طبق آخرین آمار بانک مرکزی از تسهیلات و سپرده‌های بانکی، بانک‌ها میزان وام‌دهی خود را افزایش داده‌اند بطوریکه نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها از ۸۴ درصد در خردادماه ۱۴۰۲ به ۸۴.۸ درصد در تیرماه همین سال رسیده است.

طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت با تنوع ارائه و مدل‌های مختلف راه حلی برای برآوردن نیازهای مشتریان این بانک است.

 در تیر ماه امسال میزان سپرده‌های بانکی با رشد ۲۸.۴ درصد نسبت به تیر ماه سال گذشته به سطح ۷ هزار و ۶۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر میزان مانده تسهیلات نیز با رشدی فراتر از رشد سپرده‌ها یعنی رشد ۳۵.۱ درصدی در سطح پنج هزار و ۸۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 این مساله از دو منظر قابل توجه است. اول اینکه قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزایش یافته و بانک‌ها به پرداخت وام و وارد کردن سپرده‌ها به چرخه اقتصادی روی آورده‌اند و حالت دوم این که دولت رقم تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را افزایش داده است. در حالت اول می‌توان به بهره‌مندی متقاضیان وام‌های خرد از تسهیلات بانکی امیدوار بود اما در حالت دوم یعنی تسهیلات تکلیفی، این امر می‌تواند باعث کسری نقدینگی بانک‌ها و اضافه برداشت از بانک مرکزی، تشدید ناترازی و در نهایت تورم شود.

پس چه باید کرد؟

وام نقدی از جمله تسهیلاتی است که با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز افراد در مواقع ضروری و غیرقابل پیش‌بینی، برحسب فوریت افراد به آن‌ها اعطا می‌شود. اما اگر قرار باشد این تسهیلات موجب تخریب بدنه اقتصاد شود، امری مضر تلقی شده و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

در این میان بانک‌ها به نوعی چاره را در ایجاد طرح‌های تسهیلاتی و جذب مشتریان بیشتردیده‌اند. طرح‌هایی که علاوه بر جذابیت برای مشتریان، کارکرد متناسبی هم برای بانک داشته باشد.

طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت

بانک تجارت به عنوان بانکی با سابقه طولانی و جذاب برای تمام اقشار مشتریان، اقدام به ایجاد طرح‌های تسهیلاتی مختلف کرده است که به اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

*طرح زوج مهر

طرح زوج مهر با هدف یاری جوانان در امر ازدواج با ارائه تسهیلات به زوج های جوان جهت تامین جهیزیه و مایحتاج زندگی در قالب طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت طراحی شده است. در این طرح گیرندگان وام قرض‌الحسنه ازدواج از بانک تجارت می‌توانند با خرید لوازم خانگی از فروشندگان طرف قرارداد بانک از میزان مشخصی تسهیلات خرید بهره‌مند شوند.

است. مدت بازپرداخت ۳۶ ماه و نرخ سود آن نیز ۱۵ درصد

* بسته تسهیلاتی تصنیف

تمامی اصناف (اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار) دارای حساب‌جاری با دسته‌چک یا جاری کارت (بدون دسته‌چک) و سپرده کوتاه‌مدت (به‌غیراز حساب سپرده بلندمدت) نزد بانک تجارت یا تمامی حساب‌های متصل به

POS و IPG

می‌توانند از بسته تسهیلاتی طرح تصنیف بهره‌مند شوند.

انواع عقود در این طرح با توجه به شرایط اعطای تسهیلات به شرح زیر است:

اعطای تسهیلات مرابحه بر اساس میانگین حساب بابت تأمین سرمایه در گردش

اعطای تسهیلات مرابحه بر اساس میانگین حساب بابت تأمین کالای سرمایه‌ای

اعطای تسهیلات مرابحه بر اساس میانگین حساب بابت تأمین سرمایه در گردش‏/ کالای سرمایه‌ای با نرخ سود ترجیحی ۱۷ تا ۱۹ درصد

اعطای تسهیلات بر اساس میانگین حساب در قالب مشارکت مدنی بازرگانی

اعطای تسهیلات سلف بر اساس میانگین حساب

اعطای تسهیلات اعتبار در حساب‌جاری در قالب خرید دین به پشتوانه اسناد تجاری حاصل از معاملات نسیه

* طرح پویا

طرح تسهیلات پویا در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان و تکمیل سبد خدمات اعتباری بانک تجارت برای گروه مشتریان بانکداری اشخاص و همچنین تنوع در طرح های تسهیلاتی در بانک تجارت طراحی و اجرا شده است.

