مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا زمینه مرجعیت قیمت مرکز مبادله ارزی را فراهم کند که این مهم علاوه بر آنکه کمک‌کننده به کاهش فساد و رانت در اقتصاد است، موجب شفافیت و حاکمیت منطق بازار و سیاست‌گذاری صحیح می‌شود.

به گزارش اخبارپول، «ابراهیم بهادرانی» در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص سیاست جدید ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: به طور طبیعی هر چقدر تعداد نرخ‌های موجود برای ارز کمتر باشد، به طور قطع مفاسد و رانت در اقتصاد کشور کمتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این میان اگر طبق تلاش بانک مرکزی، قیمت ارز در بازار آزاد به حد قیمت مبادله‌ای نزدیک شود، به طور قطع منابع به جای اختصاص به سفته‌بازی ارزی و خروج از فرآیند تولید به بخش واقعی اقتصاد بر می‌گردد و رشد تولید را باعث می‌شود.

بهادرانی با بیان اینکه پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد وابسته به کاهش تورم است، افزود: اگر دولت بتواند مرجعیت قیمت ارز در مرکز مبادله را به نرخ مرکز مبادله نزدیک کند، شاهد ایجاد زمینه رشد تولید و افزایش عرضه کالا در بازار خواهیم بود.

به گفته مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، شاهد آن هستیم که فاصله نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با بازار آزاد بسیار زیاد است که همین موضوع زمینه ایجاد رانت و فساد را مهیا کرده است.

وی اظهار کرد: اگر مصوبه جدید ارزی دولت با سیاست‌گذاری صحیح همراه شود، رقابت واقعی بین تولیدکنندگان شکل می‌گیرد و شاهد رشد تولید و سود تولیدکنندگان خواهیم بود که ثمرات آن‌ها به کلیت اقتصاد بر می‌گردد.

بهادرانی در پایان گفت: رشد تولید و صادرات با سیاست جدید ارزی، نقش موثری در مسیر بازار سرمایه نیز خواهد داشت و به مرور اقبال با بازار سرمایه بیشتر شده و رضایت سهامداران شرکت‌های تولیدی نیز حاصل می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس مفاد نامه رییس‌کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

«محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه هفته گذشته در مکاتبه‌ای با وزیر نفت در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ شود تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=229913
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تلاش بانک مرکزی برای مرجع شدن قیمت ارز مرکز مبادله
تلاش بانک مرکزی برای مرجع شدن قیمت ارز مرکز مبادله
تلاش بانک مرکزی برای مرجع شدن قیمت ارز مرکز مبادله
تلاش بانک مرکزی برای مرجع شدن قیمت ارز مرکز مبادله
تلاش بانک مرکزی برای مرجع شدن قیمت ارز مرکز مبادله