رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس، از افزایش مسئولیت شرکت‌ها در خصوص معاملات با اشخاص وابسته خبر داد.

به گزارش اخبارپول به نقل از بازار سرمایه، سید مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس بیان کرد: مطابق الزام جدید، هیات‌مدیره موظف است در معاملات بااهمیت با اشخاص وابسته مربوط به دارایی‌های ثابت مشهود، دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌گذاری‌ها، از گزارش کارشناس رسمی منتخب از سوی مراجع ذیصلاح قانونی استفاده کند و جزئیات معاملات از قبیل موضوع معامله، قیمت معامله، فرآیند تعیین قیمت و دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیروابسته باید بلافاصله به عموم افشا شود.

علوی، با بیان این مطلب که معاملات با اشخاص وابسته از منظر منصفانه بودن، افشا و در نظر گرفتن منافع سهامداران اقلیت برای سازمان بورس اهمیت فراوانی دارد افزود: در دستورالعمل اصلاح شده حاکمیت شرکتی با توجه به اهمیت موضوع و تجربیات گذشته در این خصوص، الزامات جدید قرار داده شده است.

وی در ادامه بیان کرد: مطابق الزام جدید، هیات مدیره موظف است در معاملات بااهمیت با اشخاص وابسته مربوط به دارایی‌های ثابت مشهود، دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌گذاری‌ها، از گزارش کارشناس رسمی منتخب از سوی مراجع ذیصلاح قانونی استفاده کند. جزئیات معاملات از قبیل موضوع معامله، قیمت معامله، فرآیند تعیین قیمت و دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیروابسته باید بلافاصله به عموم افشا شود.

همچنین این مقام مسئول در بازار سرمایه به این موضوع اشاره کرد که طبق یکی دیگر از موادی که در خصوص معاملات با اشخاص وابسته الزام شده و مسئولیت کمیته‌های حسابرسی را افزایش داده است، کمیته حسابرسی موظف است نسبت به معاملات اشخاص وابسته از جنبه‌های منصفانه بودن، افشای کامل و عدم شرکت مدیر ذینفع در رای‌گیری با در نظر گرفتن کلیه مقررات و استانداردهای حاکم بر انجام معاملات بااشخاص وابسته (اعم از ماده ۱۲۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷، دستورالعمل الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته ناشران بورسی و فرابورسی و استاندارد حسابداری شماره ۱۲) اظهارنظر نموده و رئوس معاملات بررسی شده را به صورت جداگانه به هیات مدیره منعکس و ذیل آن را امضا کند. همچنین این موارد می‌بایست به صورت جداگانه به پیوست گزارش فعالیت هیات مدیره افشا شده و در جلسه مجمع عمومی عادی به سهامداران ارائه شود.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان به این موضوع اشاره کرد که سازمان بورس در نظارت بر اجرای دقیق این دستورالعمل عزم جدی داشته و در صورت تخطی از رعایت این دستورالعمل برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=214255
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

معاملات با اشخاص وابسته شرکت‌های بورسی، زیر ذره‌بین حاکمیت شرکتی
معاملات با اشخاص وابسته شرکت‌های بورسی، زیر ذره‌بین حاکمیت شرکتی
معاملات با اشخاص وابسته شرکت‌های بورسی، زیر ذره‌بین حاکمیت شرکتی
معاملات با اشخاص وابسته شرکت‌های بورسی، زیر ذره‌بین حاکمیت شرکتی
معاملات با اشخاص وابسته شرکت‌های بورسی، زیر ذره‌بین حاکمیت شرکتی