در تاریخ بانکداری ایران، آنچه بیش از هر چیز به اعتبار بانک‌ها، عملکرد و گردش مالی، جذب نقدینگی، سودآوری، رضایت سهامداران، و برندینگ و معرفی نام بانک کمک کرده است، ثبات مدیریتی و ادامه فعالیت مدیرانی است که ضمن برخورداری از سابقه موثر در بانک، تخصص مالی و اقتصادی، کافی داشته و از نفوذ کلام در بین مسولان اقتصادی و سیاسی کشور بهره مند بوده و همچنین رضایت سهامداران، ذی نفعان، و سپرده گذاران و شرکت های تسهیلات گیرنده را جلب کرده اند.

به گزارش اخبارپول به نقل از دیوان اقتصاد، مسوولان تصمیم گیر در نظام سیاسی و اقتصادی کشور، که بعد از گذشت دوسال از عملکرد دولت سیزدهم، مشغول ارزیابی عملکرد بانک ها و همچنین مدیران آنها هستند، باید به این نکته توجه کنند، که لزوما تغییر مدیران بانک های کشور نمی تواند به نتایج بهتر عملکرد سیستم بانکی منجر شود.

در ارزیابی عملکرد مدیران بانک ها، علاوه بر شاخص های مالی در دو سال اخیر، باید به میزان بهره وری، کارایی و اثرگذاری عملکرد و تصمیم گیری مدیران در حوزه اقتصاد، صنعت، دولت، سیستم بانکی و سازمان های همجوار نظام بانکی از گمرکات، وزارت اقتصاد و دارایی، صنایع، وزارتخانه ها و… باید توجه شود. مقبولیت و اعتبار و امتیاز مدیران بانکی تنها نباید براساس چند شاخص مورد نظر در مقطع کنونی که دولت یا وزارت اقتصاد با آن مواجه هستند، ارزیابی شود. بلکه بیش از هر معیار و شاخصی، باید شاخص های اثرگذاری عملکرد بانک بر سایر بخش ها مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال، در ارزیابی عملکرد مدیران بانک ها می توان به مجموعه اقداماتی که مدیران بانک صادرات ایران انجام داده اند اشاره کرد که از اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، روابط عمومی و بخش های دیگر در این دوسال اقدامات موثری در حمایت از برنامه های دولت و کمک به مردم و بخش های اقتصادی انجام داده اند، وعلاوه بر بهبود شاخص های مالی، سودآوری، رضایت سهامداران و… در اجرای برنامه های دولت بسیار موثر بوده و طرح ها و برنامه های دولت را حمایت کرده اند.

از سوی دیگر، با توجه به ویژگی های اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد و میانی بانک صادرات ایران که نه تنها دارای سابقه بانکی، مالی، اقتصادی، صنعتی، دانشگاهی، و حتی رسانه ای بوده اند، بلکه از نفوذ کلام لازم در بین بخش های مختلف مدیریتی و اقتصادی کشور برخوردار هستند، می توان نتیجه گرفت که یکی از بهترین بانک های کشور از نظر عملکرد مدیریتی و رضایت مراجعه کنندگان و مردم بوده است. به گونه ای که احساس می شود درب اتاق های مدیران بانک صادرات ایران به روی مردم عملا باز است و در کمترین زمان به درخواست ها و انتظارات مردم پاسخ داده می شود.

در این مدت، رسانه های کشور هر وقت اراده کرده اند، توانسته اند با مراجعه سریع به روابط عمومی و ارتباط با سایر مدیران، موضوعات مختلف را پیگیری کنند و براساس آنچه از عملکرد بانک در این مدت دریافته اند، با بهترین عملکرد و رضایت مردم مواجه شده اند.

