بازار قراردادهای آتی سکه، سال ۱۳۹۲ را در حالی به پایان می‌برد که دو ۶ ماه متفاوت را در این سال از سر گذراند؛ دو نیمه‌ای که به شدت تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی و دیپلماسی خارجی دولت‌های دهم و یازدهم قرار داشت.

نیمه دوم این سال برای آتی سکه به تبع آرامش بازار ارز و سکه نقدی، بازاری رکودی را رقم زد. مساله‌ای که بیش از هرچیز ناشی از جو خوش‌بینی شدید در این بازارها نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور بود. البته در اسفندماه روند بازارهای سکه نقدی و آتی تحت تاثیر نوسانات دلار و تحرکات مهم طلای جهانی، به میزان فراوانی تغییر کرد که البته متاثر از رویدادهایی بود که به این بازارها شوک وارد کرد. اما اینکه سال ۱۳۹۳ برای آتی سکه چگونه خواهد بود و آیا این بازار جذابیت خود را باز خواهد یافت یا خیر مساله‌ای است که پیرامون آن با برخی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران آتی سکه گفت و گو داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.
تاثیر بورس اوراق بر آتی سکه
پیمان حدادی کارشناس تحلیل تکنیکال بورس و سکه آتی معتقد است که قیمت سکه آتی علاوه‌بر دلار بازار داخلی و اونس طلا، به بازارهای موازی که سفته بازی در آنها صورت می‌گیرد مانند بورس اوراق بهادار، نیز بستگی دارد.
به عقیده وی هرکدام از این بازارها جذابیت بیشتری برای معامله‌گر داشته باشد به سمت آن کشیده خواهد شد. وی با بیان اینکه این دو بازار در یکی دو ماه گذشته مسیری خلاف جهت هم را طی کرده‌اند، افزود: زمانی که در ماه‌های پایانی امسال شاخص بازار سهام ارقام پایینی را ثبت می‌کرد و این بازار شاهد رکود بود، در عوض آتی سکه روزهای پر رونقی را سپری می‌کرد. این البته مقارن بود با جذابیت‌هایی که بورس کالای ایران برای آتی سکه ایجاد کرده بود که از جمله کاهش وجه تضمین مورد نیاز این بازار در پی ریزش‌های قیمتی پی در پی و همچنین دو ماهه کردن سررسیدهای آتی بود.
کاهش نوسانات دلار، آتی را رکودی خواهد کرد
حدادی در پاسخ به این سوال که در سال ۹۳ باید انتظار بازار رکودی یا پرنوسان را داشته باشیم گفت: آنچه برای سال ۹۳ پیش‌بینی می‌شود ثبات قیمت دلار است که باعث خواهد شد مهم‌ترین فاکتور برای آتی سکه به همراه بازار نقدی، تحرکات اونس طلا در بازارهای بین المللی باشد. از سوی دیگر از آنجا که در ۶ ماه پایانی سال ۹۲، تحرکات و تنش‌های سیاسی در دولت یازدهم به شدت به نسبت دو دولت قبلی کاهش داشت و این مساله ریسک سیاسی بازار را تا حدود زیادی کم کرد، انتظار ادامه همین روند برای سال جدید وجود دارد و به نظر می‌رسد در این سال هم چشم‌ها بیشتر به بازارهای جهانی طلا دوخته شود تا نوسانات ارزی.
حدادی همچنین در مورد بازار جهانی طلا گفت: این احتمال وجود دارد که طلا همچون دو ماه گذشته بر خلاف جهت پیش‌بینی‌ها حرکت کند. در این مدت انتظاراتی که برای اونس طلا وجود داشت، کاهشی و صحبت از ارقام ۱۰۰۰ و زیر ۱۰۰۰ دلار بود، در حالی که حالا طلا بالای ۱۳۹۰ دلار معامله می‌شود.
به اعتقاد وی در مجموع بازار آتی سکه در سال ۹۳ به نسبت سال‌های ۹۱ و ۹۲، با هیجان کمتری دنبال خواهد شد و پررنگ ترین شاخص اثرگذار بر آن بهای جهانی طلا است و بدون در نظر گرفتن این عامل، به نظر نمی‌رسد که آتی سکه برای سال ۹۳ از جذابیت برخوردار باشد؛ به عبارت دیگر در صورتی که اونس طلا نوسان‌های شدیدی را بروز ندهد، می‌توان روند بازار آتی سکه در سال ۹۳ را همانند روند این بازار در نیمه دوم سال ۹۲ دانست؛ با آغاز به کار رسمی دولت تدبیر و امید از شهریور امسال بود که در پی جو آرام بازارها و کاهش مداوم قیمت‌های ارز و سکه، رکود در بازار آتی سکه آغاز شد.
