بعد از اینکه ایران نفتکش هندی «دش شانتی» را به اتهام آلوده‌کردن عمدی آب‌های ایران توقیف کرد. هند نیز یک کشتی ایرانی را گویا توقیف کرده است. 

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، «بیزینس‌لاین» گزارش داد: بدون ذکر جزییات بیشتر اعلام کرد یک شناور ایرانی توسط مقامات دریایی هند در بندر کاندلا در گجرات توقیف شده است که احتمال می‌رود این اقدام به‌عنوان مقابله‌به‌مثل در برابر توقیف نفتکش دش شانتی از سوی ایران انجام گرفته باشد.
بنا به گفته مقامات ایرانی، نفتکش دش شانتی که در حال حاضر ۱۴۰‌هزارتن نفت تولیدی عراق را در خود جای داده و در لحظه توقیف به سمت هند در حرکت بوده است به دلیل نقص فنی، مواد نفتی را در آب‌های ایران رها کرده است. پیش از انتشار خبر توقیف این کشتی، ‌رسانه‌های عربی از تشکیل یک لکه نفتی ۱۰مایلی در آب‌های ایران خبر داده بودند.
به گفته مقامات هندی، کارشناسان ایرانی در دور سوم بازرسی خود از این نفتکش به وجود نقص در سیستم هشدار تجهیزات کنترل نشت نفت پی برده‌اند.
بنا به ادعای هندی‌ها، آنچه کارشناسان ایرانی از آن به‌عنوان نقص فنی یاد می‌کنند مشکلی جزیی است که بلافاصله برطرف شده است.
بر اساس این گزارش دولت هند در حال حاضر دو گزینه را تحت بررسی قرار داده، یکی اینکه مبلغ درخواستی ایران را بپردازد یا اینکه منتظر انتشار نتیجه بازرسی‌های کارشناسان خود و کارشناسان موسسه لویدز بماند.
همچنین، منابع هندی اعلام کردند هیاتی از شرکت کشتیرانی هند برای ارایه توضیحات فنی در مورد نفتکش توقیف‌شده این کشور راهی ایران شده است.
یک روزنامه هندی نوشت پس از اینکه تهران برای آزادسازی نفتکش هندی دش شانتی که در روز ۱۳ آگوست به دلیل آلوده‌کردن محیط زیست خلیج‌فارس توقیف شده بود، متقاعد نشد، این‌بار مقامات شرکت کشتیرانی هند برای حل موضوع عازم ایران شدند. منابع رسمی هند گفتند، مسوولان شرکت کشتیرانی هند درخصوص موضوعات فنی مطرح‌شده از سوی مقامات ایرانی توضیحاتی را ارایه خواهند کرد.
مقامات ایرانی تاکید می‌کنند که تانکر دش شانتی آب‌های ایران را آلوده کرده است.
یک منبع ارشد دولتی هند در این‌باره گفت: «هدف از سفر هیات هندی حل مابقی موضوعات فنی دش شانتی است که ارتباطی با آلودگی محیط زیستی ندارد.»
وی افزود، «این هیات توضیح خواهد داد که غیرممکن است این نفتکش حتی به نزدیکی محل آلودگی رسیده باشد.» این نفتکش همچنان در بندرعباس در توقیف است و سه مرحله از سوی مقامات ایرانی مورد بازرسی قرار گرفته است. نفتکش دش شانتی در زمان توقیف، در حال حمل ۱۴۰‌هزارتن نفت خام از عراق به هند بود.
شرکت کشتیرانی هند که مالک این نفتکش است، پیش از این اعلام کرده بود که هیچ شکی وجود ندارد نفتکش دش شانتی آب‌های ایران را آلوده نکرده است، زیرا قبلا از سوی مقامات کنترل بندری هر دو کشور ایران و عراق مورد بازرسی قرار گرفته بود. باوجود فعالیت‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک در تهران و دهلی‌نو در چند روز گذشته، ایران همچنان اصرار دارد که این کشتی موجب «آلودگی گسترده» شده است.
منابع هندی خاطرنشان کردند که اقدام ایران در توقیف این نفتکش، اقدامی غیردوستانه بوده. مقامات ایرانی گفته‌اند که بیمه حمایت و جبران خسارت باید خسارت وارده را جبران کند تا این نفتکش بتواند آزاد شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=11822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هندی ها کشتی ایرانی را توقیف کردند
هندی ها کشتی ایرانی را توقیف کردند
هندی ها کشتی ایرانی را توقیف کردند
هندی ها کشتی ایرانی را توقیف کردند
هندی ها کشتی ایرانی را توقیف کردند