به همین میزان، مدیران شرکت ها و سازمان های اقتصادی و مالی نیز در ارتباط با مدیران بانک صادرات ایران کمترین مشکل داشته اند. حضور مدیران بانک صادرات ایران در اکثر برنامه های عمومی با حضور مردم و کارشناسان، نیز به اجرای بهتر برنامه های مختلف دولت و سازمان های اقتصادی کمک کرده است. از نمایشگاه های تخصصی در نمایشگاه بین المللی تا نمایشگاه کتاب، همایش های مختلف، نام مدیران بانک صادرات ایران در بین سخنرانان، مدعوین وحاضران وجود داشته و مدیران بانک صادرات ایران در گفت وگو با مردم و کاهش مشکلات بخش های مختلف اقتصاد کشور فعال بوده اند.

در شرایطی که دولت بر ضرورت شفاف سازی،‌ مقابله با فساد، خدمت به مردم، راه اندازی تولید، و… تاکید دارد، طرح های مبتکرانه و ارزشمندی مانند چکنو؛ چک دیجیتال بانک صادرات ایران در مسیر شفاف سازی و مقابله با فساد و کاهش مشکلات مردم بسیار موثر بوده است و لذا باید توجه داشت که اینگونه شاخص های اثرگذار، تا سال ها هم در خود بانک صادرات ایران و هم در سیستم بانکی، به الگویی اثرگذار تبدیل و معرفی خواهد شد.

حمایت بانک صادرات ایران از طرح های مختلف مسوولیت اجتماعی، از پرداخت حقوق بازنشستگان، تا وام ازدواج و… نیز بخشی از دردها و مشکلات مردم را حل کرده است و اثرگذار بوده است.

همچنین تامین بانک مالی صنایع مختلف از نفت و پتروشیمی تا فولاد و فلزات اساسی و… نیز حرکت اثرگذار دیگری بوده است که مدیران بانک صادرات ایران در دو سال اخیر پیگیری کرده اند.

باید توجه داشته باشیم که با توجه به شرایط امروز اقتصاد ایران، بخشی از عملکرد بانک ها به موضوعات محیطی و کلان اقتصاد مرتبط است و از سوی دیگر، سیاست های دولت نیز در کیفیت عملکرد بانک ها بسیار موثر بوده است. از این رو، برای سهامداران، ذی نفعان، تسهیلات گیرندگان و حتی بدهکاران بانکی، ثبات مدیریتی نقش اساسی در بهبود عملکرد بانک ها دارد و لذا مدیرانی که در چند سال اخیر، توانسته اند به بهبود عملکرد بانک ها کمک کنند و از تخصص، دانش، سابقه فعالیت مالی و بانکی، نفوذ کلام، مقبولیت در بین مدیران بانکی و اقتصادی و صنعتی کشور برخوردار هستند و توانسته اند با اجرای برخی طرح های موثر، اعتبار و برند بانک را با شرایط بهتری مواجه کنند، باید به کار خود ادامه دهند و نباید به هر بهانه ای تغییر کنند.

زیرا هر نوع تغییر مدیریتی، عملا با زنجیره ای از تغییرات مدیران میانی بانک مواجه شده و مدت ها طول می کشد تا کارمندان وکارشناسان وشعب و بخش های مختلف، در جریان سیاست های جدید، واکنش ها، اخلاق مدیریتی و نظام تصمیم گیری مدیران جدید قرار گیرند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=225144
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ثبات مدیران بانک‌های کشور، عامل موثر در حمایت از برنامه‌های دولت و فعالیت مردم و بخش‌های اقتصادی
ثبات مدیران بانک‌های کشور، عامل موثر در حمایت از برنامه‌های دولت و فعالیت مردم و بخش‌های اقتصادی
ثبات مدیران بانک‌های کشور، عامل موثر در حمایت از برنامه‌های دولت و فعالیت مردم و بخش‌های اقتصادی
ثبات مدیران بانک‌های کشور، عامل موثر در حمایت از برنامه‌های دولت و فعالیت مردم و بخش‌های اقتصادی
ثبات مدیران بانک‌های کشور، عامل موثر در حمایت از برنامه‌های دولت و فعالیت مردم و بخش‌های اقتصادی