در این طرح اعطای تسهیلات بر مبنای سپرده‌گذاری در حساب‌های قرض الحسنه جاری و سپرده کوتاه مدت در قالب کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه (بدون امکان شارژمجدد) با بازپرداخت ۱۲ الی ۳۶ ماهه، بدون توثیق سپرده و با اخذ کارمزد و نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (در حال حاضر ۱۸%) پرداخت می‌شود. بازار هدف این طرح اشخاص حقیقی هستند.

اما بانک تجارت در دیگر اقدام خود در قالب طرح‌های تسهیلاتی خود، طرح پویا برتر را به منظور تشویق مشتریان برای افتتاح سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، معرفی کرده است که براساس آن تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی بانک که سپرده کوتاه مدت دارند، می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

سقف فردی تسهیلات اعطایی در قالب طرح پویابرتر برای مشتریان حقیقی دارای مجوز کسب ۲۰۰ میلیون تومان و برای مشتریان حقوقی واجد شرایط ۲ میلیارد تومان اعلام شده است. این تسهیلات در قالب عقد مرابحه به مشتریان واجد شرایط پرداخت می‌شود و حداکثر مدت زمان بازپرداخت آن ۳۶ ماه اعلام شده است. سود این تسهیلات ۷ درصد اعلام شده است.

در صورتی که شخص حقیقی برای این وام درخواست بدهد و براساس تشخیص بانک واجد شرایط دریافت سقف این تسهیلات باشد، مبلغ هر قسط برای وی ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۱۹ تومان است. کل سود تسهیلات، ۲۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۹۷ تومان و جمع رقم وام و سود آن، ۲۲۲ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۷ تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است در طول مدت سپرده گذاری، متقاضیان وام امکان واریز و برداشت از حساب خود را خواهند داشت. ضمنا سایر ضوابط سپرده کوتاه مدت اعم از محاسبه سود به صورت ماه شمار و عدم تعلق سود در صورت برداشت کمتر از یک ماه، برای این نوع حساب نیز وجود خواهد داشت.

*طرح تسهیلات کارنووام

بانک تجارت با بررسی و شناخت نیاز مشتریان حقیقی و حقوقی خود و در جهت افزایش قدرت خرید کارکنان تسهیلات کارنووام را به عنوان اولین خدمت از بسته کارنو ارائه داده است. این تسهیلات پس از انعقاد تفاهم نامه مابین بانک و شرکت/سازمان و افتتاح حساب حقوق پرسنل سازمان‌ها و شرکت‌ها نزد بانک تجارت در دوره‌های زمانی یک یا دو ماهه در قالب عقد مرابحه و براساس معرفی شرکت به پرسنل آن شرکت پرداخت می‌شود.

به گزارش اخبارپول، شرکت‌های دارای پرسنل بالای ۲۰ نفر می‌توانند با انتقال حساب پرسنل حقوق بگیر خود به بانک تجارت، مطابق شرایط تسهیلات کارنووام نسبت به معرفی افراد جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند. نرخ این تسهیلات ۲۳درصد بوده و مدت بازپرداخت آن ۱۲ ، ۲۴ یا ۳۶ ماه است.

* طرح تسهیلاتی سفیران سلامت

اعطای تسهیلات در این طرح، به پزشکان عمومی و متخصص با دسته‌بندی اعلام شده در سایت بانک تجارت در قالب عقد مرابحه و بر اساس میانگین حساب‌جاری امکان‌پذیر است.

نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت آن نیز ۳۶ ماه بوده و مبلغ تسهیلات نیز براساس میانگین سپرده یک تا ۶ ماهه حساب تعیین می‌شود.

* طرح تسهیلاتی اسنوا

این طرح با هدف افزایش قدرت خرید مشتریان بانک تجارت و تکمیل سبد محصولات و خدمات این بانک، طراحی شده است. مشتریان حقیقی بانک تجارت با مراجعه حضوری به نمایندگی‌های گروه انتخاب الکترونیک برای خرید محصولات شرکت اسنوا، محصولات موردنظر خود را انتخاب کرده و متعاقباً بانک نسبت به پرداخت تسهیلات در قالب عقد مرابحه اقدام کند.

