مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه اصرار بر اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در بانک مهر اقتصاد منجر به سودآوری و رضایت مشتریان شده است، گفت: اجرای واقعی بانکداری اسلامی سفته بازی و تقلب را از اقتصاد حذف می‌کند.

به گزارش پول پرس به نقل از فارس، غلامحسن تقی نتاج در با بیان اینکه قانونی بنام بانکداری اسلامی نداریم، اظهارداشت: عنوان صحیح آن قانون عملیات بانکی بدون ربا است و اگر چه در ابتدا مد نظر بود واقعاً قانونی برای بانکداری اسلامی نوشته شود، ولی قانونی که تهیه شد و به استحضار امام(ره) رسید و ایشان هم به درستی به آن توجه کردند، قانون عملیات بانکی بدون ربا است و اجرای این قانون، اصلی‌ترین مرحله برای رسیدن به آرمان بانکداری اسلامی است.

وی افزود: البته این نگاه، سابقه نظری محکمی دارد و شاهد آن دیدگاه های شهید سید محمد باقر صدر است که اعتقاد داشتند برای رسیدن به نظام بانکداری اسلامی در درجه اول باید همان نظام بانکی رایج و متعارف در محیط های اقتصادی را بررسی کنیم و در پی آن آلودگی ربا را از این نظام خارج کنیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، تصریح کرد: اگرچه ضرورت دارد یک نظام پولی و مالی مبتنی بر دیدگاه های دینی و با اعتقادی اسلامی داشته باشیم ولی چنین نظامی به سهولت قابل دسترسی نیست، اما آیا قانون عملیات بانکی بدون ربا به صورت کامل در محیط اقتصادی کشور ما اجرا شده است یا خیر موضوعی است که باید در جای خودش به طور مفصل به آن پرداخت.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای قانون بانکداری بدون ربا، گفت: نخستین مرحله از اجرای کامل بانکداری اسلامی را گذرانده ایم و این مهم، هدف آرمانی همه مسلمانان بویژه مردم کشورمان است که باید محقق شود.

* اقتصادِ واقعی، محصول بانکداریِ اسلامی است

نتاج اظهارداشت: بحث بانکداری اسلامی یا آنچه که اکنون در مرحله اول با آن مواجه هستیم یعنی قانون عملیات بانکی بدون ربا، تأکید زیادی به واقعی بودن اقتصاد دارد؛ به عبارت دیگر اقتصادِ واقعی، محصول بانکداری اسلامی است. پس می‌توان گفت که بانکداری بدون ربا منتج به اقتصاد سالم می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که ما بتوانیم بانکداری بدون ربا یا قانون عملیات بانکی بدون ربا را در کشور به صورت جامع و گسترده پیاده و اجرا کنیم، دیگر شاهد پدیده های نامناسب اقتصادی از قبیل سفته بازی و انواع تقلب های اقتصادی که در نتیجه اقتصادِ کاذب در محیط اقتصادی ایجاد می‌شوند، نخواهیم بود؛ به بیان دیگر چنانچه با انجام کار واقعی رشد و توسعه اقتصادی روی دهد با اجرای عملیات بانکی بدون ربا دیگر شاهد انجام آن نخواهیم بود.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه در کشورهای اروپایی مانند انگلستان ادعا می‌شود عملیات بانکداری اسلامی در جریان است، گفت: بانک‌هایی که نگاه‌ اعتقادی ندارند، بانکداری اسلامی را با نگاه اقتصادی و سودآوری پیاده سازی کرده و تأیید می‌کنند که بانکداری اسلامی در مسیر کارآمدی نظام اقتصادی قرار دارد.

وی ادامه داد: در نظام بانکداری غیراسلامی آسیب هایی به کرات مشاهده شده ولی در بانکداری اسلامی که به لحاظ برخورداری از سلامت و زیر ساخت می تواند به لحاظ نظری و عملی بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد واقعی و کارآمدی اقتصادی باشد این آسیب ها و خسارت ها به حداقل می‌رسد.