جذابیت «آتی» در ابهام
به گزارش «دنیای اقتصاد» برای انجام معامله در بورس‌های کالای جهان، ابزارهای متعدد و متنوع مالی وجود دارد که هر کدام در شرایط خاص، انجام معاملات را تسهیل کرده و ریسک ناشی از آن را کاهش می‌دهد؛ یکی از این ابزارها آپشن است. آپشن‌ها (اختیار معامله) به مراتب کم‌ریسک‌تر و در بازار کارآمدترند. در بازارهای جهانی نزدیک به نود درصد معاملات با آپشن‌ها است چون آپشن سرمایه‌گذار را بیمه می‌کند. به اعتقاد حدادی اگر ابزارهایی همچون آپشن در سال جدید وارد معاملات آتی سکه شده و معاملات هم آنلاین شود، آتی سکه را بسیار جذاب خواهد کرد و می‌توان شاهد افزایش محسوس حجم و ارزش معاملات این بازار بود.
این کارشناس آتی سکه در ادامه پیرامون تاثیر مساله اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بر بازارهای ارز و سکه گفت: مساله هدفمندسازی یارانه‌ها تاثیر خاصی بر بازارها نخواهد گذاشت، ضمن اینکه به نظر می‌رسد اکثر افزایش قیمت‌ها در پایان امسال در حال اجرا است مثل افزایش قیمت در برخی صنایع دارویی، کاشی و سرامیک، سیمان و… تا در سال آینده شاهد افزایش قیمت نباشیم و مجوزی برای آن صادر نشود. از سوی دیگر کاهش تورم و رشد اقتصادی که از اهداف کلان بودجه و هدف دیگر دولت است، یکی از نتایج کمرنگ شدن بازارهای سفته بازی مثل بازار آتی سکه است.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی یکی از اهداف دولت یازدهم است، افزود: با توجه به اهدافی همچون افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش تورم، یکی از اهداف دیگر دولت، تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی است. البته این سود اکنون به گفته بانک مرکزی به صورت خودسرانه از سوی بانک‌ها تا ۲۳ درصد افزایش یافته است و از دیگر سو دولت سقف تسهیلات بانکی را هم برداشته، اما صحبت از کاهش این نرخ در سال جدید است. تاثیر این مساله البته چندان نیست که منجر به جذابیت بازار آتی سکه شود. به گفته حدادی از اینها گذشته تغییرات احتمالی در سطح مدیران سازمان بورس در سال جدید، تغییراتی را هم در بورس کالا به دنبال خواهد داشت که تاثیر آن در معاملات سکه آتی هم نمایان خواهد شد.
سکه آتی مشتریان خود را دارد
با این وجود این کارشناس اقتصادی بر این باور است که بازار آتی سکه همیشه بازیگران ثابتی دارد که چه در زمان رکود و چه در زمان نوسانات شدید در بازار حضور دارند و برای این گروه چندان تفاوتی نمی‌کند که وجه تضمین بازار چه مقدار باشد.
به اعتقاد وی اما اکنون و در شرایط فعلی بازیگران بزرگ این بازار که در بازار نقدی هم فعالند، در آتی حضور کمرنگی دارند و با توجه به پیش‌بینی که از سال ۹۳ وجود دارد، بعید است که دوباره وارد آتی سکه شوند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» از سوی دیگر بورس کالا اعلام کرده که کد مشتریانی که بیش از ۶ ماه در بازار آتی هیچ فعالیتی نداشته اند، از شهریور ۹۳ غیر فعال خواهد شد. حدادی معتقد است که این موضوع از هم اکنون اطلاع رسانی شده تا مشتریان غیرفعال برای جلوگیری از باطل شدن کد معاملاتی خود، حضور فعالی در بازار آتی داشته باشند و خود این موضوع می‌تواند تا حدودی بر حجم معاملات بیفزاید.
