود. در واقع در سال ۹۲ در بخش تورم میانگین هرچند در نیمه نخست سال همیشه این روند نسبت به سال ۱۳۹۱ روند مثبتی داشت اما در نیمه دوم سال تورم میانگین روندی منفی به خود گرفت. در مورد سکه تمام طرح قدیم نیز روند میانگین تورم ۱۲ ماهه آن در پارسال دقیقا به مانند تورم میانگین ۱۲ ماهه در مورد سکه تمام طرح جدید بود. با این تفاوت که درنهایت نرخ تورم میانگین ۱۲ ماهه پارسال در قیمت سکه تمام طرح قدیم دو درصد کمتر از این نرخ در سکه تمام طرح جدید و معادل شش درصد ثبت شده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=34095
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ضرر نیم میلیون تومانی سکه‌داران
ضرر نیم میلیون تومانی سکه‌داران
ضرر نیم میلیون تومانی سکه‌داران
ضرر نیم میلیون تومانی سکه‌داران
ضرر نیم میلیون تومانی سکه‌داران