صبح امروز نمایندگان مجلس با پیشنهاد الحاقی به تبصره ۲ بودجه ۹۳ مبنی بر افزوده شدن ۵۰۰ ریال نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی مخالفت کردند.
به گزارش پول پرس، صبح امروز جلسه صحن علنی برای بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۳ کشور تشکیل و پیشنهاد محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون تلفیق در خصوص پیشنهاد الحاقی به تبصره ۲ ماده واحده مطرح شد. بر این اساس پیشنهاد شده بود به نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۵۰۰ ریال اضافه و منابع حاصل از این افزایش، ۴۰ درصد ظرف آسفالت راه‌های روستایی، ۳۰ درصد صرف تامین آب شرب بهداشتی روستاها، ۲۰ درصد ساخت فضای آموزشی و ۱۰ درصد صرف ساخت و به‌سازی خانه‌های بهداشت روستایی شود.

در ادامه لاهوتی به عنوان مخالف این پیشنهاد الحاقی گفت: تغییرات ارزی در کشور فراموش نشده و باید برای رسیدگی به مشکلات آب، بهداشت و فضای آموزشی روستائیان که موضوع بحق درستی است باید از منابع دیگر استفاده کرد و اینکه ۵۰ تومان به نرخ تسعیر ارز افزوده شود درست نیست و هرجا اعتبار، کمبود اعتبار داشته باشیم با بی ثبات کردن نرخ ارز آن را حل کنیم. اکنون فضای نرخ ارز آرامشی است و باید به یک عدد واحد و ثابت برای آن برسد.

ایرج ندیمی موافق پیشنهاد الحاقی گفت: این‌طور نیست که با ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار واردات، افزایش ۵۰۰ ریالی نرخ تسعیر ارز تاثیری روی آن داشته باشد اما روستائیان کشور بیشتر از همه حق دارند و مظلومیت داشته و همین که بعد از ۳۰ سال می‌خواهیم راه و آب برایشان درست کنیم نشان از مظلومیت به آنها با کمک به این بخش مهاجرت کم شده و ثبات منطقه‌ای و جمعیتی ایجاد می‌شود چرا روستائیان نباید آب، بهداشت، بیمارستان داشته باشند و می‌خواهیم در دهه فجر به همه روستائیان و تولید کنندگان پیام درستی بدهیم که چرم سارشان نشویم و در حال حاضر به تحلیل‌های مخالفان گوش نکنیم و این مجلس روستایی است و به پیشنهاد رای خواهد داد.

به گزارش فارس، در ادامه دژپسند نماینده دولت با بیان اینکه پیوند بین مالی عمومی و بین‌الملل بسیار مهم است و برای اقتصاد ایران مبتنی بر نفت بوده خطرناک است و به طور وحشتناکی اثر تخریبی دارد، آنچه در بودجه وجود دارد تعیین نرخ ارز نیست و به طور یقین این موضوع آثار تخریبی خود را با بی‌ثباتی ارز ایجاد می‌کند. نظام بودجه ریزی کشور به این پیشنهادات بهم می‌خورد.

در ادامه، سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که به کلیات ارز گرفته شد بالا بودن نرخ تسعیر ارز است و در حال حاضر براساس قانون، این نرخ شناور مدیریت شده بوده و نرخ تسعیر ارز در قانون بودجه نداریم. دغدغه آب‌رسانی به روستائیان در تبصره ۲ لایحه بودجه محقق شده و سرانه مدارس و بهسازی هرکدام ۱۰۰ میلیارد تومان و برای آب شرب مبالغی نیز در نظر گرفته شده است.

در پایان، این پیشنهاد با رای گیری نمایندگان رد شد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=27432
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مخالفت مجلس با افزایش ۵۰تومانی نرخ تسعیر ارز
مخالفت مجلس با افزایش ۵۰تومانی نرخ تسعیر ارز
مخالفت مجلس با افزایش ۵۰تومانی نرخ تسعیر ارز
مخالفت مجلس با افزایش ۵۰تومانی نرخ تسعیر ارز
مخالفت مجلس با افزایش ۵۰تومانی نرخ تسعیر ارز