بی هیچ تردیدی این رسانه ها و خبرنگاران بودند که طی سالهای اخیر با انتشار و افشای بسیاری از تخلفات وقانونگریزی ها منجر به اصلاح امور شدند و جلوی بسیاری از تخلفات دیگر را گرفتند. حال به جای پرداختن به اصل و ریشه مسئله، سخن از بایکوت خبری برای ایجاد آرامش در فضای اقتصادی میشود!
پیشنهادی برای بایکوت خبری رسانه ها؟!بی هیچ تردیدی این رسانه ها و خبرنگاران بودند که طی سالهای اخیر با انتشار و افشای بسیاری از تخلفات وقانونگریزی ها منجر به اصلاح امور شدند و جلوی بسیاری از تخلفات دیگر را گرفتند. حال به جای پرداختن به اصل و ریشه مسئله، سخن از بایکوت خبری برای ایجاد آرامش در فضای اقتصادی میشود!
معمولا در مورد عصر جهانی شدن یک تعبیر اساسی از سوی اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی وجود دارد. تعبیر اسب و ارابه که برخی در آن معتقدند که این اسب همان «رسانه» و جریان آزاد و سریع اطلاعات است که ارابه جهانی شدن را میکشد و برخی نیز معتقدند که این اسب جهانی شدن است که با سرعت ارابه تحول در حوزه ارتباطات را به دنبال خود میکشد.

در نهایت از هر سوی که این تعبیر را بخوانیم و قبول کنیم، هیچ تفاوتی ندارد و رکن اصلی جهانی شدن یا یکی از ارکان اصلی آن رسانه و جریان آزاد و سریع اطلاعات است.

این امر به حدی اهمیت دارد که یک از مهمترین اسناد تحول در جوامع امروز بر مبنای میزان و حجم گردش اطلاعات در آن جامعه است که منجر به ایجاد شفافیت در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی میشود. شفافیتی که در بسیاری از موارد منجر به آن میشود که فساد، قانونی گریزی و تخلف در معرض خطر جدی قرار گرفته و تا حد ممکن کاهش یابد.

بی شک و بدون هیچ تردیدی بخش مهمی از واقعیاتی که طی ماهها و سالهای اخیر در سطح جامعه منتشر شد، در نتیجه مواردی بود که این گردش آزاد اطلاعات و ابزار آن یعنی رسانه ها و عامل آن یعنی خبرنگاران به آن اقدام کرده بودند. بسیاری از موارد قانون گریزی، تخلف و حتی مواردی از فسادهای مالی و تخلفات اقتصادی توسط خبرنگاران و رسانه ها به سطح جامعه و مسئولان منتقل شد و در نتیجه این گردش اطلاعات بود که چه بسا جلوی بسیاری از تخلفات، حین وقوع یا پیش از وقوع آن گرفته شد.

اما گویا برخی با این امر با این خوشبینی برخورد نمیکنند و حتی آن را از زاویه ای دیگر، برای جامعه مضر میدانند.

فدا حسین مالکی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیروز با حضور در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است که: یکی از وظایف ستاد جلوگیری از مصاحبه‌های نابه‌جا با مسئولان از سوی خبرنگاران است به طور مثال در فضای ارزی که در ماه‌های گذشته به وجود آمد رییس اسبق بانک مرکزی به ستاد آمده و در شورای معاونان با وی بحث کردیم که دلیل مصاحبه‌ها و بخش‌نامه‌های مختلف از جانب او چیست.

وی ادامه داده است: به رییس جمهور نامه زدیم و همچنین و به عده‌ای از مسئولان اعلام کردیم که مصاحبه نکنند زیرا خبرنگاران می‌چسبند که یکی چیزی بگویید. جریان افشاگری خودرو و دارو این بود که ۳۲۰ تن دارو وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده و بین ارز مرجع و مبادله‌ای سه ماه دعوا بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت ایجاد شده بود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این موضوع ورود پیداد کرده و آن را بررسی کردیم.

البته گفته های فدا حسین مالکی در خصوص مصاحبه نا به جای مسئولان با خبرنگاران بخشی در ادامه تاکید وی بر جلوگیری از سردرگمی و ایجاد تناقض در جامعه است. تا اینجا سخنان وی کاملا صحیح و منطقی است و هنوز خاطره صحبتها و مصاحبه های متفاوت و متناقض مسئولان دولت قبل در ذهن بسیاری زنده است که خود منجر به خامت بیشتر اوضاع و سردرگمی فعالان میشد.

