آیین سالروز تاسیس سندیکای بیمه گران ایران و تجلیل از اعضای برتر و فعال کارگروه های تخصصی سندیکای بیمه گران و شورای هماهنگی استان ها، روز دوشنبه مورخ ۱۴ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با حضور استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه گران، اعضای هیئت عامل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، مدیران عامل شرکت های بیمه، اعضای کمیسیونها، دبیران کارگروه ها و روسای شوراهای هماهنگی استانها، در سالن هتل ارم برگزار شد.

به گزارش اخبارپول، در ابتدای مراسم عباس حقیقی رئوف معاون سندیکای بیمه گران ضمن عرض خوش آمدگویی به مهمانان، به ارائه گزارشی از فعالیت های سندیکا پرداخت. وی افزود: در طول یک سال گذشته بیش از ۱۹۰ جلسه توسط کارگروه های تخصصی سندیکا انجام شده است که انتظار می رود در سال آینده شاهد مشارکت فعال تر اعضا باشیم.

حقیقی رئوف همچنین اعضای کمیسیون های سندیکا شامل فنی، مالی، حقوقی، تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری، اتکایی و بیمه های زندگی را معرفی نموده و شاخص های ارزیابی دبیران و اعضای کارگروه ها را شرح داد. معاونت سندیکای بیمه گران ایران در ادامه گزارشی از اقدامات شورای هماهنگی استان ها و همچنین برگزاری انتخابات آنلاین استانها که برای اولین بار انجام شد را ارائه نمود.

در ادامه شعله نوری نماینده کارگروه های سندیکا با اشاره به فعالیت های کارگروه اتکایی گفت: مهمترین موضوع در کارگروه بیمه اتکایی را در یک سال گذشته می توان اخذ پوشش اتکایی دانست که با همکاری سایر کارگروهها در این حوزه برای بیمه های باربری کشتی و حمل کالا مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین زانیار قربانی نماینده شورای هماهنگی استان ها با اشاره به عملکرد استان ها گفت: برگزاری آیین گرامیداشت هفته بیمه به همت شورای هماهنگی هر استان، باعث ایجاد انگیزه ای در فعالان صنعت بیمه از جمله شبکه فروش و کارگزاران شرکت های بیمه در استان ها شد.

در این مراسم هادی خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی ایران گفت: از ۶۱ تکلیف بیمه ای که داشتیم ۴۴ مورد آن به سرانجام رسید و سال آینده بنا را بر این داریم تا ارائه دستاوردهای بیمه را به صورت بین المللی داشته باشیم.

وی افزود: همکاران بنده اخیرا دو دسته شاخص را به صنعت بیمه ارائه کرده اند. شاخص معاملات مشکوک که با نظارت و دقت بیشتری در سال آینده آن را پیگیری خواهیم کرد و شاخص رتبه بندی صنعت بیمه امسال ابلاغ گردید و در همین راستا در تلاش هستیم تا در سال آینده این رتبه بندی را در مرحله اجرایی ببینیم.

رئیس مرکز اطلاعات مالی ایران در ادامه بیانات خود با اشاره به ایجاد واحدهای جدید گفت: اقدامات خوبی را در سال گذشته داشتیم که ایجاد واحد مبارزه با پولشویی یکی از این واحدها بودند و انتظار داریم تا صنعت بیمه هم کمک کند تا این واحدها با قدرت بیشتری پیگیری شوند، چرا که این واحدها نیاز اصلی صنعت بیمه کشور ما هستند.

در ادامه علیرضا یزدان دوست رئیس هیئت رئیسه سندیکای بیمه گران با اشاره به شرایط مختلف صنعت بیمه کشور گفت: در شرایط کنونی در برخی رشته های بیمه ای از جمله بیمه شخص ثالث و درمان شاید در شرایط مطلوبی قرار نداریم و به دلیل تصمیماتی است که در خارج از حوزه بیمه گرفته می شود، این مشکلات به وجود می آید. بنابراین در خصوص رشته درمان نیازمند توجه بیشتر به بحث مدیریت ریسک هستیم، ضمناً از جمله مناقصاتی که با شرایط خاص برگزار می شود و باید نظارت بیشتری در مورد آن ها داشته باشیم رشته درمان است.

