مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه سپهرگفت: قابلیت تبدیل شدن اوراق مشارکت به سهام در شرایط اقتصاد تورمی ایران، مزیت است.

به گزارش پول پرس به نقل از ایسنا، بهروز زارع در نخستین همایش بانکداری سرمایه‌گذاری و صنعت اوراق بهادار بر نیاز اقتصاد ایران به ابزارهای نوین مالی و لزوم حرکت بازار سرمایه ایران به سمت بهره‌گیری از این ابزارتأکید و اظهار کرد: اوراق مشارکت ابزاری است که شاید امروز در اقتصاد ایران همچون گذشته مورد استقبال واقع نشود و دلیل آن هم سود نامناسب این اوارق در مقابل سایر روش‌های سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت رو به اتمام ابزاری با عنوان اوارق مشارکت، بازار سرمایه ایران نیازمند معرفی اوراقی جدید است تا هم مزیت‌های اوارق بهاداری چون اوراق مشارکت را حفظ کند و هم با ارائه روشی جدید سودی بیشتر را عاید سرمایه‌گذاران کند. ارائه طرح اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهم و کسب مجوز آن از سوی سازمان بورس معید این نیاز بازار سرمایه است.

بهروز زارع با اشاره به بخشی از سخنان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش تصریح کرد: با توجه به رسمیت شناختن اوراق قابل تبدیل به سهم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و تاکید رئیس سازمان بر ورود این اوراق به بازار مالی ایران، گویا بالاخره زمان آن رسیده است تا اوراق قابل تبدیل به سهم در بازار مالی ایران به اجرا در آید.

مدیر عامل تأمین سرمایه سپهر ضمن بیان اینکه با توجه به حساسیت‌های بازار مالی ایران از طرح ایده تا اجرا، در بازار سرمایه ایران زمان زیادی سپری می‌شود، گفت: شرکت‌های تامین سرمایه با توجه به گستردگی حوزه کاری می‌توانند خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه دهند؛ اما به نتیجه رسیدن هر یک از ایده‌ها و پروژه‌ها با توجه به وابستگی زیاد عملکرد تامین سرمایه‌ها به شرایط اقتصادی کشور، در روزگار ما به کندی و به سختی پیش می‌رود.

اوراق مشارکت قابل تبدیل چیست؟

زارع اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهم را اینطور معرفی کرد: مطابق آیین‌نامه اجرایی اوراق مشارکت در ایران، اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام اوراقی است که توسط شرکت‌های سهامی عامی منتشر و در سررسید نهایی یا زمان تحقق افزایش سرمایه به سهام شرکت‌های موضوع طرح اوراق مشارکت، تبدیل می‌شود.

مدیرعامل تأمین سرمایه سپهراوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام را مربوط به اصلاحیه سال ۱۳۴۷ قانون تجارت دانست و گفت: اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام که با عنوان اوراق دورگه هم شناخته می‌شوند علاوه بر تبدیل شدن آن‌ها به سهام، از ویژگی بدهی هم برخوردار هستند.

وی افزود: هدف از عرضه اوراق قابل تبدیل به سهام این است که وقتی عده‌ای نسبت به سهامی تردید دارند با یک دوره مشخصی بتوانند مطالبا‌نشان را تبدیل به سهم کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر درباره ویژگی‌های این اوراق نیز گفت: اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهم برای نخستین باراست که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ به علاوه در این مدل اوراق، طول دوره کوتاه‌تر است در حالی که اوراق مشارکت معمولی اغلب مصارف دولتی داشته است، انتشار اوراق مشارکت در حوزه نفت و گاز در سال گذشته انجام شد اما مورد استقبال قرار نگرفت، زیرا تک‌محصولی بودن تأمین مالی و عدم تطابق این محصول با شرایط روز اقتصاد، از مشکلات آن بود.

وی توجه به فرمول تبدیل این اوراق به سهام را از مهم‌ترین مواردی دانست که موفقیت انتشار این اوراق را در پی خواهد داشت و ادامه داد: بحث اساسی فرمول تبدیل این اوراق به سهام است که جذابیت ایجاد می‌کند. اگر فرمول تبدیل به این صورت باشد که از ابتدا قیمت مشخصی تعیین شده یا بر اساس درصدی از ارزش بازار باشد مثلا در زمان تبدیل این اوراق به سهام به ۷۵ درصد قیمت بازار سهام محاسبه شود باعث جذابیت این اوراق خواهد شد.طبیعی است که برای موفقیت این اوراق همه این موارد باید توسط طراح دیده شود.

زارع اوراق قابل تبدیل به سهام رادر شرایط فعلی یک امتیاز دانست و اضافه کرد: انتشار این اوراق در شرایطی که نرخ سود ۲۰ درصد بوده و نرخ تورم هم بالاست منجر به خرید این اوراق شده و خریداران آن را به مدت طولانی نگهداری خواهند کرد.

مدیرعامل تأمین سرمایه سپهر گفت: قابلیت تبدیل شدن اوراق مشارکت به سهام هیچ ریسکی را در پی ندارد و تماما مزیت است چراکه این مساله کاملا اختیاری است و اگر فردی تمایل داشته باشد می‌تواند این اوراق را تبدیل به سهام کند و یا بالعکس بعد از پایان سررسید تنها سود خود را دریافت کند.

وی با اشاره به تجربه موفق تمامی کشورهای دنیا در انتشار و عرضه این اوراق، تاکید کرد: به نظر می‌رسد مناسب است پس از بررسی میزان بازدهی و استقبال مردم از این اوراق، این مساله به مرور معرفی شود تا در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

چندی قبل وی از انتشار نخستین اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام در بورس در آینده نزدیک خبر داده بود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=22574
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

فرارسیدن زمان تبدیل اوراق مشارکت به سهام
فرارسیدن زمان تبدیل اوراق مشارکت به سهام
فرارسیدن زمان تبدیل اوراق مشارکت به سهام
فرارسیدن زمان تبدیل اوراق مشارکت به سهام
فرارسیدن زمان تبدیل اوراق مشارکت به سهام