در حالی که وزیر اقتصاد از یک موضوع سخن میگفت، رئیس کل بانک مرکزی آن را با یک حرف دیگر تکذیب میکرد، و در حالی که رئیس جمهور دم از یک اقدام و قانون میزد، سخنان وزیر صنعت چیز دیگری را میگفت. صدور بخشنامه هایی که بعضا تعداد آنها در هفته به بیش از ده مورد میرسد، هرگونه قدرت تصمیم گیری را از فعالان اقتصادی سلب کرده بود و هر اقدامی قانونی ممکن بود در آینده نزدیک با یک بخش نامه تبدیل به جرم شده و بر عکس.

در نتیجه فدا حسین مالکی به درستی ابراز کرده است که مصاحبه «نا به جای» مسئولان برای جامعه مضر و برای فعالان اقتصادی دردسر ساز است.

اما نکته اساسی در این بخش از سخنان وی است که گفته: به عده‌ای از مسئولان اعلام کردیم که مصاحبه نکنند زیرا خبرنگاران می‌چسبند که یکی چیزی بگویید. جریان افشاگری خودرو و دارو این بود که ۳۲۰ تن دارو وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده و بین ارز مرجع و مبادله‌ای سه ماه دعوا بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت ایجاد شده بود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این موضوع ورود پیداد کرده و آن را بررسی کردیم.

اشاره وی به افشاگری است که محمود بهمنی در آخرین روز کاری دولت دهم به آن دست زد و در خصوص واردات کالاهای لوکس در قالب دارو و کالای اساسی سخن گفت. البته این موردی بود که به هیچ وجه نه مستنداتی از آن ارائه شد و نه دیگر نهادی همچون مجلس به آن ورود کرد تا در نهایت دولت دهم به کار خود پایان دهد و همچنان هر دو طرف مدعی باقی بمانند.

حال رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سخن از آن میگوید که یک چنین افشاگری هایی نباید صورت بگیرد و اصولا خبرنگاران و رسانه ها نباید اطلاعاتی از مسئولان بدست بیاورند. بدون توجه به این نکته اگر در جایی جلوی تخلف و فسادی گرفته شده است، بخش اعظم آن در نتیجه کار رسانه ها و یا پوشش خبری رسانه ها بوده است.

نکته دیگر آنکه باید توجه داشت که اگر برخی از مسئولان با مصاحبه نا به جای خود و دادن اطلاعات اشتباه و بدون پشتوانه منجر به سردرگمی در فضای اقتصادی جامعه و در بین فعالان اقتصادی میشوند، باید به اصل موضوع پرداخت و نه اینکه با پاک کردن صورت مسئله، یک آرامش دروغین و کاذب به فضای جامعه تزریق کرد.

این وظیفه دستگاههای نظارتی و ارگانهای ذیربط در سایر نهادهای کشور است که با پیگیر یک خط سیر مشخص، جلوی تناقض گویی و اقدامات متضاد در فضای اقتصادی کشور را بگیرند و نه اینکه با جلوگیری از مصاحبه و رسیدن اطلاعات به دست افکار عمومی بر روی مسئله ای که یک مسئله ریشه ای است سرپوش گذاشت.

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که رسانه ها یکی از مهمترین ابزارهایی بودند که در حداقل حوزه اقتصادی در سالهای اخیر بسیاری از کژکارکردی ها و قانونگریزی ها را افشا کردند و منجر به آن شدند که بخش اعظمی از فکر و تمرکز مسئولان حول محور سر و سامان دادن به این اوضاع و احوال معطوف شود. نتیجه آنکه بایکوت خبری و اطلاعاتی رسانه ها هیچ نتیجه ای جز آن نخواهد داشت که فضای اقتصادی کشور یک فضای امن برای هرگونه خطا و قانونگریزی و احتمالا فساد و تبانی باشد.

منبع: تابناک


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=13826
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیشنهادی برای بایکوت خبری رسانه‌ها‌!
پیشنهادی برای بایکوت خبری رسانه‌ها‌!
پیشنهادی برای بایکوت خبری رسانه‌ها‌!
پیشنهادی برای بایکوت خبری رسانه‌ها‌!
پیشنهادی برای بایکوت خبری رسانه‌ها‌!