بررسی ها نشان می دهد سخت گیری بانک های چینی برای مشتریان ایرانی مقیم این کشور در روزهای اخیر بیشتر شده است و ایرانیان امکان استفاده از کارت های بانکی بین المللی را ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول به نقل از ایرنا هرچند بحث سختگیری های مالی و بانکی برای ایرانیان در چین موضوع تازه ای نیست و حتی قبل از این تحریم ها هم وجود داشت اما ابعاد آن به تازگی در حال گسترش است.
بسیاری از ایرانیان در روزهای اخیر به بانک های چین فراخوانده و به آنها گفته شده است که باید خدمات مالی کارت های بانکی آنها که به دلار و ارزهای خارجی است در چین متوقف شود.
با این حساب کارت هایی چون ‘ویزا کارت’ و ‘مسترکارت’ که برای ایرانیان در چین صادر شده است بتدریج اعتبار خود را در این کشور از دست می دهد و دارندگان آن حق استفاده از این کارت ها را نخواهند داشت و حتی احتمال ابطال آنها نیز زیاد است.
در بخش دیگری از سختگیری ها، حتی شرکت های چینی که در بانک اعتباری ‘کونلون’ در پکن فعال هستند به دلیل تحریم های آمریکا با چالش روبرو شده اند و جابجایی ارزی حواله های ‘یورو’ و ‘دلار’ از این بانک به شرکت های ایرانی سخت تر شده است و تعاملات و اسناد بانکی برای ایرانیان هم بتدریج فقط با ‘یوان’ پول ملی چین صادر می شود.
یکی از مسئولان قسمت امور بین الملل ‘بانک چین’ که متولی نظارت بر بانک های این کشور در رعایت قوانین داخلی و خارجی است در گفت و گوی تلفنی با ایرنا اگر چه از اعمال محدودیت جدید برای مشتریان ایرانی اظهار بی اطلاعی کرد اما تایید کرد که این بانک برای تعدادی از کشورها، محدویت هایی در نظر گرفته است.
او با بیان اینکه این محدودیت ها فقط مختص ایران نیست تایید کرد بانک های چینی برای اینکه بتوانند در سطح بین الملل فعالیت کنند باید با قوانین جهانی همراه باشند.
اما ‘جان شویی’ استاد اقتصاد دانشگاه شینخوا چین در مورد محدودیت های بانکی می گوید: با توجه به ضرورت همراهی چین با سازمان مبارزه با پولشویی، بانک های این کشور نه فقط برای اتباع خارجی، بلکه برای شهروندان چینی هم چالش های زیادی ایجاد کرده اند.
او می گوید: امروز بانک ها جهانی شده اند و نباید انتظار محلی از آنها داشت آنها مجبورند پروتکل های بین المللی را رعایت کنند در غیر این صورت نمی توانند با تجارت بین الملل همراه باشند.
مرادی، یکی از تجار ایرانی مقیم چین هم اظهار کرد: علاوه بر مشکلات ایجاد شده برای کارت های مستر و ویزا در چین، بانک هایی که با مشتریان ایرانی در ارتباط هستند دایما به آنها گوشزد می کنند که در سفرهای خارج از چین هم حق ندارند مبالغ یوانی کارت های بانکی خود را به دلار و یورو تبدیل کرده و دریافت کنند در غیر این صورت حساب های یوانی آنها هم بسته خواهد شد.
او افزود: با این حال هنوز شماری از بانک های کوچک در شهرستان های چین برای ایرانیان حساب ‘یوانی’ باز می کنند اما شعبات پکن اصلا چنین کاری انجام نمی دهند و ایرانی ها عملا در چین دیگر قادر به جابجایی دلار و یورو و سپرده گذاری این ارزها در حساب خود نیستند و فقط مجاز به مبادله با یوان هستند.
کارشناسان می گویند یکی از دلایل چین برای اعمال محدودیت بر مشتریان ایرانی بحث تحریم های آمریکا است اما بخشی از آن نیز تلاش چین برای بین المللی کردن یوان است.
چندین کشور دیگر نیز در کنار ایران مانند سوریه، عراق، روسیه، ترکیه و کره شمالی با مشکلات مشابهی در چین روبرو هستند اما سخت گیری هایی که برای ایرانیان می شود به مراتب بیشتر از سایر کشورها است.
در ارتباط هایی که با ایرانیان از سوی بانک انجام می شود به آنها تاکید می شود که فقط باید با یوان کار کنند در غیر این صورت حساب آنها مسدود می شود.
مرادی، تاجر ایرانی مقیم چین در ادامه می گوید: بانک های چین چندین سال است که دیگر به ایرانی ها اجازه پس انداز حتی یک دلار و یورو نمی دهند و این برای ما خیلی مشکل است.
او اضافه کرد با این حال تجارت و کار برای ما در این کشور سخت شده است و با مشکل جدی مواجه شده ایم.
این در شرایطی است که پیشتر نیز بانک های چینی ضمن خودداری از باز کردن حساب جدید یوانی برای ایرانیان مقیم این کشور، از مشتریان ایرانی نیز خواسته بودند که حساب های خود را ببندند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=116222
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مشکلات بانکی ایرانیان در چین شدیدتر شد
مشکلات بانکی ایرانیان در چین شدیدتر شد
مشکلات بانکی ایرانیان در چین شدیدتر شد
مشکلات بانکی ایرانیان در چین شدیدتر شد
مشکلات بانکی ایرانیان در چین شدیدتر شد