تسهیلات اعطایی در قالب عقد مرابحه بوده و سقف فردی، این تسهیلات یک میلیارد ریال با نرخ سود ۲۳ درصد است. همچنین مدت بازپرداخت آن نیز ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه است.

مرکز خدمات مشتریان انتخاب الکترونیک به شماره تلفن ۱۶۹۹ آماده پاسخگویی سوالات متقاضیان این طرح است.

*بسته جامع تامین مالی اشخاص حقیقی

این بسته از طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت در قالب چهار طرح متناسب با میانگین موجودی حساب مشتریان، نوع تسهیلات درخواستی، میزان نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت منعطف ارائه می‌شود.

 طرح حامی، طرح تسهیل، طرح فوری، طرح قلک از جمله طرح‌های این بسته هستند.

در طرح حامی تسهیلات به اشخاص حقیقی بر مبنای سپرده‌گذاری در حساب قرض‌الحسنه جاری‏‏‏‏/پس‌انداز و بر اساس میانگین حساب، تسهیلات قرض‌الحسنه‏/مرابحه با نرخ سود ترجیحی‏‏‏ برای رفع نیازهای ضروری پرداخت می‌شود. در صورت عدم استفاده سپرده‌گذاران از تسهیلات این طرح، معرفی بستگان درجه یک به عنوان تسهیلات گیرنده امکان پذیر است.

‏‏در طرح تسهیل مشتریان حقوقی می‌توانند بر مبنای میانگین حساب قرض‌الحسنه جاری‏‏‏‏/پس‌انداز شرکت، نسبت به معرفی افراد مورد نظر برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه‏/مرابحه با نرخ سود ترجیحی‏‏‏ اقدام کنند. اعطای تسهیلات برای بار اول پس از گذشت دوماه از افتتاح حساب و براساس میانگین ماه اول امکان‌پذیر خواهد بود.

در طرح فوری اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با افتتاح حساب قرض‌الحسنه ویژه، بر اساس قرارداد عاملیت منعقده با بانک، اشخاص حقیقی را برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل وجوه تودیع شده به بانک معرفی کنند.

در طرح قلک مشتری با افتتاح حساب و واریز مستمر ماهیانه مبلغ دلخواه و ثابت، می‌تواند در پایان بازه‌های ۳، ۶ و ۱۰ ساله از تسهیلات قرض‌الحسنه‏/مرابحه با نرخ سود ترجیحی و با ضریب ۵۰ تا ۲۰۰ برابر واریزی ماهیانه خود استفاده کند.

*طرح همیار بار

این طرح به‌منظور تنوع‌بخشی به سبد محصولات بانک تجارت و باهدف تأمین مالی شرکت‌های حمل‌ونقل برای پرداخت دستمزد رانندگان بر اساس بارنامه‌های ثبت‌شده رسمی در پلتفرم پی‌بار ارائه‌شده و پلتفرم مذکور به‌عنوان زیرساخت فنی این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح همه شرکت‌های حمل‌ونقل بار جاده‌ای برون‌شهری که نسبت به ثبت بارنامه‌های رسمی خود در سامانه پی‌بار اقدام می‌کنند.پرداخت تسهیلات در قالب عقد مرابحه با حداکثر مدت بازپرداخت سه ماهه طی اقساط مساوی، متوالی و ماهانه است. نرخ سود تسهیلات اعطایی مطابق آخرین نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (در حال حاضر۲۳ درصد) است.پرداخت و تسویه دستمزد رانندگان از حساب توسط توکن نرم‌افزاری از طریق “پلتفرم پی‌بار” انجام می‌گیرد.

به گزارش اخبارپول، بازپرداخت مبلغ تسهیلات صرفاً از طریق شعبه پرداخت‌ کننده تسهیلات صورت می‌گیرد و شعب باید در صورت عدم پرداخت دو قسط متوالی، مراتب را کتباً به اداره بانکداری تجاری اعلام تا با هماهنگی شرکت پی‌بار عملیات درخواست اعتبار در سامانه متوقف شود.

در پایان لازم به ذکر است که متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت به سایت این بانک به آدرس www.tejaratbank.ir مراجعه و یا با شماره تلفن ۱۵۵۴ مرکز ارتباط مشتریان بانک تجارت تماس بگیرند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=230690
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی/ مروری بر طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت
اختصاصی/ مروری بر طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت
اختصاصی/ مروری بر طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت
اختصاصی/ مروری بر طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت
اختصاصی/ مروری بر طرح‌های تسهیلاتی بانک تجارت