یکی از مهمترین اصول صنعت بیمه این است که ریسک تا جایی که امکان دارد در سطح وسیعی پخش شده تا در صورت بروز خسارت هنگفت، شرکت‌های بیمه بتوانند ثبات مالی خود را حفظ کنند.

به گزارش اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، در حقیقت پوشش اتکایی به مفهوم توزیع جهانی ریسک است. این نوع پوشش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند ریسک‌هایی را قبول کنند و اگر مجموع این ریسک‌‌ها بیش از ظرفیت و توان مالی شرکت باشد، با توزیع این ریسک ها ثبات مالی خود را حفظ کرده و علاوه بر ایجاد ثبات مالی، با پرداخت به موقع خسارت خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنند.

بنابراین بیمه‌گر اتکایی، از یک شرکت بیمه در مقابل زیان‌های سنگین مالی که ممکن است با وقوع خسارت‌های بزرگ رخ دهد، حمایت می‌کند. در یک جمله می‌توان گفت، بیمه اتکایی ریسک شرکت‌های بیمه را بیمه می‌کند.

عملیات بیمه‌های اتکایی مکانیزمی مناسب برای تقسیم و توزیع مناسب ریسک بین شرکت‌های بیمه است و دوحالت دارد: شرکت‌های بیمه در داخل یک کشور یکدیگر را پوشش می‌دهند و در حالت دوم شرکت‌های بیمه در سرتاسر دنیا یکدیگر را پوشش می‌دهند. البته با شدت گرفتن تحریمها علیه ایران بیمه اتکایی خارجی تا حد زیادی درگیر این موضوع شده است.

قبول اتکایی در ایران
در کشور ما مجوز قبولی اتکایی از داخل بر اساس ضوابط اجرایی ماده ۲۰ آیین‌نامه ۵/۴۰ توسط بیمه مرکزی صادر شده و دریافت مجوز اتکایی از خارج نیز الزاماتی دارد که توسط این نهاد مشخص شده است.

شرکت‌های بیمه در ایران، متشکل از ۳ دسته اصلی شرکت‌های بیمه مستقیم، شرکت‌های بیمه اتکایی و شرکت‌های بیمه‌ای تلفیقی از دو شرکت ذکر شده هستند. شرکت‌های بیمه تلفیقی می‌توانند بر اساس مجوز اخذ شده از بیمه مرکزی، انواع بیمه نامه را صادر کنند و همچنین از بیمه نامه های صادره سایر شرکت ها نیز قبولی اتکایی داشته باشند. در این میان می‌توان ادعا کرد که شرکت‌های بیمه تلفیقی از لحاظ مالی، توانایی خوبی دارند که توانسته‌اند مجوز صدور هر دو نوع بیمه را از بیمه مرکزی کسب کنند. به این صورت که علاوه بر دریافت مجوز صدور انواع بیمه نامه، بر اساس توانایی مالی خود مجوز قبولی اتکایی را نیز دارند.

در کشور ما با وجود تحریم‌ها امید زیادی به قبولی اتکایی از ریسک های خارجی یا انتقال ریسک به خارج از کشور نیست. دریافت حق‌بیمه و پرداخت خسارات از جنبه‌های مهم و جدایی‌ناپذیر بیمه است. به‌ دنبال قطعنامه‌ها و مصوبات ناشی از تحریم‌ها در نقل‌و‌انتقالات وجوه ارزی اختلالاتی اساسی از‌جمله محدودیت در نقل‌وانتقال ارز به منظور پرداخت حق‌بیمه به بیمه‌گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش‌های بیمه‌ای‌‎ اخذ شده از بیمه‌های خارجی و پرداخت و دریافت مطالبات متقابل بیمه‌های داخلی و خارجی و در نتیجه بروز خسارت‌ها و زیان صنعت بیمه ایجاد شد.

شرکت‌های بیمه‌ای درخصوص انتقال وجوه ارزی (چه حق‌بیمه‌ها و چه خسارت‌ها) خصوصاً در مورد بیمه‌نامه‌های بین‌المللی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند و این عامل نیز چالشی مهم برای صنعت بیمه است.