* جریمه تأخیر محل اشکال است

نتاح تصریح کرد: تا جایی که من می‌دانم به اتفاق نظر همه علماء «جریمه تأخیر» محل اشکال و آلوده به ربا است. بنابراین آنچه که یک مجموعه پولی و بانکی وجوهی به عنوان جریمه تأخیر از وام گیرندگان و تسهیلات گیرندگان اخذ می کند، باید سریعاً آن را در قوانین و مقرراتش اصلاح کند و اگر هم مبالغی را بدین شکل دریافت کرده به صاحبان شان بازگرداند.

وی با بیان اینکه نبایدبه سادگی از موضوع گذشت، گفت: تداومِ حیاتِ موسسات پولی و بانکی، شدیداً وابسته به خوش حسابی مشتریان است و چنانچه قرار باشد وام گیرندگان بدهی خود را به موقع و در موعد مقرر باز نگردانند، آن موسسه در ایفای تعهدات خود به سپرده‌گذاران، سهامدارانش و نیز در پوشش هزینه‌هایش با مشکل مواجه می‌شود.

* قانون عملیات بانکی بدون ربا یعنی کارآمدی اقتصاد

وی با بیان اینکه در بانک مهر اقتصاد فعالیت های بسیاری در حوزه اجرا و پیاده سازی نظام بانکداری بدون ربا صورت گرفته است، افزود: از جمله اینکه ماهیت معاملات انجام شده و قراردادهای منعقده، با آنچه در متن قرارداد اتفاق افتاده، بسیار به هم نزدیک هستند. برای دستیابی به این مهم کارکنان آموزش دیده‌اند و مجموعه قراردادها با همین رویکرد تنظیم و از فیلترهای مختلفی از جمله تایید مراجع فقهی وابسته به بانک و مستقل از بانک از لحاظ انطباق با شریعت عبور کرده است.

نتاج اضافه کرد: خوشبختانه نظارت‌های انجام شده نیز مؤید آن است که آنچه در عمل اتفاق افتاده، با قراردادهایی که منعقد شده منطبق است؛ نتیجه اجرایی کردن این نظام در بانک مهر اقتصاد نیز سودهای مستمر پایان هر سال مالی است که واقعیت بیرونی دارند، یعنی بدون اینکه حساب‌سازی و ظاهر آرایی در حساب‌های مالی اتفاق بیافتد، همواره در یک مسیر سود آوری واقعی حرکت کرده‌ایم و در عین حال توانسته‌ایم بخش قابل توجهی از مشتریان را از خدمات بانکی بهره‌مند سازیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد تصریح کرد: بدین معنا که نه تنها سود آوری و بازدهی رخ داده است بلکه شاهد بهره‌مندی و رضایت مندی بخش کثیری از مشتریان از خدمات بانک نیز بوده ایم و ما امروز شاهد حضور حدود ۱۳میلیون مشتری در ۸۰۰ شعبه بانک مهر اقتصاد هستیم و با توجه به نتایج به دست آمده می توانیم با اطمینان بگوییم که اصرار بر اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در بانک مهر اقتصاد منجر به کارآمدی اقتصادی شده است.

* قرض الحسنه یکی از کارکردهای اساسی بانکداری بدون ربا است

وی با بیان اینکه اینکه گفته می‌شود بانکداری اسلامی همان قرض الحسنه است برداشت اشتباهی است، گفت: به دلیل اینکه این تقلی عمومی شده است برطرف کردن آن نیازمند تلاش گسترده ای است؛ هر چند قرض الحسنه هم یکی از کارکردهای اساسی بانکداری بدون ربا است اما وقتی می گوییم بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا، منظور تنها قرض الحسنه نیست.

به گفته وی این کار نیازمند مجموعه اقداماتی است که گستره آن بسیار فراتر از قرض الحسنه است، بنابراین قرض الحسنه به عنوان یکی از کارکردهای پولی و بانکی اسلامی حتما باید وجود داشته باشد اما اینکه بگوییم بانکداری اسلامی همان قرض الحسنه است، این برابری درست نیست.

