یکی از مفاهیم بانکداری که در سالهای گذشته به شدت کانون توجه قرار گرفته و بانک‌های پیشرو به سرعت در حال آماده‌سازی و تجهیز خود برای بهره ‌گیری از قابلیت‌‌ها و ظرفیت‌های آن هستند، بانکداری شرکتی است.

به گزارش اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، بانکداری شرکتی نوعی کسب و کار نظام‌مندی است که تلاش دارد تمامی نیازهای مشتریانی که خواهان خدمات بانکی بسیار متفاوتی با دیگر مشتریان هستند را با بهره گیری از ساختار، مدل‌ها و فرآیندهایی کاملا متفاوت از گذشته، پاسخ دهد.

بانکداری شرکتی، با تمرکز بر شناخت مشتریان شرکتی، در تلاش است تا با تکیه بر تمایزهای حاصل از استراتژی‌های مشتری‌مدارانه، ساختار منعطف، تخصص و تعهد بانکداران مجرب خود و نیز فرآیندها و سیستم‌های منحصر به فرد، در جایگاه یک شریک تجاری معتمد و کارآمد نقش آفرینی کند. بانکداری شرکتی به عنوان یکی از چهار نوع بانکداری یعنی بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌ای پدید آمده است.

بانکداری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود، از محدوده خدمات و محصولات بانکی خارج و به سوی ارایه خدمات مالی (بیمه، لیزینگ، سرمایه گذاری و ….) حرکت می‌کند.ذ در کنار آن، بانکداری شرکتی تلاشی فراگیر برای تمرکز بر نیازهای مشتریان شرکتی و خلق راه حل‌های بانکی و مالی متناسب برای پاسخگویی موثر و دقیق به آن‌ها است.

سرویس‌های بانکداری شرکتی
اعتبار: وام‌ها و محصولات اعتباری مرتبط فقط به مشتریان شرکتی ارائه می‌شود. تسهیلات اعتباری بیشترین سهم از سود بانک‌های تجاری را تشکیل می‌دهند. نرخ‌ بهره‌های اعمال شده بر وام‌ها به دلیل میزان ریسک رایج در اعطای وام به مشتریان شرکت‌ها به میزان قابل توجهی بالا است.

خدمات خزانه داری: خدمات خزانه داری توسط شرکت ها برای مدیریت سرمایه در گردش مورد نیاز خود استفاده می شود. چنین خدماتی برای شرکت‌های چندملیتی بسیار مهم هستند زیرا تبدیل ارز را تسهیل می‌کنند.

تأمین مالی مورد نیاز برای دارایی‌های ثابت: خدمات تأمین مالی مورد نیاز برای دارایی‌های ثابت، برای شرکت‌های درگیر در صنایع مانند حمل و نقل، فناوری اطلاعات و تولید ماشین آلات سنگین بسیار اهمیت دارد. بانک‌ها وام‌ها و قراردادهای اجاره را برای خرید تجهیزات، ماشین آلات و غیره تسهیل می‌کنند.

خدمات کارفرمایان: بانک‌ها خدماتی همچون انتخاب طرح‌های بازنشستگی و طرح‌ مراقبت‌های بهداشتی و همچنین تسهیلات حقوق و دستمزد را برای کارکنان خود ارائه می‌کنند.

خدمات تجاری: بانک ها همچنین خدماتی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجدید ساختار بدهی و حقوق صاحبان سهام، تجزیه و تحلیل دارایی‌های واقعی و غیره را ارائه می‌دهند. خدمات دیگری که برای مشتریان شرکت‌ها اهمیت دارد شامل خدمات مدیریت دارایی و پذیره نویسان برای عرضه اولیه عمومی (IPO) و غیره است. این خدمات توسط بازوی بانکداری سرمایه گذاری انجام می شود. بانکداری سرمایه گذاری و بانکداری شرکتی طبق مقررات قانون گلس-استگال از هم جدا شده‌اند.

بانکداری شرکتی در بانک صادرات ایران
اداره کل بانکداری شرکتی بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمات ویژه به مشتریان و واحدهای تولیدی بزرگ کشور پاسخگویی سریع، متمرکز و منطبق با نیازهای تولیدکنندگان بزرگ و صنایع کشور و رفع دغدغه‌های تولید و اشتغال در سال گذشته راه اندازی شد.

در بانکداری شرکتی بانک صادرات ایران با بکارگیری توانمندی‌های نوین در بانکداری جامع و نگرانی‌های بخش صنعت، تولید و اشتغال تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد . بر همین اساس، علاوه بر ارایه خدمات تسهیلات و خدماتی مانند مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، مدیریت تعهدات، مدیریت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تامین مالی و خدمات مشاوره ای نیز به مشتریان بانکداری شرکتی ارایه می‌شود. هدف نهایی واحد بانکداری شرکتی این است که مشتری همه خدمات مالی مورد نیاز خود را از طریق بانک دریافت کند و به این ترتیب خدماتی گسترده و خاص به مشتریان بانکداری شرکتی مد نظر قرار می‌گیرد که ضمن کاهش هزینه‌های عملیاتی باعث افزایش بلندمدت بهره وری بانک و مشتریان نیز خواهد شد.

این بانک با شناختی کلی از تمامی خدمات مورد اشاره و تشخیص نیازهای مشتری، متخصصان هر حوزه را به تامین نیازهای مشتری گمارده و با هماهنگ سازی مشتریان با این متخصصان سعی در برآوردن نیازهای آنان می‌کند.

طبق آمارهای ارائه شده توسط این بانک، منابع مشتریان بانکداری شرکتی بانک صادرات ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری ۲۵ درصد رشد ثبت کرد و با کامل شدن ابعاد سخت­‌افزاری و نرم­‌افزاری این بخش، موفقیت بانک در این بخش با رشد بیشتری همراه خواهد بود.

اداره کل بانکداری شرکتی به منظور خلق راه‌حل‌های بانکی و مالی در قالب خدمات و محصولات متمایز، خاص و سفارشی‌سازی شده برای پاسخگویی به نیازهای ویژه مشتریان ارزش‌آفرین، از مهرماه سال ۱۴۰۱ در چارت سازمانی این بانک قرار گرفت و توسعه این بخش در مقایسه با سایر بانک‌ها بیانگر آن است که سهم بانک صادرات ایران از منابع مشتریان بزرگ شبکه بانکی افزایش یافته و این بانک توانسته اعتماد آنها را به خود جلب کند.

بانکداری شرکتی با محوریت ایجاد تجربه دریافت خدمات مالی در محیطی امن برای مشتریان ویژه بانک صادرات ایران با به کارگیری نیروهای متخصص، نقش ویژه خود را در ارتقای و تعالی بانک ایفا خواهد کرد.

گفتنی است، با راه‌اندازی سامانه بانکداری شرکتی در آینده‌ه­ای نزدیک بسیاری از خدمات مورد نیاز مشتریان ویژه بانکداری شرکتی در محل فعالیت مشتری با دقت و سرعت انجام خواهد شد. بر همین اساس نیز مشتریان بانک متناسب با ماهیت فعالیت و نیازشان تقسیم‌بندی می‌شوند بر اساس نیاز آنها خدمات متنوع ارائه می‌شود و به عبارت بهتر، خدمات مشتری‌محور شده‌اند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=230670
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانکداری شرکتی در بانک صادرات
بانکداری شرکتی در بانک صادرات
بانکداری شرکتی در بانک صادرات
بانکداری شرکتی در بانک صادرات
بانکداری شرکتی در بانک صادرات