با کاهش ارزش دلار به دنبال اجرای سیاست‌های تسهیل اقتصادی آمریکا که به نظر می‌رسد بیشتر بر پایه چاپ دلار بدون پشتوانه استوار است، تقاضا برای طلا به عنوان جایگزین پولی شدت یافته و این امر قیمت این فلز گرانبها را بالا برده است.

به گزارش اخبارپول به نقل از فارس، این روزها شاهد روند صعودی بسیار پرشتاب بهای طلا در بازارهای جهانی هستیم که عوامل متعددی برای این رشد قیمتی عنوان می شود.

طلا به طور سنتی، دارایی امن محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران زمانی‌که بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد به این دارایی بدون بهره پناه می‌برند تا سرمایه‌های خود را حفظ کنند.

شیوع ویروس کرونا، یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران بخش عمده‌ای از سرمایه‌ خود را در طلا قرار دهند. زیرا با شیوع این بیماری و اجرای محدودیت‌هایی برای کنترل این بیماری همه‌‌گیر، عملا اقتصاد بسیاری از کشورها خوابید و در رکود فرو رفت.

از دیگر عواملی که برای افزایش ارزش طلا عنوان شده، اجرای بسته‌های محرک اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی برای احیای اقتصادها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، است.

چیزی که بر طبل این افزایش قیمت‌ها کوبید، درگیری لفظی گاه و بیگاه ترامپ با چین بود و مدام پکن را بر سر انتشار ویروس کرونا محکوم می‌کرد.

تا اینکه دوباره بحث جنگ تجاری پیش کشیده شد و بعد از آن تنش‌ها مربوط به هنگ‌کنگ و تایوان و در نهایت تحریم مقامات چینی از سوی آمریکا، جرقه آخرین درگیری دو کشور یعنی بستن کنسولگری را زد.

پکن در واکنش به تعطیلی کنسولگریش در هیوستون، خواستار تعطیلی کنسلوگری آمریکا در یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی چین یعنی چنگدو شد.

در همین راستا، قیمت طلا روز گذشته رکورد زد، در عین حال که بالای ۱۹۰۰ دلار ماند، طی یک روز ۳۷ دلار (در لحظه انتشار این گزارش) افزایش یافت و ۱۹۳۸.۹۴ دلار در هر اونس فروخته شد.

کارشناسان بانک سیتی گروپ آمریکا نیز معتقدند پایین بودن نرخ سود اوراق دولتی و اجرای برخی سیاست‌های پولی در کنار بعضی عوامل دیگر فاکتورهایی هستند که در حال بالا بردن قیمت طلا هستند.

این کارشناسان انتظار دارند که طی ۶ تا ۹ ماه آینده قیمت طلا به بالاترین قیمت خود در تاریخ معاملات برسد. آنها معتقدند طی ۳ تا ۵ ماه آینده طلا از ۲ هزار دلار در هر اونس عبور کند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند به خاطر ابهامات موجود نسبت به روند بهبود اوضاع اقتصاد جهانی قیمت طلا به ۱۹۲۰ دلار خواهد رسید.

ژو مین، یکی از مدیران سابق صندوق بین‌الملللی پول، هشدار داده است جایگاه دلار به عنوان ارز غالب جهانی به علت افزایش شدید بدهی دولتی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار دارد.

با وجود هشدار ژو، دولت آمریکا قصد دارد با هدف کمک به اقتصاد این کشور، سیاست‌های محرک اقتصادی خود را بیشتر کند.

کنگره آمریکا می‌خواهد دور جدیدی از بسته‌های کمک اقتصادی دیگر به ارزش تقریبی یک تریلیون دلار را به تصویب برساند و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته دو تریلیون دلار بسته کمک اقتصادی به تصویب رسیده بود.

از طرف دیگر بانک مرکزی فدرال آمریکا در حال ادامه دادن به روند اجرای سیاست‌های تسهیل اقتصادی و انبساطی خود است و به اعتقاد ژو این مسئله می‌تواند اعتماد به دلار در اقتصاد جهانی را به یک باره ساقط کند.

 تقاضا برای طلا به عنوان جایگزین پولی هم از سوی بانک‌های مرکزی کشورها و هم از سوی افراد حقیقی طی ماه‌ها و سال‌های آینده به شکل قابل توجهی رشد خواهد کرد. برای مثال می‌توان به روسیه اشاره کرد که آمارهای بانک مرکزی آن نشان داد،در روزهای بین ۳ تا ۱۰ جولای، ارزش ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور تنها در یک هفته ۴.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۵۷۴.۲ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه پیش‌تر رقم ۵۰۰ میلیارد دلار را برای ذخایر طلا و ارز خارجی خود تعیین کرده بود که حالا میزان آنها بسیار بیشتر از رقم هدف گذاری شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=156633
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

صعود تاریخی قیمت طلا با بی ارزش شدن دلار
صعود تاریخی قیمت طلا با بی ارزش شدن دلار
صعود تاریخی قیمت طلا با بی ارزش شدن دلار
صعود تاریخی قیمت طلا با بی ارزش شدن دلار
صعود تاریخی قیمت طلا با بی ارزش شدن دلار