بر اساس قانون جدید، صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» توسط مشتریان الزامی است.

به گزارش اخبارپول، بانک مرکزی در راستای اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، مصوب آبان ماه سال نودوهفت «مجلس شورای اسلامی»، دستورالعمل‌های مرتبط با این قانون را ابلاغ کرده که از ۲۲ آذرماه جاری در شبکه بانکی لازم‌الاجرا خواهد بود.

بر اساس مفاد قانون جدید، صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» است. با این سازوکار از تاریخ بیست و دوم آذرماه سال جاری، لازم است تمام چک‌ها در وجه ذینفع مشخص صادر شود و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود.

به این ترتیب تمام دارندگان دسته چک از این پس موظف‌اند بعد از صدور چک، اطلاعات چک صادرشده را به همراه اطلاعات دریافت‌کننده آن شامل شناسه ملی، کد ملی ذینفع، مبلغ و تاریخ سررسید در «سامانه صیاد» ثبت کنند.

بر اساس این گزارش، ثبت اطلاعات چک از طریق درگاه‌های نوین بانک افتتاح کننده و نگهدارنده حساب جاری یعنی اینترنت بانک و همراه بانک یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یادشده دسترسی میسر است.

روشن است با این شرایط نقد کردن چک تنها توسط شخصی که به عنوان دریافت‌کننده نامش در سامانه ثبت‌شده است، امکان‌پذیر خواهد بود. در این راستا دریافت‌کننده چک نیز قادر خواهد بود نسبت به احراز هویت صادرکننده چک اقدام کند


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=165951
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ثبت چک در سامانه صیاد توسط مشتریان الزامی است
ثبت چک در سامانه صیاد توسط مشتریان الزامی است
ثبت چک در سامانه صیاد توسط مشتریان الزامی است
ثبت چک در سامانه صیاد توسط مشتریان الزامی است
ثبت چک در سامانه صیاد توسط مشتریان الزامی است