با این حال صنعت بیمه تمام توان خود را برای ارائه پوشش های اتکایی ریسک های صادره توسط شرکت های بیمه به کار بسته است.

به گفته مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی موضوع توسعه بازار بیمه‌های اتکایی در راستای سیاست‌ های کلی دولت و برنامه‌های ابلاغی وزیر امور اقتصادی و دارایی اجرایی می‌شود و در حال حاضر با توجه به افزایش تحریم‌ها باید با حساسیت بیشتری در این عرصه حرکت کرد. همچنین بهره گیری از ابزارهای جایگزین برای توسعه بازار بیمه های اتکایی به عنوان یکی از محور های تعیین شده در بیمه مرکزی است که در همین راستا، انتشار اوراق اتکایی یکی از مصادیق این رویکرد است.

قبولی اتکایی در شرکت بیمه کوثر
شرکت بیمه کوثر در سال ۱۳۹۸ موفق شد به عنوان هفتمین شرکت بیمه کشور، مجوز قبولی اتکایی از داخل را از بیمه مرکزی دریافت کند. با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم‌های ظالمانه آمریکا که اثرات بدی بر صنعت بیمه گذاشت، این شرکت توانست به صنعت بیمه کشور برای واگذاری‌های اتکایی کمک و در این زمینه ظرفیت‌سازی کند تا شرکت‌های دیگر از این ظرفیت برای پوشش ریسک‌های خود استفاده نمایند. به بیانی دیگر، شرکت بیمه کوثر در آن زمان توانست به نوبه خود قدمی برای بهینه سازی عملیات اتکایی بردارد.

همچنین، شرکت بیمه کوثر یکی از شرکت‌هایی است که توانسته با ایجاد توانمندی‌های لازم، مجوز قبولی اتکایی از خارج را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کند. این شرکت با استناد به ضوابط اجرایی ماده ۱۹ آئین نامه ۱۰۰ شورای عالی بیمه، مجوز قبولی اتکایی از خارج را دریافت کرده است.

لازم به ذکر است که شرکت بیمه کوثر در سال ۱۳۹۸ توانست مجوز قبولی اتکایی داخلی و در سال ۱۴۰۲ مجوز قبولی اتکایی از خارج را از بیمه مرکزی اخذ کند.

در همین رابطه به گفته یداله عظیمی مدیر کل بیمه های اتکایی شرکت بیمه کوثر، این شرکت با هدف شناسایی بازارهای بین المللی، جذب پرتفوی اتکایی از خارج و همچنین ایجاد آمادگی لازم برای دوران پسابرجام اقدام به اخذ مجوز قبولی اتکایی از خارج کرده و با توجه به عملکرد بسیار خوب شرکت در سالهای گذشته در جهت ایجاد اعتماد و جلب رضایت بیمه گران، اخیرا مجوز قبولی اتکایی از داخل بیمه کوثر نیز توسط بیمه مرکزی تمدید شد.

این گزارش می‌افزاید در جریان برگزاری مجمع تصویب صورتهای مالی شرکت بیمه کوثر، ابوالفضل آقادادی مدیرعامل این شرکت از افزایش دو و نیم برابری سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، افزایش سرمایه شرکت به ۲۵,۰۰۰ میلیارد ریال در جهت توسعه پایدار شرکت، قرار گرفتن در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور، تایید سطح یک توانگری، تمدید مجوز قبولی اتکایی از داخل و اخذ مجوز قبولی اتکایی از خارج، توسط بیمه کوثر خبر داد.

گفتنی است، شرکت بیمه کوثر با توجه به ظرفیت بالای ریسک‌پذیری خود، علاوه بر انجام بیمه های مستقیم، نسبت به پذیرش ریسک به صورت قبولی اتکایی از شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی اقدام می‌کند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=226587
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

توانمندی بیمه کوثر در قبولی اتکایی
توانمندی بیمه کوثر در قبولی اتکایی
توانمندی بیمه کوثر در قبولی اتکایی
توانمندی بیمه کوثر در قبولی اتکایی
توانمندی بیمه کوثر در قبولی اتکایی