یک تحلیل گر مسایل  اقتصادی با اعلام آنکه از دکتر نوربخشان ها کاری ساخته نیست اگر گیربکس های اقتصادی دولت هماهنگ نباشند، گفت: هم اکنون به برنامه ای جدی برای تقویت پول ملی نیاز داریم.

به گزارش پول پرس، دکتر غلامرضا کیامهر تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با موج درباره انتشار برخی از دیدگاه های گذشته دکتر ولی اله سیف که روز گذشته حکم ریاست او بر بانک مرکزی مورد موافقت هیئت دولت قرار گرفت، گفت: اظهارات دکتر سیف قبل از تصویب و تایید حکم ایشان در بانک مرکزی نباید مبنا قرار گیرد.

او در عین حال ضمن تایید اظهارات کارشناسی دکتر ولی اله سیف در مورد نرخ سود بانکی کشور و نرخ ارز تصریح کرد: معمولا روسای بانک های مرکزی در دنیا سکوت پیشه می کنند و روسای بانک های مرکزی دنیا جز مدیرانی هستند که کمترین مصاحبه ها را با خبرنگاران انجام می دهند.

این تحلیل گرمسایل  اقتصادی ضمن اشاره به این نکته که، دکتر ولی اله سیف از گزینه های جدی برای ریاست بر بانک مرکزی بود و به همین جهت مطرح ترین چهره های این ایام به شمار می رود، گفت: طبیعی است که نظرات چنین چهره شاخص و مطرحی حتی در میان یک محفل خودمانی با خبرنگاران، مهم باشد.
وی متذکر شد: اظهاراتی که پس از تایید و تصویب حکم ولی اله سیف در بانک مرکزی در برخی رسانه ها منتشر شده، یک گپ خودمانی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار بوده است و این گپ با خبرنگاران در قالب مصاحبه انجام نشده است.

این اقتصاددان در مورد انتشار مباحثی مبنی بر آنکه اظهارات رئیس کل بانک مرکزی موجب افزایش قیمت دلار در بازار شده است، نیز گفت: این برداشت اشتباه است؛ زمانیکه دکتر سیف در مقام بزرگداشت روز خبرنگار به ارائه این مطالب پرداخت، هنوز خبری از ریاست او بر بانک مرکزی نبود.

وی خاطر نشان کرد: اتفاقا باید این مسئله مورد آسیب شناسی قرار گیرد که چقدر بازار ارز ما شکننده و لرزان است که با اظهارات یک شخص در مقام کارشناس، قیمتها بالا و پایین می رود، در واقع باید فکری برای این بازار آسیب پذیر کرد.
او در عین حال عنوان کرد: مطمئن هستم دکتر سیف در مناسبت های ضروری و براساس ملاحظات و مصالح کشور اظهار نظر می کنند چرا که سخنان رئیس کل در بازار بسیار تاثیر گذار است .

کیامهر همچنین دیدگاه های گذشته دکترولی اله سیف در کسوت صاحب نظر بانکی و اقتصادی را کاملا تاییدکرد و گفت: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد اما همانگونه که دکتر سیف نیز اعتقاد دارند اکنون باید فکری برای مهار تورم کرد.
وی افزود: اگر مجبور باشیم سال به سال متناسب با افزایش نرخ تورم نرخ ارز و سود بانکی را افزایش دهیم، دیگر تا ثریا می رود دیوار کج…

این کارشناس اقتصادی در عین حال دیدگاه دیگر دکتر سیف را در مورد عدم تعیین نرخ ارز متناسب با نرخ تورم در طی سال های گذشته را مورد تایید قرار داد و گفت: واقعیت این است که نرخ تورم دو رقمی ایران در ۸ سال گذشته مرتبا افزایش پیدا کرد اما نرخ ارز پا به پای نرخ تورم بالا نرفت و یکباره در سال گذشته این فنر باز شده و ویرانگری شدیدی ایجاد کرد.
او نتیجه انباشت تورم در پشت نرخ ارز را افزایش یکباره دلار به بیش از ۳ هزار تومان عنوان کرد و گفت: دولت های گذشته هیچ تلاشی برای مهار تورم نکردند، کاری به کار مهار تورم نداشتند و دائما سیاست های پولی اشتباه ادامه پیدا کرد تا جایی که این فنر مصنوعا بسته ماند و در جایی که درآمدهای ارزی کاهش یافت ناگهان این فنر رها شد و به کل اقتصاد کشور آسیب رسید.
به گفته وی، کشور ما به شدت ارز محور است و دولت قبل باید جلوی رشد و جهش نرخ تورم را می گرفت که بتواند با مهار تورم افزایش نرخ دلار را تنظیم کند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12503
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مهار تورم بر افزایش نرخ سود اولویت دارد
مهار تورم بر افزایش نرخ سود اولویت دارد
مهار تورم بر افزایش نرخ سود اولویت دارد
مهار تورم بر افزایش نرخ سود اولویت دارد
مهار تورم بر افزایش نرخ سود اولویت دارد