بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، ۷۶۸هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند که در این بین، ۵۰۵هزارنفر دارای لیسانس و ۲۰۷هزار نفر فوق‌دیپلم هستند، ضمن اینکه بیشترین تعداد بیکاران دانشگاهی نیز در رشته‌های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی ساخت و تولید هستند.
برخی رشته‌ها بازاری برای کار ندارند
دانشگاه‌ها امروز در رشته‌های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می‌کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ‌التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند. باقی‌ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ناتوانی دانشگاه‌ها یا بی‌توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که انتظار می‌رود باید در وضعیت مناسبی باشند، بیش از سایر گروه‌ها و تا دو برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد. ناشناخته ماندن ظرفیت‌های قابل ارایه مراکز فنی و حرفه‌ای کشور در بحث مهارت‌آموزی و کم‌توجهی دانشجویان به نیازهای واقعی بازار کار، علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل در رشته‌های گوناگون شده است، زمینه بی‌اعتمادی کارفرمایان به این گروه‌ها را نیز دامن می‌زند.
آیا کارجویان دانشگاهی مهارت دارند؟
متاسفانه همان گونه که ذکر شد، دانشگاه‌ها نیز در دامن زدن به ادامه روند بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نقش دارند تا جایی که به‌دلیل عدم برقراری ارتباط بین دانشگاه و بازار کار، نه‌تنها رشته‌های مورد نیاز شناسایی نمی‌شود، بلکه بر ادامه پذیرش دانشجو در تمامی رشته‌ها نیز اصرار ورزیده می‌شود. براساس گزارشی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرده؛ مجموعا ۷۶۸هزارو۵۱نفر بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۰۷هزارو۳۱۰نفر دارای مدرک فوق‌دیپلم، ۵۰۵هزارو۱۰نفر دارای مدرک لیسانس، ۵۲هزارو۱۶۹نفر فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای و سه‌هزار و ۳۸۸ نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.
وضعیت بیکاری در رشته‌های گوناگون
بیشترین تعداد بیکاران در رشته‌های مهندسی، ساخت و تولید با ۲۵۱هزارو۴۰۲نفر وجود دارد و پس از آن نیز ۲۲۲هزارو۱۱۲نفر در رشته‌های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند. از مجموع بیش از ۷۶۸هزارنفر بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی، ۳۶۳هزارو۷۴۰ نفر مرد و ۴۰۴هزارو۳۱۱نفر نیز زن است. بالاترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با ۱۷۸هزارو۴۶۱نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با ۱۳۴هزارو۷۹۱ نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده‌اند. مجموعا صدهزارو۹۱۲نفر مرد و زن در رشته‌های علوم انسانی و هنر بیکار هستند و ۷۶هزارو۱۹۱نفر نیز در علوم ریاضی و کامپیوتر جزو بیکاران محسوب می‌شوند. ۳۸هزارو۴۳۸نفر در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی، ۲۵هزارو۹۹۷نفر در رشته‌های بهداشت و رفاه (بهزیستی) و ۱۷هزارو۴۰۷ نیز در رشته خدمات بیکار هستند. از کل ۷۶۸هزار بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی کشور ۱۳هزارو۴۵نفر رشته تحصیلی خود را اظهار نکرده‌اند.
بیکاری ۳هزار دکترای تخصصی
از ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر بیکار فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای، ۱۱هزارو۸۸۶نفر در رشته‌های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده‌اند و ۱۲هزارو۳۵۳ نفر نیز دارای مدرک رشته‌های مهندسی، تولید و ساخت هستند. ۹هزارو۶۰۷ نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و کامپیوتر و شش‌هزارو۷۸۱ نفر نیز در رشته علوم‌انسانی و هنر بوده‌اند. سهم سایر رشته‌ها از موارد یادشده کمتر بوده است. به صورت کلی، ۱۲۲هزارو ۸۶۳ مرد دارای مدرک فوق‌دیپلم و بیکار هستند، از سویی ۲۱۳هزارو هفت نفر لیسانس، ۲۵هزارو۵۱۷ نفر فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای و دو هزار و ۲۵۷نفر نیز دکترای تخصصی دارند. در بین زنان ۸۴هزارو۴۴۷ نفر بیکار فوق‌دیپلم، ۲۹۲هزارو‌سه‌نفر لیسانس، ۲۶ هزارو۶۵۲ نفر فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای و هزارو۱۳۱نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

منبع: مهر


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=12067
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بیکارترین دانشگاهی‌ها کدامند
بیکارترین دانشگاهی‌ها کدامند
بیکارترین دانشگاهی‌ها کدامند
بیکارترین دانشگاهی‌ها کدامند
بیکارترین دانشگاهی‌ها کدامند