به گفته مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران، در راستای سیاست‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، اعتبارسنجی جایگزین بسیار مناسبی برای وثیقه و ضامن است تا افراد برای دریافت تسهیلات شرایط آسان‌تری را پیش روی خود داشته باشند.

قراردادهای تسهیلات بانکی

به گزارش اخبارپول از خبرآنلاین، مشتریان شبکه بانکی برای دریافت تسهیلات همواره با مسئله تأمین تضامین روبه‌رو هستند. در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، اعتبارسنجی مشتریان ملاک اصلی پرداخت تسهیلات است، در ایران محوریت با وثایقی است که مشتری به بانک ارائه می‌کند. همین موضوع باعث شده بسیاری از مشتریان بانکی برای دریافت تسهیلات به مشکل بر بخورند.

خبرآنلاین در این رابطه با مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران گفت‌وگو کرده است. وی ضمن تأیید چالش‌های موجود در این رابطه، تصریح کرد: اهمیت مسئله به اندازه‌ای است که واکنش مقامات ارشد اقتصادی کشور را نیز در پی داشته است. پیش از این خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه با مدیران عامل بانک‌ها بر ضرورت تغییر نظام تسهیلات‌دهی از نظام وثیقه‌سپاری به اعتبارسنجی مشتریان تأکید کرده و گفتند که به‌وسیله نظام اعتبارسنجی بسیاری افراد با اتکا به اعتبار خودشان می‌توانند به تسهیلات دسترسی پیدا کنند و این موضوع جزو پرتکرارترین و فراوان‌ترین انتقادات مردم بوده است.

اکبری در ادامه اظهار کرد: همچنین صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز مدتی قبل ضمن تأکید بر تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی کشور، از جایگزینی اعتبارسنجی و توجه به رتبه اعتباری مشتریان در اعطای تسهیلات خرد به جای وثیقه‌محوری کنونی در نظام بانکی کشور خبر داد. به نظرم این موضوع بسیار مهمی است و قطعاً می‌تواند باعث افزایش دسترسی مردم به تسهیلات بانکی شود و شرایط دریافت تسهیلات را برای مشتریان خوش‌حساب نظام بانکی آسان‌تر کند.

مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: خوشبختانه این بانک که در حوزه ارائه خدمات نوین بانکی همواره پیشگام بوده و بسیاری از این خدمات را برای نخستین‌بار ارائه کرده، در این مورد نیز موفق عمل کرده است. تنها در ۶ماهه نخست سال جاری بیش از ۳۳۰۰ فقره تسهیلات از سوی این بانک پرداخت شده که از طریق همراه‌بانک «مهریران» درخواست شده است. گفتنی است از این میزان بیش از ۱۳۰۰ فقره بدون ضامن بوده است.

وی توضیحاتی را درباره این نوع تسهیلات ارائه و اظهار کرد: ۹۹ درصد مشتریان بانک مهر ایران خوش‌حساب هستند و تنها یک درصد آن‌ها اقساط را به موقع پرداخت نمی‌کنند. ما پایین‌ترین نرخ مطالبات به مصارف را در شبکه بانکی به دست آورده و بهترین عملکرد را در این حوزه داریم. در ۵ سال اخیر نرخ مطالبات به مصارف بانک مهر ایران حدود یک درصد و حتی کمتر از یک درصد بوده که این نسبت هم در کشور هم در سطح بانک‌های بین‌المللی کم‌نظیر است. با توجه به این موضوع، به این نتیجه رسیدیم که نباید همه مشتریان را به یک چشم نگاه کنیم.

اکبری درباره پرداخت تسهیلات بدون ضامن عنوان کرد: با طبقه‌بندی مشتریان خود، برای آن دسته از مشتریان خوش‌حساب، مدل پرداخت تسهیلات بدون ضامن را تعریف کرده‌ایم. به این ترتیب مراجعه به شعبه نیز حذف می‌شود و در بستر الکترونیکی، پرداخت تسهیلات بدون ضامن صورت می‌گیرد و ضامن در حقیقت تبدیل به یک برگه چک می‌شود.

مدیرعامل بانک مهر ایران درباره شرایط برخورداری از تسهیلات بدون ضامن گفت: شرط برخورداری، خوش‌حسابی مشتری و امتیاز حساب اوست. در حقیقت مشتری باید شرایط دریافت وام را داشته باشد و وام به وی تعلق گیرد. سپس باید از نظر وضعیت اعتباری، مشتری کم‌ریسکی تلقی شود تا بتوانیم صرفاً با اتکا به یک برگه چک و بدون نیاز به هیچ ضمانت اضافه‌ای، به وی تسهیلات پرداخت کنیم.

وی در انتها خاطرنشان کرد: بانک مهر ایران امیدوار است با آسان‌تر کردن شرایط پرداخت تسهیلات، گام مؤثری برای افزایش بهره‌مندی مردم از تسهیلات قرض‌الحسنه برداشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


وثیقه‌محوری
وثیقه‌محوری

لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=187734
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مدیرعامل بانک مهر ایران: اعتبارسنجی، جایگزینی مناسب برای وثیقه و ضامن
مدیرعامل بانک مهر ایران: اعتبارسنجی، جایگزینی مناسب برای وثیقه و ضامن
مدیرعامل بانک مهر ایران: اعتبارسنجی، جایگزینی مناسب برای وثیقه و ضامن
مدیرعامل بانک مهر ایران: اعتبارسنجی، جایگزینی مناسب برای وثیقه و ضامن
مدیرعامل بانک مهر ایران: اعتبارسنجی، جایگزینی مناسب برای وثیقه و ضامن