به اعتقاد کارشناسان، بهترین منبع برای انتقال دانش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان، والدین هستند. آنها می‌توانند با روش‌های گوناگون از جمله پرداخت پول‌توجیبی محدود و منظم، تجربه مدیریت مالی با را برای فرزندان خود مهیا کنند.

 کودکانی که یاد می‌گیرند برای مخارج و هزینه‌هایشان برنامه‌ای داشته باشند و آن را اجرا کنند، اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت. برهمین اساس نیز والدین می‌توانند تجارب مالی مناسب سن فرزندان خود را با نظارت بر فعالیت‌های مالی آنان درنظر بگیرند.

فرزندان ما باید یادبگیرند که منابع مالی ما محدود و خواسته‌ها و نیازها نامحدود است. آنها باید بیاموزند که به‌دلیل محدود بودن بودجه، همواره باید در مورد چگونگی تخصیص پول به خواسته‌ها و نیازهایمان انتخاب کنیم.

هر کودکی باید بیاموزد که برنامه‌ای شخصی برای پس‌انداز و خرید کردن، داشته باشد و این ما والدین هستیم که می‌توانیم شرایط کسب این قبیل تجربیات را به فرزندان خود بدهیم.

بر همین اساس، یکی از روش‌های جذاب برای آموزش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان، افتتاح یک حساب بانکی شخصی برای آنها است. بسیاری از بانک‌ها، حساب پس انداز برای کودکان و نوجوانان طراحی کرده‌اند که می‌تواند مشوق خوبی برای آنها در این زمینه باشد.

سپهر دانش طرحی برای کمک به والدین و دانش‌آموزان

 طرح سپهر دانش، با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با خدمات بانکی و به‌کار گیری آن در مراودات مالی روزمره، از سال ۱۳۹۷ در بانک صادرات ایران کلید خورد.

دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه یک و دو می‌توانند ضمن دریافت کارت‌بانکی دانش‌آموزی سپهر دانش صادرات، از مزایای این کارت نیز بهره‌مند شوند.

همچنین والدین نیز می‌توانند با نظارت دقیق بر تراکنش فرزندان خود امکان آموزش صحیح مدیریت منابع مالی را به آنها بیاموزند.

چرا سپهر دانش؟

همانگونه که در سطور بالا گفته شد، امروزه با پیشرفت بانکداری نوین در دنیا و ایران، بانک‌ها همواره طرح‌ها و مشوق‌های خاصی برای کودکان و نوجوانانی که برای استفاده از خدمات بانکی به سن قانونی نرسیده‌اند، دارند.

در همین راستا، بانک صادرات ایران اقدام به طراحی یک حساب با خدمات ویژه برای این قشر جامعه کرده است.

محصلین زیر ۱۸سال می‌توانند با افتتاح این حساب علاوه بر  کسب سود سپرده ۱۰درصدی حساب سپهر دانش، از ۱۰۰۰ جایزه نقدی در قالب کمک‌هزینه خرید تلفن همراه هوشمند، تبلت، دوچرخه، نوشت‌افزار و لوازم ورزشی نیز بهره‌مند شوند.

همچنین، خدمت دیگر بانک صادرات ایران در قالب این طرح، ارائه کارت اعتباری مرابحه به دانش‌آموزان معادل ۲ برابر معدل موجودی حساب، تا سقف ۵ میلیون ریال در دوران ابتدایی (اول تا ششم) و ١٠ میلیون ریال در دوران متوسطه (هفتم تا دوازدهم) با امکان انتقال اعتبار به والدین به عنوان کمک هزینه خرید نوشت‌افزار و غیره است. نرخ سود تسهیلات این طرح نیز ۱۵ درصد و اقساط آن طبق توافق با شعبه بانک پرداخت‌کننده، محاسبه می‌شود.

لازم به ذکر است که این تسهیلات بدون ضامن و تنها با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل دانش‌آموزان، اعطا می‌شود.

اما بخش جذاب آین طرح، امکان استفاده دانش‌آموزان از کارت بانکی با نام و مشخصات خودشان است که می‌تواند حس اعتماد به نفس و باور اینکه خودشان مسئول مراودات مالی خود هستند، بدهد. بنا به اعلام بانک صادرات ایران، این کارت‌ها بدون کارمزد صادر شده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، با محدودیت در سقف تراکنش ۲۰۰ هزار تومان در هفته، والدین قادر خواهند بود تراکنش‌های فرزندان خود را کاملا رصد و مدیریت کنند.

بانکداری را به مدارس ببریم

با توجه به اینکه تاکنون در تهران بیش از ۲۱هزار حساب و در سراسر کشور ۱۶۵هزار حساب سپهردانش برای دانش‌آموزان افتتاح شده‌است، بدیهی است، نیاز به آموزش مسایل مالی و اقتصادی در مدارس به شدت حس می‌شود. به عنوان یک پیشنهاد در اینجا لازم است مطرح کنیم که بانکداران کشور می‌توانند با کسب مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش، کارشناسان آموزش‌دیده خود را جهت انتقال مفاهیم صحیح و کارآمد مالی و بانکی به مدارس اعزام کنند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=143672
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی/آموزش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان با «سپهردانش» بانک صادرات
اختصاصی/آموزش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان با «سپهردانش» بانک صادرات
اختصاصی/آموزش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان با «سپهردانش» بانک صادرات
اختصاصی/آموزش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان با «سپهردانش» بانک صادرات
اختصاصی/آموزش مدیریت منابع مالی به کودکان و نوجوانان با «سپهردانش» بانک صادرات