سال۹۲، سالی پررونق برای سهامداران بورس بود. سالی که بازدهی بورس به ۱۰۰درصد و شاخص آن تا مرز ۸۰هزار واحدی پیش رفت. از سوی دیگر بورس حدود ۳ماه است با افت همراه شده است، حقوقی ها کنار ایستاده اند و حقیقی ها با تردید معامله می کنند. یکی از کارشناسان بازار سرمایه بر این اعتقاد است که این دوران رکود گذراست و حقیقی ها از فرصت استفاده کنند و اقدام به خرید کنند. چرا که قیمت ها به کف بازار رسیده و زمان مناسبی برای دست چین کردن سهام با قیمت مناسب است.

به گزارش پول پرس، حسین خزلی خرازی با تاکید بر این مطلب در پاسخ به خبرنگار پاسارگاد تحلیل گفت: فعالین و متخصصین حوزه بازار سرمایه در سال۹۳ نباید توقع بازدهی، ارقام شاخص های آماری بازار، حجم و تعداد دفعات معاملاتی، رشد شاخص ها، حجم معاملات خرد و بلوکی سال ۹۲ را داشته باشند. سال۹۲ یک سال بی نظیر در تاریخ بورس های اوراق بهادار کشور بود که از تمامی جنبه های آمارهای مذکور رشد داشت.
مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده یکی از دلایل رشد بازار در سال۹۲ را تسعیر نرخ ارز اعلام کرد و افزود: این رشد از سال ۹۱ شروع شده بود بنابراین نباید در سال ۹۳ توقع رشد سال۹۲ را داشته باشیم.
وی ادامه داد: امسال، سال سختی برای اقتصاد ایران است، چرا که سیاست دولت بر این است مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شود و تاکنون بخشی از حامل های انرژی اندکی افزایش قیمت داشته و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی بین المللی کشور همچنان به قوت خود باقی است.
کارگزار قدیمی بورس میانگین بازدهی بورس در سال جاری را حدود ۴۰تا ۵۰ درصد پیش بینی کرد و تصریح کرد: بازدهی ۴۰تا ۵۰درصدی بدان معنی است که امسال بورس در حدود ۱۵ تا ۲۵درصد بالاتر از پیش بینی های نرخ تورم بازدهی خواهد داشت.
خزلی خرازی درباره رویکرد بورس با توجه به نامگذاری سال۹۳ توسط مقام معظم رهبری گفت: بورس طی ۲۴سال گذشته(از سال۶۹ تا کنون) فراز و فرودهای بسیاری را داشته است. به نوعی تابع شرایط اقتصادی- سیاسی داخلی و جهانی بوده است. به نظر من، فعالین حوزه بورس اعم از مسوولین سازمان ها، بورس ها، شرکت های خدماتی که فعالیت های جانبی زیرساخت های بورسی دارند مثل شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت مدیریت فناوری و شرکت اطلاع رسانی بورس و نهادهای فعال در بازار سرمایه و غیره، همگی صرف نظر از اینکه بازار بالا می رود یا پایین، باید ۳۰تا ۴۰درصد از زمان را به توسعه زیر ساخت های بورس اختصاص بدهیم.
وی افزود: این نکته نباید فراموش شود که اگر قصد داریم تامین مالی در اقتصاد کشور بخش قابل توجهی مبتنی بر بازار سرمایه باشد یا باقی شرکت های بزرگ و برندهای بخش خصوصی که در بورس حضور ندارند وارد بورس شوند و همچنین خصوصی سازی به صورت درست مسیر خود ادامه دهد، باید همواره به فکر توسعه زیر ساخت های بورس باشیم. این زیرساخت ها شامل زیر ساخت های الکترونیک، قوانین و مقرارت، نرم افزارها، مخابرات، آموزش، فرهنگسازی و رشد نیروی انسانی است.
دبیر سابق کانون کارگزاران بورس اعلام کرد: در حال حاضر کار جهادی در بورس بازده بالا و پورتفوگردانی، تحلیل تکنیکالی و غیره نیست؛ بلکه کار جهادی در بورس توسعه زیر ساخت های بورس است تا بورس ها و نهاد ناظر به استانداردهای بین المللی بازارهای مالی نزدیک شوند.
خزلی خرازی درباره عدم تمایل حقوقی ها به معامله در روزهای آغازین سال گفت: این روند طبیعی است و اگر ما هم جای مدیران شرکت های بزرگ بورسی بودیم سعی می کردیم در شرایط فعلی درآمدها را محتاطانه پیش بینی کنیم، یعنی هزینه ها را حداکثر و درآمدها را در حداقل ببینیم. چرا که پیش بینی های سال ۹۳ بسیار محافظه کارانه و محتاطانه در حال انتشار هستند، حقوقی ها نیز متاثر از اطلاعیه های پیش بینی سودهای سال۹۳ و اکثر پیش بینی ها نیز کمتر از سودهای محقق شده ۱۲ماهه سال ۹۲ است.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که ۷۰تا۸۰درصد از بازار کشور به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم وابسته به دولت هستند. صندوق های بازنشستگی شرکت تامین اجتماعی، صندوق های سرمایه گذاری وابسته به بانک ها، شرکت های وابسته به نهاد های نظامی، انتظامی و امنیتی درگیر جابه جایی مدیران میانی هستند که با روی کار آمدن دولت امری طبیعی است. پیش بینی می شود تا یکی دو ماه آینده این تغییرات ادامه داشته باشد.
وی درباره مدیریت حقوقی ها گفت: متاسفانه در برخی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری، منافع شخصی پورتفوی مدیران با پوتفویی که در آن مسوول هستند در تضاد است. این نکته ای است که باید نهاد ناظر به آن دقت داشته باشد.
مدیر شرکت کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: با توجه به افت سه ماهه بازار، حدودا ۱۲درصد از شاخص بورس منفی بوده و با توجه به آغاز فصل مجامع در اردیبهشت ماه و تقسیم سود نقدی، به نظر می رسد وضعیت کنونی بورس برای خرید بسیار مناسب باشد.
وی در پایان به حقیقی ها توصیه کرد: هم اکنون زمان مناسبی برای خرید است. اگر کسی نقدینگی دارد، زمان افزایش ریسک پذیری فرارسیده،زیرا با صبر و تحمل ۶ماهه به سود قابل توجهی دست می یابد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=33850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش بینی بازدهی ۵۰درصدی بورس در سال جاری
پیش بینی بازدهی ۵۰درصدی بورس در سال جاری
پیش بینی بازدهی ۵۰درصدی بورس در سال جاری
پیش بینی بازدهی ۵۰درصدی بورس در سال جاری
پیش بینی بازدهی ۵۰درصدی بورس در سال جاری