کل سهم نقدینگی که وارد مسکن‌مهر شد ۱۲درصد بود و عدد ۴۰ درصد با واقعیات سازگار نیست. این ۱۲ درصد هم عددی نزدیک به ۴۰هزار میلیارد تومان است و باید محاسبه شود که این مقدار نقدینگی چقدر بر تورم تاثیرگذار بوده‌است

«مسکن‌مهر» و اظهارنظر درخصوص آن در روزهای گذشته علی‌ طیب‌نیا وزیر اقتصاد و همچنین عباس آخوندی وزیر راه‌‌وشهرسازی را به مجلس کشاند. این دو وزیر در گفت‌وگوهای تلویزیونی جداگانه از سهم ۴۰ درصدی مسکن‌مهر در تورم فعلی کشور خبر دادند که واکنش‌هایی را در پی داشت. مجلسیان هم تصمیم‌ گرفتند برای پرسش و پاسخ در این خصوص این دو وزیر را به مجلس فرا بخوانند و زیر و بم چنین اظهارنظرهایی را بررسی کنند. نکته اینجاست که هر کدام از نمایندگان مجلس درخصوص میزان تاثیرگذاری مسکن‌مهر بر تورم کشور نظر خاص خود را دارد و گاه اعداد و ارقامی که مطرح می‌شد شکاف بسیاری با یکدیگر دارد. از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان معتقدند که طرح مسکن‌مهر فارغ از ضعف‌هایی که داشت حائز نکات و تاثیرات مثبتی هم بود که در اظهارنظرهای این دو وزیر مغفول مانده‌است. حال این سوال پیش می‌آید که اظهارنظرهای این دو وزیر چقدر بر مبنای حقایق و آمارهای دقیق بوده و اینکه چشم‌انداز مسکن‌مهر در آینده با وجود این واکنش‌ها و اظهارنظرها چه خواهد بود.

 

۱۲ درصد نقدینگی تزریق شد یا سه درصد؟

اساسی‌ترین نکته‌ای که در سخنان وزیر راه‌وشهرسازی و وزیر اقتصاد مطرح شد ورود ۴۰ درصد نقدینگی به مسکن‌مهر و رشد پایه پولی و در پی آن ایجاد تورم در فضای عمومی اقتصاد کشور بود. همین عدد هم بود که موجب اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس شد چرا که آنها معتقد بودند این میزان نقدینگی به «مسکن‌مهر» وارد نشده است. بنابراین پای این بحث به میان کشیده شد که چه میزان از نقدینگی از سوی دولت نهم و دهم وارد مسکن‌مهر شد؟

مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در اظهارنظری گفت که تنها ۳ درصد نقدینگی وارد مسکن‌مهر شده‌است و اثر ۵۰ درصدی مسکن‌مهر بر تورم را قبول ندارد. او در گفت‌وگویی با فارس اینطور گفت:: «پولی که به مسکن مهر تزریق شده تنها ۳ درصد نقدینگی کشور است و گفته وزیر راه و شهرسازی در مورد سهم ۵۰درصدی مسکن مهر در تورم را قبول ندارم.»

او معتقد است که وزیر راه‌وشهرسازی به کلی نباید دست به عنوان کردن چنین اظهارنظرهایی می‌زد: «وزیر راه و شهرسازی نباید این صحبت را مطرح می‌کرد و باید از حوزه خود همانند وزیر سابق راه و شهرسازی دفاع می‌کرد، زیرا مردم از وی در مورد تورم سوال نمی‌کنند، اما از او می‌خواهند که بگوید در مورد مسکن چه کار کرده است.»

با این وجود در حالی که لاهوتی از ورود تنها ۳ درصد از نقدینگی به طرح مسکن‌مهر خبر می‌دهد اما یک عضو دیگر کمیسیون عمران به «تهران‌امروز» می‌گوید که ۱۲درصد از نقدینگی وارد طرح مسکن‌مهر شده‌است. البته او با ورود ۴۰ درصد نقدینگی به طرح مسکن‌مهر مخالف است اما عددی که از آن سخن به میان می‌رود از عددی که مهرداد لاهوتی اعلام کرده‌ فاصله‌ای چشمگیر دارد.

احمدعلی مقیمی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: «ما در جلسه‌ای که با وزیر راه‌وشهرسازی پس از این اظهارنظر داشتیم متذکر شدیم که چنین اظهارنظرهایی باید حساب شده و دقیق باشد و اینکه بخش اعظمی از تورم فعلی به گردن مسکن‌مهر باشد امر صحیحی نیست.» او اینطور ادامه داد: «کل سهم نقدینگی که وارد مسکن‌مهر شد ۱۲ درصد بود و عدد ۴۰ درصد با واقعیات سازگار نیست. این ۱۲ درصد هم عددی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان است و باید محاسبه شود که این مقدار نقدینگی چقدر بر تورم تاثیرگذار بوده‌است.»

او به اثرات مثبت طرح مسکن‌مهر هم اشاره کرد و گفت: «از سوی دیگر ما متذکر شدیم که ما باید به مزایای طرح مسکن‌مهر که خانه‌دار کردن بخش گسترده‌ای از مردم اجاره‌نشین بود هم توجه کنیم و از آن غافل نباشیم.»