شباهت سال ۹۳ به نیمه دوم ۹۲؟
سیاوش سلیمانی کارشناس بازار ارز و کارگزار آتی سکه اما تا حدودی با این نظرات مخالف است؛ وی در پاسخ به این سوال که اگر تحرکات اونس طلا را در سال جدید در نظر نگیریم، آیا سال ۹۳ را می‌توان شبیه نیمه دوم ۹۲ دانست گفت: در نیمه دوم ۹۲ هم بازار آتی سکه کاملا آرام نبود و این تحلیل بیشتر برای بازار نقدی قابل دفاع است. وی در ادامه افزود: من هم تا حدودی معتقدم که بازار نقدی آرام خواهد بود، اما پیش‌بینی من برای ارز و سکه، بازاری آرام با شیب متعادل رو با بالا است. البته برای این نظر دو دلیل دارم. اول اینکه شیب دلار در سال آینده رو به بالا اما متعادل خواهد بود. دلار به چند دلیل در نیمه دوم امسال زیر ۳۰۰۰ تومان ماند و نوسان کرد، اول اینکه دولت انتظارات تورمی مردم را به شدت کنترل کرد، به طوری که کل تورم بهمن ماه ۹۲ مساوی با دو روز از بهمن سال ۹۱ بود؛ این سیگنال مهمی است که نشان می‌دهد دولت نه تنها از طریق سیاست‌های پولی دخالت‌های چندانی در بازار اعمال نکرد (پول پر قدرت به جامعه تزریق نکرد)، بلکه با نوع عملکرد خود، انتظارات تورمی مردم را در نیمه دوم امسال کاهش داد.
به گفته سلیمانی از سوی دیگر ما به‌طور مرتب شاهد رسیدن اخبار مثبت مهم در حوزه سیاست خارجی بودیم؛ از صحبت تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا گرفته تا نشستن وزرای خارجه این دو کشور پس از ۳۰ سال پای میز مذاکره و توافق مهمی که حاصل شد. در کنار آن ورود شرکت‌های اروپایی و افزایش درخواست سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران و… فاکتورهایی بودند که موجب شدند دلار برای چند ماه در قیمت‌های زیر ۳۰۰۰ تومان بماند و ۳۰۰۰ تومان را به سطح مقاومتی خود تبدیل کند.
وی در ادامه افزود: حال باید دید چنین فاکتورهایی با این درجه اهمیت برای سال جدید برقرار خواهند ماند یا خیر. به نظر من یک حالت این است که مذاکرات در نهایت به توافق نهایی منجر شود که در این صورت دلار حتی قابلیت تک نرخی شدن روی ۲۶۵۰ تومان را هم دارد.
چرا که تک نرخی شدن دلار که قول آن برای نیمه دوم سال آینده داده شده، فقط و فقط در صورتی امکان پذیر است که توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ حاصل شده و تحریم بانک مرکزی برداشته شود، در غیر این صورت تک نرخی شدن ارز بی معنی است؛ چرا که تا زمانی که دولت نتواند پول به اقصی نقاط دنیا حواله کند و در این طرف نتواند به صرافی‌ها ارز بدهد، نمی‌تواند تک نرخی شدن ارز را اجرایی کند.
مهم‌ترین فاکتورهای سال ۹۳ برای «آتی»
به اعتقاد این تحلیلگر بازار آتی سکه، مهم‌ترین فاکتورهایی که برای سال آینده داریم اول مذاکرات ایران و ۱+۵ و دوم مساله اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است که نوع اجرا شدن آن و قیمت‌هایی که قرار است برای بنزین اعلام شود و اینکه دولت قرار است چگونه این افزایش قیمت را در حامل‌های انرژی کنترل کند، قابل اهمیت و از حالا کمی غیرقابل پیش‌بینی است؛ مثل اینکه چه تعدادی از افراد از گرفتن یارانه انصراف می‌دهند یا نرخی که برای بنزین، گازوئیل، برق و آب مشخص خواهد شد چیست. مساله دیگر این است که آیا به دولت اجازه داده خواهد شد که نرخ سود سپرده‌های بانکی را بالا ببرد یا خیر. اینها فاکتورهایی هستند که به شدت روی تورم و انتظارات تورمی مردم تاثیرگذارند.
