از سوی ولی الله سیف کنترل تورم و کاهش نقدینگی دو اولویت اول بانک مرکزی اعلام شده است. او گفته است که باید آرامش به بازار ارز بازگردد و جلوی منفی شدن نرخ سود سپرده های بانکی گرفته شود.

با دکتر علی قنبری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص چالش های پیش روی بانک مرکزی و راهکارهای تحقق این اولویت ها گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

دکتر قنبری در این خصوص گفت: « وظیفه عمده بانک مرکزی در کشورهای توسعه یافته تنظیم سیاست های پولی است. بر این اساس کنترل نرخ تورم از اولویت های اصلی بانک مرکزی است.»

وی با اشاره به ابر تورم در ایران گفت: «ایران یکی از کشورهای معدود با تورم بالای ۴۰ است و کنترل، ثبات و کاهش نرخ تورم باید از اولیت های رئیس جدید بانک مرکزی باشد. کاهش نرخ تورم معمولا از طریق کنترل حجم نقدینگی صورت می گیرد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «متاسفانه حجم نقدینگی در دولت قبل به طور فزاینده بالا رفت به صورتی که حجم نقدینگی از حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ افزایش یافت. افزایش حجم نقدینگی موجب رشد نرخ تورم شد.

وی ادامه داد: «در مباحث اقتصادی گفته می شود که رابطه حجم نقدینگی و نرخ تورم یک رابطه یک به یک است و رئیس بانک مرکزی با کاهش حجم نقدینگی ارزش پول ملی را نیز افزایش می دهد. در سال های اخیر ارزش پول داخلی به یک سوم کاهش یافته است.»

قنبری در خصوص راه های کنترل و کاهش نقدینگی در اقتصاد گفت: «ایجاد ثبات اقتصادی در کشور، توجه به تولید، حذف سیستم های دلالی و زیر زمینی می تواند باعث مهار و کاهش نقدینگی و افزایش اعتبار پول ملی شود.»

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فاصله نرخ سود سپرده گذاری با نرخ تورم گفت: «نرخ واقعی سود سپرده گذاری در بانک ها با توجه به نرخ تورم، منهای بیست درصد است و به همین دلیل مردم حاضر به سپرده گذاری در بانک ها نیستند.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص لطمه تولید از افزایش نرخ سود سپرده بانکی گفت: « بانک مرکزی باید نرخ بهینه ای را برای نرخ سود در نظر بگیرد به شکلی که هم به نفع سپرده گذار و هم به نفع افراد دریافت کننده تسهیلات باشد.»

وی افزود: «علاوه بر این در همه جای دنیا دولت به تولید کنندگان و بخش های مولد یارانه پرداخت می کند. کمک به بخش تولید در شرایطی که ما با تحریم ها مواجه هستیم می تواند موانع پیش روی تولید را کم کند.»

دکتر قنبری در پایان تاکید کرد: «دولت باید از اقتصاد وارداتی جلوگیری بکند و همت خود را صرف تولید و صادرات کند. همکاری دولت و بانک مرکزی در خصوص تلاش برای عدم وابستگی اقتصاد به نفت و کاهش دخالت دولت در اقتصاد، تقویت بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار می تواند به کاهش حجم نقدینگی و بهبود نرخ تورم کمک کند.»

منبع: فرارو

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=13237
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

راه “مهار تورم” و “افزایش اعتبار پول ملی”
راه “مهار تورم” و “افزایش اعتبار پول ملی”
راه “مهار تورم” و “افزایش اعتبار پول ملی”
راه “مهار تورم” و “افزایش اعتبار پول ملی”
راه “مهار تورم” و “افزایش اعتبار پول ملی”