*نرخ سود تعیین کننده ربوی بودن معامله نیست

نتاح گفت: نقش موسسات پولی و بانکی، نقشی وکالتی است و موسسات باید تلاش کنند نقشِ واسطه گریِ وجوه را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند؛ این نقش باید به گونه‌ای اجرا شود که هم سپرده‌گذاران از آن بهره‌مند شوند و هم تسهیلات گیرندگان با حداقلِ هزینه، تامین مالی شوند.

وی با اشاره به اهمیت نقش سیاست گذاران نظام پولی و بانکی با محوریت بانک مرکزی، افزود: آنها باید مراقبت کنند نرخ بازده تسهیلات، کمتر از بهایِ تمام شده ی پول نباشد زیرا این هزینه‌ای است که بخش قابل توجهی از آن توسط سپرده گذاران پرداخت می‌شود که اگر انجام شود، در حق سهامداران و سپرده‌گذاران اجحاف می‌شود و از طرف دیگر نباید این موضوع بدون چارچوب رها شود که تسهیلات گیرندگان مجبور باشند با نرخ های بالا و سنگین نیازهای خود را تامین کنند.

به گفته وی آنچه تجربه به ما ثابت کرد این است که نرخ بازار و تسهیلات باید عبارت از نرخ تورم بعلاوه یک حاشیه کوچک مثلاً یک درصدی باشد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد تصریح کرد: نکته دیگر این است که نرخ سود در انعقادِ عقود اسلامی تعیین کننده ی ربوی بودن معامله نیست، بلکه درصدی را که موسسات پولی و بانکی برای تسهیلات اعطایی شان تعیین می کنند، باید تابعی از نرخ تورم و میزان بازدهی موضوعی باشد که می خواهند برای آن تسهیلات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص موسسات پولی و بانکی باید یک نرخ حداقلی را تعیین کنند و فقط به فعالیت‌های واجد شرایط داده شود. از سوی دیگر باید توجه شود که در بخش قرض الحسنه هم طبیعتاً اگر مبلغی بیش از کارمزد، از قرض گیرنده دریافت شود نیز ربا است.

* بانکداری اسلامی نقطه پایان نیست

وی با بیان اینکه توجه به قوانین و مقررات، نخستین زیر ساخت نظام بانکداری اسلامی است، گفت: دومین زیرساخت، ساختارهای سازمانی مورد نیاز مانند شوراها و کمیته های فقهی هستند؛ یک موسسه پولی و بانکی باید برای پیاده کردن بانکداری بدون ربا یا بانکداری اسلامی از یک ساختار سازمانی تحت عنوان اداره بانکداری اسلامی و عناوینی متناسب با آن برخوردار باشد.

نتاج اظهارداشت: تعریفِ محصولات بانکداری اسلامی مبتنی بر قوانین و مقرراتی که هر موسسه پولی و بانکی خاصِ خود دارد، سومین زیر ساختی است که باید به آن توجه داشت، اما زیر ساختِ چهارم، نیروی انسانی یا سرمایه انسانیِ آگاه به بانکداری بدون ربا است.

وی افزود: توجه به استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات هم زیر ساخت پنجمی است که موسسات پولی و بانکی نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند. مجموعه ی این زیر ساخت‌ها دست در دست هم کمک می‌کنند تا به بانکداری اسلامی به عنوان آرمان و بانکداری بدون ربا به عنوان آنچه در حال حاضر اجرا می‌شود، دست یابیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانکداری اسلامی نقطه پایان نیست، گفت: بانکداری اسلامی هدفی است که باید در حد توان به آن برسیم؛به نظر می‌رسد که بانکداری اسلامی بیشتر یک مدینه فاضله است و باید در راستای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=13387
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حذف سفته‌بازی و تقلب با اجرای صحیح قانون
حذف سفته‌بازی و تقلب با اجرای صحیح قانون
حذف سفته‌بازی و تقلب با اجرای صحیح قانون
حذف سفته‌بازی و تقلب با اجرای صحیح قانون
حذف سفته‌بازی و تقلب با اجرای صحیح قانون