سلیمانی با بیان اینکه دلار در سال آینده با شیب متعادلی رو به بالا حرکت می‌کند افزود: بر اساس این دلایل من فکر می‌کنم نه شاهد جهش‌های شدید خواهیم بود و نه شاهد ثبات؛ به این دلیل که به هرحال در شرایط فعلی تورم کشور ۲۵ درصد است و نرخ دلار باید با تورم تعدیل شود. با توجه به آنچه بانک مرکزی در این چند ماه نشان داده، من اعتقادی به تثبیت دلار روی قیمت مشخص ندارم و به جای آن ثبات بازار دلار در محدوده‌ای خاص برای سال آینده را پیش‌بینی می‌کنم، به این معنی که برای پایان سال ۹۳ نه باید انتظار دلار ۳۰۰۰ تومان را داشت و نه انتظار دلار ۴۰۰۰ تومان و دولت اجازه نخواهد داد که دلار با نوسان‌های شدید روبه رو باشد، مثلا به ۳۲۰۰ برسد و بعد ۴۵۰۰ و بعد دوباره ۳۵۰۰ تومان. دولت این نوسان را از بازار دلار خواهد گرفت.
سکه آتی جذاب باقی می‌ماند؟
سلیمانی بر این باور است که بازار آتی سکه به دلیل مارجینی که دارد و به خاطر بازیگرانی که هنوز طریق معامله کردن با این وجه تضمین را نمی‌دانند و در نتیجه مدیریت سرمایه و ریسک ندارند، حتی با همان نوسان‌های منطقی دلار در سال جدید، باز هم پر نوسان و جذاب خواهد بود، یعنی مشابه روندی که در اسفند امسال اتفاق افتاد؛ در این ماه دلار تا ۳۱۵۰ تومان یعنی کمتر از پنج درصد بالا رفت اما در بازار آتی سررسید شهریور تا یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان صعود کرد. چند روز بعد دلار تا ۳۰۰۰ تومان پایین آمد یعنی افت پنج درصدی اما سکه شهریور آتی با ۲۰ درصد افت قیمت به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید.
به اعتقاد وی مسلما هر نوسانی که در بازار نقدی باشد، دو یا سه برابر آن در بازار آتی اتفاق می‌افتد.
از آنجا که بانک مرکزی بنای چندانی به دخالت در بازار نقدی ندارد و عمدتا عرضه و تقاضا روند بازار را مشخص می‌کند، بازار نقدی ممکن است نسبت به اخبار یا تقاضاهای فصلی واکنش شدید نشان دهد. مثلا ممکن است در ایام نوروز تقاضا برای دلار آنقدر کم باشد که تا پایان این تعطیلات این ارز تا ۲۹۳۰ تومان هم افت کند؛ اما پس از عید با مشخص شدن مساله هدفمندی و ورود تقاضا به بازار، امکان صعود شدید دلار وجود دارد. به‌طور مثال روز دوشنبه همین هفته دلار تا ۲۹۸۲ تومان افت کرد و بعدازظهر همان روز تا ۳۰۳۰ تومان بالا رفت یعنی ۵۰ تومان نوسان در یک روز؛ این روند را عرضه و تقاضا مشخص می‌کرد؛ فشار خرید بازار را مثبت و فشار فروش بازار را کاهشی می‌کند. بنابراین من معتقد نیستم که بازار نقدی در سال آینده بسیار کم نوسان باشد و به تناسب آن معتقدم بازار آتی هم پرنوسان خواهد بود مخصوصا به خاطر وجه تضمین و اینکه کم کم بازار نسبت به اخبار – به‌طور مثال به خبرهای مذاکرات – واکنش نشان خواهد داد؛ اگر اخبار چندان مثبت نباشد، با آمدن تقاضای سرمایه‌گذاری برای دلار و افزایش قیمت آن، بازار آتی سکه چند برابر صعود خواهد کرد.
