جاوید شیرازی*: وضعیت اطلاع رسانی در بیمه مرکزی به عنوان الگوی رفتاری شرکت های بیمه درکشور، به ایجاد رانت اطلاعاتی انجامیده است، ‌موضوعی که امید است دولت تدبیر و امید با آن برخورد قاطعانه داشته باشد.
۱ – علی طیب نیا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در سخنرانی مراسم معارفه خود، چند محور اساسی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد که در هیات دولت از طرف کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی منشوری را امضا کرده است که در طول دوران فعالیتش بدان متعهد خواهد ماند؛ وی همچنین در حاشیه این مراسم با اعلام این نکته که تعجیلی برای عزل و نصب مدیران ندارد، درباره معیارهای انتخاب مدیران این وزارتخانه اعلام داشت: شایستگی و توانایی شخصی، هماهنگی با برنامه های دولت تدبیر و امید و هماهنگی بین دستگاه های ستادی دولت از ملاک های عمده برای انتصاب مدیران است .

۲ – نظام بیمه ای کشور با تلاش و پشتکار شرکت های بیمه دولتی و خصوصی تا حد توان موفق شده است تا تحریم های بیمه ای کشور را مدیریت نماید و با انتقال بخش قابل توجهی از بیمه های اتکایی به ویژه در بخش حمل و نقل و نفت، به داخل و افزایش قدرت ریسک پذیری، چرخ های اقتصاد کشور را در حال چرخش نگاه دارد،‌ اما با وجود این توانایی چرا ضریب نفوذ بیمه در کشورما حتی در برابر کشورهای همتراز به لحاظ اقتصادی بسیار پایین است، به چه دلیل رضایت مندی از صنعت بیمه کشور در میان آحاد مردم چشمگیر نیست، چرا امکان سوء استفاده از ظرفیت های صنعت بیمه همچنان از سوی برخی افراد و گروه های خاص بالا است(‌نمونه پرونده اختلاس از بیمه ایران و …) ،‌چرا ظرفیت های خالی بسیاری در صنعت بیمه کشور به حال خود رها شده اند در حالی که اقتصاد ما نیازمند این خدمات است ؟ ‌به چه دلیل شاخص های کسب و کار در صنعت بیمه رضایت بخش نیستند؟ … آیا اینها همه ناشی از تحریم های خارجی است؟

۳ – یکی از مهمترین مشکلات صنعت بیمه کشور ؛ البته نه در ایجاد رقابت سالم یا تنوع بخشی به پرتفوی شرکت ها یا کاهش ضریب شخص ثالث در سبدها و یا حتی بهبود شاخص توان مالی شرکت ها و ‌یا حتی تقویت نظام مدیریتی مدرن درشرکت های بیمه گر داخلی ، بلکه ناشی از ضعف بیمه مرکزی در پاسخگویی و برقراری ارتباط موثر و دوطرفه با رسانه ها و در نهایت ارتباط با شهروندان ایرانی است .

۴- در طول سالیان گذشته بخش اطلاع رسانی صنعت بیمه کشور اگر به وظایف خود درست عمل می کرد چه بسا ضریب بیمه در کشور چندین برابر بود و حتی نیازی به مفتوح کردن پرونده برای برخی از مدیران بزرگترین شرکت بیمه ای کشور نیز پیش نمی آمد. در طول سالیان گذشته روابط عمومی بیمه مرکزی انحصاری ، بسته ، گزینشی،‌ و بدون تحمل نقد منصفانه و مشفقانه عمل کرده است، و این روند به صورت الگویی برای دیگر شرکت های بیمه تبدیل شده است.
۵- اطلاع رسانی شفاف و عادلانه در بازار بورس و مبارزه با رانت های اطلاعاتی، سوای این که حق قانونی شهروندان و سهامداران شمرده می شود، با ایجاد اعتماد و تقویت فضای رقابتی در بازار،‌ باعث جریان سرمایه ها و گردش بهتر و روان تر آنها و توزیع عادلانه تر ثروت می شود، این مهم درباره صنعت بیمه نیز که در بازار بورس حضور دارد صادق است؛ در حال حاضر یکی از مهمترین نیازها برای تقویت این صنعت اطلاع رسانی دقیق ، موثر به روز و وجود نقد های منصفانه و کارشناسی شده است اما آیا این شاخص ها محقق شده اند، ‌چه کسی چه نهادی مسئول انجام این مهم است؟ رانت های اطلاعاتی موجود چگونه شکل گرقته اند؟

۶- وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در بند یازدهم از منشور دولت تدبر و امید، قسم یاد کرده اند تا که حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس بدارند و شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهند؛ همچنین در ارایه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانه‌ها فعالانه و با رویکرد مثبت عمل نمایند و در این مسیر با نظام اطلاع‌رسانی دولت هماهنگ عمل کنند، از ایشان انتظار هست که در بررسی جهت انتخاب تیم مدیریتی خود به ویژه در بخش بیمه، به عنوان یک شاخص مهم، به عملکرد مدیران انتخابی در بخش روابط عمومی و تعامل با رسانه ها به عنوان ناظرین مردم، توجه بیشتری لحاظ نمایند و حوزه درخود فرورفته ، بسته و رانت ساز اطلاع رسانی در بیمه مرکزی را که به عنوان نظام الگوی رفتاری صنعت بیمه کشور عمل می نماید، از شرایط کنونی خارج نمایند .

منبع: پولی مالی


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12087
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

برخورد با رانت اطلاعاتی در بیمه مرکزی
برخورد با رانت اطلاعاتی در بیمه مرکزی
برخورد با رانت اطلاعاتی در بیمه مرکزی
برخورد با رانت اطلاعاتی در بیمه مرکزی
برخورد با رانت اطلاعاتی در بیمه مرکزی