بانک پارسیان ازجمله بانک ‌های خصوصی است که طی سال‎های اخیر در حوزه بانکداری به ویژه بانکداری اسلامی کارنامه قابل قبولی داشته است.

به گزارش اخبارپول، ایجاد صندوق مستقل بانکی قرض الحسنه، ایجاد مرکز تخصصی تحقیقات بانکداری اسلامی، طراحی مدل مطلوب یک بانک اسلامی، اجرای طرح پیمان روستایی، راه اندازی اپلیکیشن قرض الحسنه و طراحی و مهندسی ابزار ودیعه محل کار، به عنوان نماد حمایت از بانکداری اسلامی، گزیده ای از دستاوردهای بانک پارسیان در این حوزه است.

اقتصاد در حال گذران روزهای بسیار سختی است. روزهایی که بدون کمک نظام بانکی گذشتن از آن تقریبا غیرممکن است. آنگونه که کارشناسان اقتصادی می گویند نظام بانکداری هرکشوری به منزله قلب اقتصادی آن است که منابع را به بخش های مختلف اقتصاد پمپاژ می کند. در چنین شرایطی هرگونه اشکال و نقص، سایر بخش های حقیقی اقتصاد را متاثر می سازد؛ در حالی که نظام بانکی سالم می تواند اوضاع اقتصادی را تا حد قابل قبولی بهبود بخشد. همین مساله موجب شد تا توانمند سازی نظام بانکی با تکیه بر مفاهیم فقه نظام در دستور کار قرار گیرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با هدف تطهیر نظام پولی و بانکی کشور ازمقوله ربا، تلاش های متعددی صورت گرفت . اولین اقدام جدی در این زمینه، تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در شهریور ۱۳۶۲ بود.

تغییرکامل نظام بانکی در اوایل انقلاب اسلامی کاری بزرگ و بی سابقه در صحنه بین المللی بود. بانکداری بدون ربا، گرچه در ابتدا آن چنان مورد حمایت اساتید علم اقتصاد قرار نگرفت، اما اکنون به عنوان پیش نیاز ورود به بانکداری اسلامی مورد توجه ویژه واقع شده است.

بدیهی است هر طرح جدیدی همواره با اشکالات و نواقصی همراه است که می بایست پس از یک دوره گذار اصلاح شود و بانکداری بدون ربا نیز از آن مستثنی نیست. بنابر این مقرر گردیده بود طرح مذکور به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از شناسایی چالش ها، مجدداً مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. اکنون حدود چهار دهه از تصویب این قانون سپری می شود. با وجود برگزاری کنفرانس ها، نشست های تخصصی و تولید محتواهای فنی در مجلات تخصصی، هنوز تا رسیدن به بانکداری مطلوب اسلامی، راه نرفته زیادی وجود دارد.

با وجود چالش هایی که نظام پولی و بانکی کشور در حدود چهار دهه فعالیت خود با آن مواجه بوده ، بانک پارسیان در نزدیک به دو دهه فعالیت خود، کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است.

این بانک در صدد است با تکیه بر زیر ساخت های تخصصی خود همچون ظرفیت صندوق قرض الحسنه پارسیان به عنوان تنها صندوق قرض الحسنه مستقل بانکی کشور، ایجاد مرکز تخصصی تحقیقات بانکداری اسلامی، تجربه و دانش فنی پرسنل و همکاری نزدیک با مراکز تخصصی حوزه بانکداری اسلامی همچون پژوهشگاه فقه نظام، با نگاهی تحول خواه، ضمن آسیب شناسی مشکلات نظام بانکداری کنونی و شناسایی چالش های نوپدید، راهکارهایی برای بهبود شرایط سیستم بانکی ارائه کند. امید است که با طراحی افقی نوین از آنچه در سیستم بانکداری کنونی در حال حرکت است به طراحی مدل مطلوب یک بانک اسلامی با همکاری پژوهشگاه فقه نظام بپردازد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=159278
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کارنامه درخشان بانک پارسیان در حوزه بانکداری اسلامی
کارنامه درخشان بانک پارسیان در حوزه بانکداری اسلامی
کارنامه درخشان بانک پارسیان در حوزه بانکداری اسلامی
کارنامه درخشان بانک پارسیان در حوزه بانکداری اسلامی
کارنامه درخشان بانک پارسیان در حوزه بانکداری اسلامی