در عین حال تنها نمایندگان مجلس نبودند که با اظهارنظرها و آمارهای عباس آخوندی و علی طیب‌نیا مخالفت کردند چرا که علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی پیشین هم این عدد را رد کرده است. حسین محمدزاده عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون گفت: در این جلسه نیکزاد آمار مطرح‌شده از سوی وزرای اقتصادی درخصوص نقش ۴۰درصدی مسکن مهر در تورم را رد کرد. حسین محمدزاده افزود: «آقای نیکزاد گزارشی را به‌صورت کلی ارائه کرد و آقای آخوندی هم به جزئیات مسکن ورود پیدا نکرد. نمایندگان جلوگیری از هرنوع دغدغه خاطر در بخش مسکن را خواستار شدند. وی تصریح کرد: وزیر سابق راه و شهرسازی در این جلسه گفت که در سال ۴ هزار میلیارد تومان به مسکن مهر اختصاص یافته است، حالا این مبلغ را در این سال‌ها حساب کنیم که در سرجمع چه میزانی می‌شود.»

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: «طبیعتا در مجموع بحث ۴۰ درصد تورم که اعلام شده از محل مسکن مهر است واقعا با اعداد و ارقام نمی‌خواند، چراکه از کل بخش مسکن چه بخشی در اختیار دولت بوده، چه بخشی که خودمالک بوده و چه بخش خصوصی، در مجموع سهمی ۱۱.۵ درصدی در اقتصاد داشته‌اند.»

از سوی دیگر بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن هم با اشاره به اظهارات چند روز اخیر دو عضو کابینه دولت روحانی درباره نقش ۴۰ درصدی مسکن مهر در تورم به تسنیم گفته: «این آمار را قبول ندارم و معتقدم طرح مذکور در تورم تاثیرگذار بوده اما نه به این میزان.» بیت‌الله ستاریان که عموما یکی از منتقدان طرح مسکن‌مهر هم به حساب می‌آید افزود: اتفاقی در طرح مسکن مهر روی داد که در نهایت تبعاتی را برای بازار مسکن به‌دنبال داشت و این اتفاق این بود که با اجرای طرح مهر، سازندگان بخش خصوصی تولید خود را کاهش دادند. وی ادامه داد: بخش خصوصی با وهم اینکه در طرح مهر با شتاب بالایی مسکن ساخته می‌شود، به مرور زمان از حوزه تولید مسکن خارج شد.در حالی‌که تا پیش از طرح مهر همواره ۹۰ درصد از ساخت‌وساز مسکن توسط بخش خصوصی انجام شده است. وی با بیان اینکه خروج بخش خصوصی نیز به دلیل عدم برخورداری آنها از مراکز آماری بود، تصریح کرد: مشکل بزرگ سازندگان بخش خصوصی این است که عمده آنها سنتی‌ساز هستند و به بخش صنعتی‌سازی مسکن ورود نداشته‌اند. این مسئله در کنار نبود مراکز آمار باعث شده تا بخش خصوصی تحلیل درستی از بازار مسکن نداشته باشند. کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه بخش خصوصی عموما سازندگان خردی هستند که حداکثر می‌توانند ۲۰۰ واحد مسکونی را بسازند، اظهار کرد: معتقدم اجرای طرح مسکن مهر چرخش پول و توزیع آن را در جامعه دچار اختلال کرد و باعث تورم شد. ستاریان با اشاره به اینکه بخش عظیمی از سرمایه‌های ملی در طرح مهر تزریق شد، خاطرنشان کرد: مطالعه زیادی درخصوص نقش این طرح در تورم ندارم، اما اینکه گفته می‌شود ۴۰ درصد تورم مربوط به اجرای مسکن مهر است چندان صحیح نیست.

 

سرنوشت مسکن‌مهر به کجا می‌رسد؟

نکته دیگری که در این میان مطرح است این است که با وجود این اظهارنظرها چشم‌انداز آینده مسکن‌مهر چیست. مهرداد لاهوتی در این مورد گفته: «ایراداتی به این طرح وارد است، از جمله موضوع کیفیت ساخت که باید حل شود، اما اگر در سرمایه‌گذاری‌های مسکن برای دهک‌های پایین جامعه فکری نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.»

احمدعلی مقیمی یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس هم با این نظر موافق است و می‌گوید: «وزیر راه‌وشهرسازی انتقاداتی را به مسکن مهر وارد می‌دانند که منطقی و درست است و به امر تسهیلات مسکن‌مهر و خالی نکردن منابع بانکی مربوط می‌شود. در جلساتی که برگزار شد قرار شده این ضعف‌ها شناسایی شوند و با رفع آنها طرح مسکن‌مهر با شکل تازه‌ای ادامه پیدا کند یا حداقل در مسیری دیگر قرار گیرد.» او تاکید کرد: «به هر روی تاکید ما این است که باید در ابتدا قشر فرودست را در خانه‌دار شدن یاری دهیم و پس از آن از راه‌های دیگر و کاهش قیمت مسکن مشکل دیگر اقشار هم برطرف شود.» سیدبهلول حسینی هم که عضو دیگر کمیسیون عمران است به «تهران‌امروز» می‌گوید طرح مسکن مهر باید به شکل و طریقی دیگر پیگیری شود و با رفع نواقص آن ادامه یابد تا بتوان از طریق آن، هم به بحث تولید کمک کرد و هم اشتغال و هم اینکه خانه‌‌دار کردن قشر فرودست را مدنظر داشت.

منبع: تهران امروز

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12706
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مسکن مهر نخستین پرسش مجلس از دولت
مسکن مهر نخستین پرسش مجلس از دولت
مسکن مهر نخستین پرسش مجلس از دولت
مسکن مهر نخستین پرسش مجلس از دولت
مسکن مهر نخستین پرسش مجلس از دولت