وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بیمه مرکزی باید با استفاده از ابزارهای امروزی، نظام نظارتی به هنگام و به روز برای نظارت بر شرکت‌های بیمه طراحی کند، از افزایش محسوس ضریب نفوذ بیمه در دوره جدید خبر داد.

به گزارش پول پرس به نقل از فارس، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هدف نهایی صنعت بیمه، توسعه آرامش و تولید اطمینان برای آحاد مردم است، گفت: گسترش رفاه اجتماعی و اقتصادی برای تولیدکنندگان آرامش خاطر ایجاد و زمینه مشارکت مؤثر آنها را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه یک حوزه راهبردی و کلیدی به شمار می‌رود، گفت: سهم مؤثر در رشد اقتصادی در صنعت بیمه باید به وجود بیاید.

وزیر اقتصاد ضمن ابراز تأسف از سهم اندک بیمه در تولید ملی کشور گفت: این رقم شایسته کشور ما نیست.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های مختلفی پیش روی صنعت بیمه است، افزود: تحریم‌ها به ویژه در دوره اخیر به شدت محدودیت‌هایی را بر صنعت بیمه تحمیل کرد.

طیب نیا از عوارض نامتناسب در فعالیت بیمه‌ها، کمبود نیروی انسانی متخصص، وجود بازار انحصاری و دخالت غیرلازم دولت در بنگاهداری را از جمله چالش‌های پیش روی صنعت بیمه دانست و ادامه داد: دولت در بازار بیمه مستقیم، سهم بالا و مسلط را دارد.

طیب‌نیا اضافه کرد: ترکیب نامتناسب پرتفوی صنعت بیمه، حجم بالای وقوع انواع حوادث، ضعف در نظام نظارتی و شناخت ناکافی جامعه از کارکردهای صنعت بیمه را از جمله دیگر چالش‌های پیش روی این صنعت عنوان کرد.

وی ضمن ابراز تأسف از پایین بودن ضریب‌نفوذ بیمه با وجود ۸۰ سال فعالیت گفت: انتظار داریم رئیس کل جدید با هم‌فکری همکاران و شرکت‌های بیمه بتواند ضریب نفوذ را به نحو محسوسی افزایش دهد.

به گفته طیب نیا، فقط مدیران حرفه‌ای با دانش کافی می‌توانند صنعت بیمه را به سمت بازار رقابتی و کارآمد شدن هدایت کند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: شرکت‌های بیمه تعهدات مربوط به آینده را می‌فروشند، بنابراین موضوع حقوق مشتریان مسئله‌ای است که باید مورد توجه حاکمیت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیمه مرکزی وظیفه هدایت بیمه، حمایت از بیمه‌گذاران و نظارت بر فعالیت‌های بیمه‌ای را برعهده دارد، گفت: باید با استفاده از ابزارهای امروزی و کنار گذاشتن روش‌های منسوخ نظارتی و تعرفه‌ای، نظام نظارت به هنگام و به روز در بیمه مرکزی طراحی شود.

طیب نیا ادامه داد: اطمینان دارم سهامداران، مدیران و نمایندگان صنعت بیمه از حرفه‌ای شدن این صنعت استقبال کرده و در این مسیر همراه بیمه مرکزی خواهند بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در حال حاضر اغلب شرکت‌های بیمه سهامی عام هستند و سهام‌شان در بورس و فرابورس مورد معامله است و همچنین خود شرکت‌ها در خرید و فروش سهام مشارکت دارند، بنابراین لازم است مقررات بورس مورد توجه بیمه مرکزی باشد.

طیب نیا ادامه داد: همچنین شورای عالی بیمه به عنوان نهاد قانونگذار باید در راستای سیاست‌های دولت بر سر فعالیت‌های رقابتی، حرفه‌ای و مسئولانه شرکت‌های بیمه را فراهم سازد.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: انتظار دارم بیمه مرکزی در زمینه گسترش و تنوع محصولات بیمه‌ای، ایجاد فضای نوآوری، توسعه فرهنگ بیمه، استقرار کامل نظارت غیرتعرفه‌ای و تقویت نقش حاکمیتی بتواند به وظایف خود عمل کند.

وی در پایان ضمن تشکر از خدمات سید محمد کریمی در طول دوران مسئولیتش در بیمه مرکزی گفت: رئیس کل جدید از چهره‌های شناخته‌شده بیمه‌ای است که به خوبی از مشکلات و چالش‌های این حوزه آگاهند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=13863
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهم بیمه از تولید ناخالص اندک است
سهم بیمه از تولید ناخالص اندک است
سهم بیمه از تولید ناخالص اندک است
سهم بیمه از تولید ناخالص اندک است
سهم بیمه از تولید ناخالص اندک است