رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس ضمن تشریح جزئیات نحوه تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱ اظهار کرد: نخستین صندوق‌های سهامی که در سال ۱۳۸۷ تأسیس شدند، ۵۰۰ تا ۶۰۰ برابر بازدهی داشته‌اند، این سود در هیچ بازاری اتفاق نیفتاده است.

بیمه تکمیلی نوزاد

به گزارش اخبارپول، «علی اکبر ایرانشاهی» درباره تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱ اظهار کرد: برخی مشوق‌های فرزندآوری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۱ ذکر شده بود که یکی از آن‌ها تخصیص یونیت‌ صندوق‌های در سهام یا سهامی (ETF) به متولدین سال ۱۴۰۱ به بعد است. در همین راستا به متولدین ۱۴۰۱ مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جهت خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های در سهام قابل معامله در بورس تخصیص داده شده است.

وی درباره سازوکار تخصیص واحد سرمایه‌گذاری صندوق گفت: در ابتدا ولی ِقانونی باید به سامانه درگاه خدمات ملی دولت هوشمند وارد شود. پیش از ورود والدین، ثبت احوال اطلاعات متولدین ۱۴۰۱ را به سامانه داده است. والدین صرفا باید خود را احراز هویت کنند و سپس درخواست خریدشان را ثبت کنند. این تخصیص فقط و فقط در حوزه صندوق‌های در سهام یا سهامی صورت می‌گیرد. سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت ماهانه فهرست همه صندوق‌های در سهام ETF را به همراه بازده یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه و سالانه به سامانه مذکور ارسال می‌کند.

ایرانشاهی با بیان اینکه والدین خودشان باید صندوق را انتخاب کنند، اظهار کرد: سازوکار خرید یونیت صندوق کاملا الکترونیک است و والدین باید بر اساس اطلاعاتی که سازمان بورس منتشر کرده است و تحقیقات خودشان تصمیم بگیرند که یونیت کدام صندوق را بخرند.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس ادامه داد: در کنار نام صندوق و نام مدیر صندوق اطلاعات بازدهی صندوق‌ها درج شده است. در ادامه درخواست والدین از سوی درگاه مزبور به بانک ملی یا پست بانک ارسال می‌شود تا برای نوزاد حساب افتتاح شود. سپس حساب مزبور از طریق خزانه‌داری وزارت اقتصاد تامین اعتبار شده و درخواست به کارگزاری بانک ملی جهت خرید یونیت صندوق ارسال می‌شود، شرکت کارگزاری بانک ملی پس از دریافت کامل اطلاعات، اقدام به خرید یونیت صندوق نموده و اطلاعات آن را جهت توثیق به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام می‌کند.

وی افزود: صندوق‌های تخصیص داده شده تا ۲۴ سالگی فرد امکان فروش ندارد مگر اینکه فرد ازدواج کند یا مرحوم شود.

ایرانشاهی تاکید کرد: اولین صندوق‌های سهامی که در سال ۱۳۸۷ تأسیس شدند، ۵۰۰ تا ۶۰۰ برابر بازدهی داشته‌اند. این سود در هیچ بازاری اتفاق نیفتاده است. سود این صندوق‌ها برای خانوارها ملموس خواهد بود؛ چرا که تا ۲۴ سال امکان فروش ندارند. این اتفاق آموزشی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در پاسخ به پرسشی درباره جاماندگان ثبت نام طرح مذکور گفت: سازوکار این موضوع به وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط است.

نحوه ثبت نام

واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس برای متولدین ۱۴۰۱ در حال انجام است و با توجه به اینکه سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد، انتظار می‌رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی، مشمولان با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهند؛ اما یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه، جزییات و نحوه ثبت نام مشمولان است.

بر این اساس، مراحل ثبت‌نام والدین محترم متولدین ۱۴۰۱ به ترتیب زیر است:

۱-ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir

۲-ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف

۳-مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری

۴-مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱

۵-انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد

۶-ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند

۷-انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام

۸-مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید

۹-بقیه مراحل توسط دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به کد سجامی انجام می‌شود.

والدین موظف به دریافت کد سجامی برای فرزند خود هستند

لازم به یادآوری است که ثبت‌نام به منظور دریافت کد سجامی باید توسط والدین انجام شود. زمانی که کد سجامی نوزاد توسط والدین اخذ شد، به صورت اتوماتیک به ادامه فرایند ثبت نام و دریافت اطلاعات لینک می‌شود.

همچنین علت عدم اجرای ماده ۱۱ برای متولدین ۱۴۰۰، آماده نشدن دستورالعمل اجرایی به دلیل پیچیده بودن فرآیند اجرا بوده است.

در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین ۱۴۰۱ تخصیص داده شده و به محض تخصیص اعتبار برای متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد.

لازم به یادآوری است که بودجه اختصاص داده شده در بند (ر) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های مکرر و مجدانه مرکز نوسازی در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته، به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۴۰۰ هزار والد تخصیص داده شده است.

متولدین نیز به شرح ماه تولد از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ثبت‌نام توسط والدین فراخوان می‌شوند که در حال حاضر برای متولدین سه ماه نخست امکان ثبت‌نام وجود دارد و برای متولدین سه فصل دیگر به‌زودی جدول زمان‌بندی برای ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

همچنین شرح فرایند اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سامانه اینترنتی به آدرس http://ssostage.my.gov.ir/login به صورت کامل قابل مشاهده است.

در حقیقت سازمان ثبت احوال اطلاعات متولدین جدید را در پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک با آدرس فوق قرار داده، والدین متولدین جدید با مراجعه به آدرس اطلاع‌رسانی شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست افتتاح حساب در یکی از بانک‌های ملی با پست‌بانک را علامت زده و صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه به محض تکمیل اطلاعات توسط والدین نوزادان، اطلاعات توسط بانک عامل دریافت و حساب افتتاح و شماره شبا صادر می‌شود.

این شماره از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده و وزارت اقتصادی با تخصیص دریافتی از محل ردیف ۹۲-۵۳۰۰۰۰ نسبت به شارژ حساب، اقدام کرده و مجدداً برای بانک ارسال می‌کند. اطلاعات در اختیار کارگزاری بانک ملی برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و در نهایت کارگزاری اقدام به خرید واحدهای صندوق می‌کند و سهام خریداری شده را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار قرار می‌دهد.

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=220968
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جزئیات جدید از نحوه تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱
جزئیات جدید از نحوه تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱
جزئیات جدید از نحوه تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱
جزئیات جدید از نحوه تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱
جزئیات جدید از نحوه تخصیص سهام به متولدین ۱۴۰۱