وی در ادامه افزود: همچنین این صنعت نیازمند هدف گذاری مشترک در میان نهادهای تصمیم گیر هست تا مشکلات صنعت بیمه مرتفع شود. امیدواریم با این انسجامی که در سندیکا وجود دارد موضوعات و مشکلات در کارگروه های مختلف مورد بحث قرار گرفته و زمینه سوء استفاده از صنعت بیمه به روی افراد سودجو بسته شود.

یزدان دوست در پایان ضمن تقدیر از دبیران کارگروه های مختلف سندیکا و همچنین اعضای فعال در صنعت بیمه کشور و مدیران ارشد بیمه، ابراز امیدواری کرد تا در سال ۱۴۰۳ فعالیت های این کارگروه ها و مجموعه ها، وضعیت صنعت بیمه را بهبود ببخشند تا همیشه این صنعت شرایط خوبی داشته باشد.

همچنین محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه گران به عنوان میزبان این مراسم ضمن خیر مقدم به همه مهمان های حاضر در این مراسم بیان کرد: “تأسیس سندیکا از سال ۱۳۱۶ با تهیه یک نظام نامه آغاز می شود و فراز و نشیب های مختلف را پشت سر میگذارد تا سال ۱۳۴۴ که به صورت رسمی فعالیت سندیکا آغاز میشود. در حال حاضر سندیکای بیمه گران ایران به یمن حضور شما عزیزان و لطف خداوند، منشا موفقیت های مختلف در صنعت بیمه بوده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر فشارهای زیادی از جمله عوارض مختلف به صنعت بیمه تحمیل می شود و تلاش خودمان را داشتیم تا این مشکلات را تا حد زیادی مرتفع نماییم. در طی این سال ها ما مشکلات و موانعی را با سه قوه داشتیم. مسائل مربوط به قوه مقننه، با جلساتی که با کمیسیون های تخصصی داشتیم، تا حد زیادی مرتفع شده است. با قوه قضائیه کمیته مشترکی را تشکیل دادیم تا مسائل و مشکلات مربوط با صنعت بیمه را بررسی کنیم. همچنین یک دوره آموزشی برای قضات کشور در زمینه بیمه برگزار شده است که بازخورد خوبی نیز داشت.

پورکیانی ادامه داد: صنعت بیمه جزئی از اکوسیستم اقتصادی کشور است و بعضا دیده شده تا فشارهایی بر این صنعت وارد شده است. که در حد تحمل آن نمی باشد و موجبات زیان دهی در رشته ثالث شده است به هر تقدیر مجموعه ارکان صنعت بیمه سعی دارند وضعیت بهتری را ایجاد کنند ولی هنوز مشکلاتی هست که نیازمند پیگیری توسط بیمه مرکزی و سندیکا دارد. باید با تعامل میان اعضای صنعت بیمه از وقوع مشکلات جدید جلوگیری کنیم. از بیمه مرکزی توقع داریم تا نظارت های مالی، سیستمی و عادلانه داشته باشد که خوشبختانه به این سمت حرکت کرده است.

وی ادامه داد: امیدوارم همه ارکان صنعت بیمه به وظایف خود به خوبی عمل کنند. در شرایط کنونی نیاز است شرکت های بیمه باهم تعامل بیشتری داشته باشند تا حرکت ها فنی تر و اصولی تر باشد و جلوی آسیب به صنعت بیمه گرفته شود. لذا شرکت های بیمه بایستی به وظیفه بنگاه داری خود که مهمترین آن تحلیل هزینه و فایده داشتن در مدیریت شرکت ها می باشد را داشته باشند در همین راستا سندیکا به عنوان یک واحد صنفی باید تلاش کند تا مواضع صنعت بیمه را برای ارکان بالادستی به خوبی تبیین کند تا قوانین بهتری تنظیم شود اما تاکید می کند برای رسیدن به وضعیت مطلوب ارکان صنعت بیمه در ابتداء بایستی مقید به انجام وظایف خود باشند.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران اظهار کرد: مهمترین موضوعی که این روزها با آن روبرو هستیم، موضوع دیه است که باید پیگیری شود. سهم ثالث در پرتفوی صنعت بیمه حدود ۳۵ درصد است. طی ۱۳ سال گذشته صنعت بیمه ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان داشته است که این عدد بسیار سنگینی برای این صنعت است. در خصوص تعیین نرخ حق بیمه فنی ثالث، بیمه مرکزی در این زمینه فعال بوده و نیاز است تا جلسات مختلفی دراین خصوص با مسئولین برگزار شود تا نرخ حق بیمه شخص ثالث به طور منطقی تعیین شود. به دلیل عدم تعیین نرخ فنی رشته ثالث در سالهای گذشته، بر اساس بررسی انجام گرفته به روش های مختلف در حال حاضر در شرایطی که سودی برای صنعت در رشته ثالث در نظر نگیریم حداقل ۲۰ درصد کسری محاسبه گردیده است.

