جدیدترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل ضریب جینی ۱۳۵ کشور جهان از جمله ایران را اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور است.
سازمان ملل در گزارش جدید خود متوسط ضریب جینی ایران بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را ۳۸.۳ اعلام کرده است که این رقم نسبت به گزارش قبلی این سازمان که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد تغییری نداشته است.
در عین حال ایران میان ۱۳۵ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۶۴ قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران کمتر از ۷۱ کشور مورد بررسی در این کشور بوده است. البته رتبه ایران از این نظر نسبت به گزارش سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۰ پله نزول داشته است. ایران از نظر ضریب جینی در آن سال رتبه ۵۴ جهان را به خود اختصاص داده بود.
در میان کشورهای جهان سوئد کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره این کشور در ضریب جینی ۲۵ اعلام شده است. نروژ با نمره ۲۵.۸ در جایگاه دوم و اسلواکی با نمره ۲۶ در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند که از جمله آنها آمریکا است. ضریب جینی آمریکا ۴۰.۸ اعلام شده است که نشان می‌دهد نابرابری درآمدی در این کشور بسیار بیشتر از ایران است.
برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: قطر با نمره ۴۱.۱، شیلی با نمره ۵۲.۱، آرژانتین با نمره ۴۴.۵، روسیه با نمره ۴۰.۱، مالزی با نمره ۴۶.۲، برزیل با نمره ۵۴.۷، ترکیه با نمره ۳۹، چین با نمره ۴۲.۵، مراکش با نمره ۴۰.۹ و پاکستان با نمره ۵۸.۶.
جزایر کومور با نمره ۶۴.۳ بالاترین نابرابری درآمدی را میان کشورهای مورد بررسی داشته است.
سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی خود اعلام کرد ایران در میان ۱۹۴ کشور جهان رتبه ۱۰۷ از نظر شاخص نابرابری جنسیتی را کسب کرده و بالاتر از ۸۷ کشور جای گرفته است. نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی ۰.۴۹۶ اعلام شده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=1959
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نابرابری درآمدی در ایران کمتر از آمریکا، روسیه و ترکیه
نابرابری درآمدی در ایران کمتر از آمریکا، روسیه و ترکیه
نابرابری درآمدی در ایران کمتر از آمریکا، روسیه و ترکیه
نابرابری درآمدی در ایران کمتر از آمریکا، روسیه و ترکیه
نابرابری درآمدی در ایران کمتر از آمریکا، روسیه و ترکیه