نظر دو گروه را قبول دارم
مدیر قراردادهای مشتقه بورس کالای ایران در این میان معتقد است که پیش‌بینی‌های متناقض کارشناسان در مورد بازار آتی سکه در سال آینده می‌تواند صحیح باشد و تمام این نظرات متصور و جزء گزینه‌های روی میز است؛ چراکه بر اساس تحلیلی است که با توجه به جنبه‌های اقتصادی و سیاسی صورت گرفته که بازار آتی سکه تحت تاثیر آن است. به گفته پدرام زادنو عزیزی اگر قیمت‌ها کنترل شده باشد، بازار آتی هم فضای پوشش ریسکی کمتری خواهد داشت و هم حجم معاملات همانند چند ماه گذشته کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر اگر عرضه و تقاضا در بازار دلار و سکه نقدی منجر به نوسان بیشتر شود، جنبه پوشش ریسک آتی سکه تقویت شده و حجم معاملات هم بالا می‌رود.
وی البته به اینکه برنامه‌های جدیدی برای آتی سکه در سال جدید وجود دارد یا از ابزارهایی مثل ابزار آپشن برای جذابیت آتی سکه استفاده خواهد شد یا خیر، اشاره‌ای نکرد، اما با توجه به رکودی که در شش ماه پایانی امسال (به جز اسفند که البته دلایل مهمی همچون ناآرامی‌های سیاسی اوکراین و جهش قیمتی دلار و اونس طلا را در پی داشت) شاهد آن بودیم به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که برای ایجاد جذابیت در آتی سکه، بورس کالا اقدامات محرکی را صورت دهد.
به داد «آتی» برسید!
در این خصوص دکتر محمود گنابادی تحلیلگر بازارهای مالی، کارشناس اقتصادی و مدیر سبد سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کانادا معتقد است که مشکلات سامانه‌ای و مدیریت ریسک بورس آتی سکه از دلایل مهم رکودی است که گریبان این بازار را گرفته است. به گفته وی بورس آتی طلا ضمن داشتن نقاط قوت متعدد دارای دو مشکل عمده و مشهود است که صدمه زیادی به اعتبار آن وارد آورده که یکی مربوط به نارسایی سامانه‌های آن و دیگری مربوط به مدیریت ریسک این بازار است.
به گفته وی ضعف سامانه و خدمات الکترونیک آن باعث شده تا سرمایه‌گذاران ناراضی در این خصوص فزاینده و همیشگی باشند. روزی نیست که گلایه قطعی ارتباط، تاخیر در به‌روز رسانی، ضعف سرور، مشکل اینترنت دیده نشود که همیشه پاسخ‌های یکسان شنیده می‌شود. هنگامی که بازاری برای معاملات کالایی خاص مثل اوراق مشتقه ایجاد می‌شود، فرض بر آن است که مسوولان آن، ابزار و و امکانات لازم برای رویارویی با هرگونه شرایطی را دارا هستند که در غیر این صورت مشتریان وفادار و راضی نخواهند داشت و روز به روز بی‌اعتبارتر می‌شوند. گنابادی با بیان اینکه کسادی موقت بازار طلا می‌تواند فرصتی باشد تا بورس آتی سکه بتواند روش‌های کنترل ریسک بازار و چگونگی مواجهه با بحران‌ها و تصمیمات احتمالی ناشی از آن را در هر شرایطی تدوین و شفاف کند، گفت: این مساله موجب خواهد شد تا همه مشارکت‌کنندگان در بازار بدانند که مدیریت ریسک بورس سکه آتی در چه چار چوبی هنگام بروز شرایط غیر متعارف، چه تصمیماتی را بالقوه قادر است اتخاذ کند؛ زیرا در بازاری که اهرم مالی ۵ بر یک دارد، تصمیمات ناگهانی و پیش‌بینی نشده غیر‌مدون موجب بی‌اعتمادی و تعبیر غلط می‌شود، حتی اگر دارای توجیه بوده و بهترین تصمیم باشند.
وی در ادامه افزود: بازار آتی سکه نیاز حیاتی به تقویت و توسعه هر چه بیشتر توان سامانه عملیاتی خود دارد. سرمایه‌گذار بازار آتی در پی آن نیست که بداند چرا سیستم قطع شده است یا تاخیر در به‌روز رسانی دارد. وقتی به او گفته می‌شود سرورها در ساعات شلوغ دچار مشکل می‌شوند، نه تنها پاسخ گلایه خود را نگرفته، بلکه نگرانی او برای آینده تشدید می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=32361
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رکود یا رونق آتی سکه
رکود یا رونق آتی سکه
رکود یا رونق آتی سکه
رکود یا رونق آتی سکه
رکود یا رونق آتی سکه