ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی دیروز اعلام کرد که تا کاهش نرخ تورم، متناسب کردن نرخ سود بانکی با تورم منتفی است. پیش از این رئیس بانک مرکزی اعلام کرده بود که فاصله نرخ سود بانک و تورم بی معنا است و از رشد منفی این فاصله جلوگیری خواهد کرد.

بر اساس اعلام بانک جهانی رتبه ایران در پرداخت سود سپرده های بانکی در جهان، در جایگاه پنجم است و بانک های ایرانی با پرداخت سود میانگین ۱۴.۸ درصد یکی از بالاترین ها در میان ۱۳۸ کشور جهان هستند. این در حالی است که بر اساس گزارش همین بانک، ایران با نرخ تورم ۲۷.۳ درصدی در سال ۲۰۱۲ پس از بلاروس و سوریه بالاترین نرخ تورم جهان را طی این سال داشته است.

سعید لیلاز در این خصوص معتقد است که اظهار نظر جدید رئیس بانک مرکزی نه عقب نشینی بلکه روش توضیح اجرایی برقراری توازن میان سود بانکی و نرخ تورم است. چرا که نباید با افزایش یکباره نرخ سود بانکی، به بازار شوک وارد کرد.

لیلازدر این رابطه گفت: «وقتی نرخ تورم در حدود ۴۴ درصد است، نمی توان نرخ سود بانکی را در حدود ۴۵ تا ۴۶ درصد تعیین کرد. بلکه ابتدا باید نرخ تورم را تا حدودی تعدیل کرد و سپس به توازن نرخ سود و نرخ تورم پرداخت. در هشت سال گذشته با یک تناقض در سیاست های پولی و مالی روبرو بوده ایم و این تناقض را نمی توان یک شبه با دو برابر کردن نرخ بهره از بین برد. برقراری این توازن مدت زمانی طول خواهد کشید.»

وی افزود: « از سوی دیگر به نظر می رسد که در مجموع نرخ تورم با سرعت در حال کاهش است. این به آن دلیل است که نرخ رشد نقدینگی در حال کاهش است. رشد نقدینگی در ایران اساسا به دلیل بی انضباطی مالی دولت صورت می گیرد و دولت برای جبران فاصله درآمد و هزینه های خود دست به خلق نقدینگی می زند.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «بنا به گفته رئیس پیشین بانک مرکزی در پنج ماه گذشته رشد نقدینگی تنها سه درصد بوده است. این یعنی نرخ رشد نقدینگی به یک سوم کاهش یافته و اگر این روند ادامه پیدا کند می توان امیدوار بود که در سال آیند نرخ تورم به ۲۰ تا ۲۲ درصد برسد. در صورت تحقق این پیش بینی نرخ ۲۲ تا ۲۳ درصدی سود سپرده بانکی جوابگو خواهد بود.»

لیلاز در پاسخ به این سوال که دولت با افزایش سود نرخ سپرده چگونه از افزایش نرخ سود تسهیلات و زیان بخش تولید جلوگیری خواهد کرد گفت: «در شرایطی که نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد است کدام تولید کننده محصول خود را متناسب با نرخ تورم نمی فروشد؟ اگر نرخ سود تسهیلات ۴۰ درصد هم باشد با توجه به نرخ تورم سود واقعی تسهیلات صفر درصد خواهد شد، بر این اساس نیازی نیست که به تولید کننده رانت داده شود.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «آنچه که تولید کننده داخلی را ذلیل کرده است نه نرخ بالای تسهیلات بلکه فضای عمومی کسب و کار است که دائما رو به وخامت می رود. دولت با واردات با ارز ارزان قیمت، سیاست سرکوب تورم را در پیش گرفت اما در عمل تولید را سرکوب کرد. واردات یک میلیون تن برنج با ارز ۱۲۲۶ تومانی در واقع جنگ با برنج کاران داخلی است. علاوه بر این با پایین نگه داشتن نرخ بهره، تسهیلات بانکی هیچگاه به تولید کننده واقعی نمی رسد و تنها زمینه فساد و رانت را در شبکه بانکی کشور افزایش داده است. »

منبع: فرارو

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=13317
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش بینی نرخ تورم در سال آینده
پیش بینی نرخ تورم در سال آینده
پیش بینی نرخ تورم در سال آینده
پیش بینی نرخ تورم در سال آینده
پیش بینی نرخ تورم در سال آینده