در حسن ختام بخش سخنرانی این مراسم، علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، مراسم تقدیر از دبیران و کارگروه های مختلف در این مراسم را نقطه مثبتی در صنعت بیمه دانست و حضور اعضای صنعت بیمه در این مراسم را نشان از اهمیت این حوزه دانست.

وی در ادامه بیان کرد: از همه کسانی که در این حوزه در صنعت بیمه طی سال های گذشته زحمت کشیدند، مخصوصا دبیران کل سابق سندیکا و همچنین مدیران فعلی سندیکا و شرکت های بیمه تشکر می کنم. همچنین از کار بزرگ همکارانی که در استان ها فعالیت دارند، قدردانی می کنیم چرا که با امکانات محدود این اقدامات را انجام می دهند.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه از مدیران عامل شرکت های بیمه ای درخواست کرد تا به صورت میدانی در استان ها بیشتر حاضر باشند و اختیارات بیشتری را برای مدیران شعب استان ها در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ فعالیت های مثبتی را در آغاز کردیم و در سال ۱۴۰۳ این روند را ادامه خواهیم داد. در زمینه اصلاح نرخ ها نیز تلاش داشتیم تا با قوای سه گانه تعاملات بیشتری داشته باشیم و از هیچ فرصتی فروگذار نباشیم و حرف صنعت را به گوش همه مسئولین برسانیم. طی این مدتی که بر این منصب حاضر بودم، سعی داشتم تا نگذارم کسی فشار بیشتری را بر صنعت وارد نماید. از همکاران شرکت ها هم تقاضا داریم تا توانایی هایشان را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به پرداخت خسارت ها در سال گذشته اعلام کرد: باید همه در کنار هم از تحمیل موارد غیرفنی بر صنعت بیمه جلوگیری کنیم. صنعت بیمه هیچ گاه به دنبال شانه خالی کردن از وظایف خود نبوده و همواره کمک های خوبی به کشور داشته است، ولی متاسفانه آنطور که باید دیده نشده است. بر همین اساس تقاضا داریم تا شرکت های بیمه ای هزینه های تبلیغاتی را مدون کنند و در این حوزه هم افزایی داشته باشیم.

استاد هاشمی در ادامه به موضوع نرخ شخص ثالث اشاره کرد و گفت: بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و نرخ آن توسط دولت اعلام می شود، اما دیگر بیمه ها اجباری نیست و نرخ آن توسط شرکت ها اعلام می شود و از همین رو با مدون کردن هزینه ها می توان نرخ ها را با شرایط بهتر اعلام نمود.

گفتنی است در این مراسم از کریمی و اولیاء دبیران کل سابق سندیکا، اعضای برتر کارگروه های تخصصی و شورای هماهنگی استان ها با اهدای لوح، تقدیر بعمل آمد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=241542
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

برگزاری مراسم پنجاه و هشتمین سالروز تاسیس سندیکای بیمه‌گران
برگزاری مراسم پنجاه و هشتمین سالروز تاسیس سندیکای بیمه‌گران
برگزاری مراسم پنجاه و هشتمین سالروز تاسیس سندیکای بیمه‌گران
برگزاری مراسم پنجاه و هشتمین سالروز تاسیس سندیکای بیمه‌گران
برگزاری مراسم پنجاه و هشتمین سالروز تاسیس سندیکای بیمه‌گران