صندوق توسعه ملی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و بانک توسعه صادرات تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش اخبارپول، در راستای تقویت توان تولیدی و صادراتی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و فناور از طریق ابزارهای تامین مالی صادراتی و وارداتی، تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق توسعه ملی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نیز بانک توسعه صادرات ایران با حضور روح‌اله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مهدی غضنفری رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و افشین خانی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه، صندوق توسعه ملی مبلغ یکصد میلیون دلار را در قالب قرارداد اعطای عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی به بانک توسعه صادرات ایران به منظور تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص می‌دهد. علاوه بر این، مبلغ پنجاه میلیون دلار نیز به عنوان سپرده ارزی به منظور تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در قالب اعتبار خریدار به بانک توسعه صادرات ایران اختصاص می‌یابد.

صندوق توسعه ملی در کنار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

در این نشست مهدی غضنفری رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، این تفاهم‌نامه را گام تاریخی در حوزه دانش‌بنیان دانست و گفت: ماموریت ما در صندوق توسعه ملی به کارگیری و سرمایه‌گذاری عواید حاصل از نفت و گاز برای آیندگان است و از آنجا که حوزه‌های دانش بنیان هم امروز به نوعی تضمین کننده‌ آینده‌ی این نسل محسوب می‌شوند، تعامل و تسهیلگری در تامین منابع این شرکت‌ها با ماموریتی که در اساسنامه به ما محول شده هم راستا است. از این رو، ما خودمان را در کنار معاونت علمی-فناوری می‌دانیم و هر نوع تامین منابع مالی در حوزه‌های دانش بنیان همراه درآمدزایی است و نباید به آن نگاه هزینه‌ای داشته باشیم چرا که ماهیتی سودآورانه برای کشور دارد.

صندوق توسعه ملی یک نهاد مالی است نه عملیاتی!

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در ادامه از برنامه‌های صندوق توسعه ملی برای سال آینده سخن گفت و در این راستا، تاکید کرد: سال آینده صندوق آمادگی خود را برای مشارکت با شرکت‌هایی که در سطحی عالی کار هوش مصنوعی را پیش می‌برند، اعلام می‌کند.

به گفته غضنفری سال ۱۴۰۱ را سال ورود صندوق به حوزه سرمایه‌گذاری و سال ۱۴۰۲ را سال ورود به حوزه‌های بالادستی نفت اعلام کردیم و سال ۱۴۰۳ نیز برای صندوق توسعه ملی سال هوش مصنوعی است و به دنبال این هستیم که نهادسازی آن را نیز در صندوق انجام دهیم.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: ما به عنوان یک نهاد مالی به حوزه بالا دست نفت می‌رویم و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه” کار را به بخش خصوصی واگذار کنید”، در مورد نهادهای عملیاتی بود. ما قصد عملیاتی کردن صندوق توسعه ملی را نداریم. اکنون نیز که در حوزه فناوری ورود کردیم به عنوان یک نهاد مالی حضور داریم.

غضنفری تاکید کرد در حوزه‌های بالا دستی نفت نیز بخشی از منابع‌مان را سرمایه‌گذاری می‌کنیم و خودمان شرکت E&P ایجاد نمی‌کنیم.

غضنفری در ادامه با اشاره به عضویت صندوق توسعه ملی در شورای ملی راهبردی هوش مصنوعی گفت: حضور در این شورا برای ما تکلیف ایجاد می‌کند که در حوزه هوش مصنوعی نیز اقداماتی انجام دهیم که باعث پیشرفت کشور در این حوزه شود. علاوه براین، تحلیل‌گران حوزه اقتصاد و فناوری نیز معتقدند صندوق‌های ثروت ملی نباید از این حوزه‌ها غافل باشند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی همچنین ابراز امیدواری کرد درصدی از عواید نفت که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است که به صندوق واریز شود، عینا عملی شود تا کار بیشتری در حوزه‌ی هوش مصنوعی انجام گیرد؛ ضمن آنکه این صندوق آماده است سال آینده با شرکت‌های بزرگی که در سطح ملی در حوزه هوش مصنوعی و فین‌تک فعالیت دارندمشارکت کند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=239591
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش‌بنیان
حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش‌بنیان
حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش‌بنیان
حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش‌بنیان
حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش‌بنیان