چکنو یک محصول دیجیتال بانکی است و ازآنجاکه به دلیل حذف چک کاغذی، سرعت و امنیت تبادلات مالی تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار را افزایش می دهد، می تواند در اشتغالزایی و افزایش تولید کشور موثر باشد. چکنو بانک صادرات، یک محصول نوین است که برای گذر از دنیای سنتی چک و بانکداری عرضه شده است.

به گزارش اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، سرعت بالا در صدور و پرداخت چک، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، امنیت بالا و کاهش جرائمی نظیر جعل یا سرقت چک، عدم امکان ویرایش اطلاعات چک پس از صدور، مشخص بودن روند نقل و انتقال چک، هزینه مربوط به دریافت دسته چک و نگهداری چک‌های دریافتی، امکان ارسال درخواست و صدور دسته چک بدون نیاز به مراجعه حضوری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امکان صدور چک در هر زمان و مکان و وصول بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه و در نتیجه تسهیل و تسریع در روند معاملات تجاری و بازرگانی و امکان دریافت دسته چک دیجیتال همزمان با دسته چک کاغذی از جمله مزیت‌های چکنو است.

چکنو به عنوان ابزار نوین بانک صادرات ایران افق تازه‌ای در نقل و انتقال سریع و مطمئن پول فراهم کرده به نحوی که در شش ماه اخیر مورد توجه و استفاده فراوان مشتریان قرار گرفته است.

همچنین امکان انتقال و عودت در تمامی نرم‌افزارهای همراه بانک‌های سطح نظام بانکی و همچنین شرکت‌های پرداخت‌سازی که قابلیت ارتباط و بهره‌مندی از سامانه صیاد را دارند، برای آن فراهم است.

چک‌های کاغذی یا سنتی همچنان سهم بالایی در مبادلات اقتصادی و تجاری دارند اما به همین اندازه نیز، استفاده از آنها چالش برانگیز است. سرقت یا گم شدن چک، جعل و سوء استفاده، از بین رفتن چک در حوادثی مانند آتش سوزی و … را اگر در کنار فرایند زمانبر صدور دسته چک کاغذی و ریسک های حمل و نقل و اعتباری این نوع چک بگذاریم، بدون شک چک امن دیجیتال یا چکنو محصول جایگزین بسیار مناسبی است که علاوه بر بالابردن ضریب امنیت صدور چک، فرایند نقل و انتقال و وصول را نیز سرعت می‌بخشد و ریسک‌های سرقت، جعل و از بین رفتن چک در حوادث را از بین می برد.

در حال حاضر نیز صدور چکنو چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران، از طریق نسخه وب همراه‌بانک صادرات ایران و بدون نصب نرم‌افزار امکان‌پذیر است. بر همین اساس، مشتریان این بانک می‌توانند بدون نصب نرم‌افزار همراه‌بانک و تنها از طریق نسخه وب به نشان eb.bsi.ir ضمن بهره‌مندی از تمام امکانات و خدمات همراه‌بانک، به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمان و مکان چکنو صادر کنند.

دارندگان حساب جاری با دسته‌چک در بانک صادرات ایران می‌توانند بدون مراجعه به شعبه، چکنو خود را فعال کنند و به طور همزمان و مجزا، از دسته‌چک‌های کاغذی و چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران «چکنو» با رعایت مقررات و مجوزهای بانک مرکزی برای تسهیل در امور بانکی و پولی خود استفاده کرده و علاوه بر به‌کارگیری روش سنتی چک‌های کاغذی، از قابلیت‌های نخستین چک امن دیجیتال نظام بانکی کشور در بانک صادرات ایران بهره‌مند شوند.

بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی در خصوص توسعه چک دیجیتال، تمامی بانک‌های کشور ملزم به ایجاد زیرساخت‌های مناسب استفاده از چک دیجیتال هستند و بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک کشور، از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ این خدمت را عملیاتی کرده است.

آخرین آمار از صدور چکنو در بانک صادرات ایران
چکنو، یک محصول نوین است که برای گذر از دنیای سنتی چک و بانکداری مبتنی بر کاغذ آمده و خوشبختانه استقبال ویژه ای از آن شده است. علاوه بر نقش چکنو در کاهش آسیب های چک های کاغذی، این محصول امن دیجیتال مزیت های زیادی نیز دارد. امکان ارسال درخواست و صدور دسته چک بدون نیاز به مراجعه حضوری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امکان صدور چکنو در هر زمان و مکان و وصول بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه، امکان انتقال و عودت در تمامی نرم‌افزارهای همراه بانک‌ در سطح نظام بانکی و همچنین شرکت‌های پرداخت‌سازی که قابلیت ارتباط و بهره‌مندی از سامانه صیاد را دارند، امکان دریافت دسته چک دیجیتال همزمان با دسته چک کاغذی و امکان صدور چکنو بدون محدودیت مبلغ و وصول غیرحضوری وجه آن حتی در ساعاتی که شعب بانک ها بسته است، باعث شده این محصول بانک صادرات در تسهیل روند انجام معاملات صاحبان صنایع، خصوصا آنها که تعداد مبادلات دریافت و پرداخت آنها زیاد بوده و تامین به موقع نقدینگی برای آنها ضروری است، جای خود را پیدا کند.

بنا به اعلام محمد رضوان مدنی، معاون فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، از آذرماه سال پیش که بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک، در پاسخ به الزامات قانون جدید چک و درخواست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مبنی بر پیاده سازی چک دیجیتال، چکنو را راه اندازی کرد، تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک دیجیتال به درخواست مشتریان بانک صادر شده که از این تعداد، حدود ۱۰۰ هزار چک به ارزش بیش از ۵۷۰۰ میلیارد ریال پاس شده است. خوشبختانه روند استقبال از چکنو مثبت است و روز به روز نیز با رشد بیشتری مواجه خواهد بود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=232697
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آخرین آمار از صدور چکنو در بانک صادرات
آخرین آمار از صدور چکنو در بانک صادرات
آخرین آمار از صدور چکنو در بانک صادرات
آخرین آمار از صدور چکنو در بانک صادرات
آخرین آمار از صدور چکنو در بانک صادرات