مقام معظم رهبری چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، بر لزوم مهار و مدیریت نقدینگی در کشور تاکید و از رفتارهای خارج از وظیفه بانک ها انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبارپول، ایشان با انتقاد از ادامه بنگاهداری بانک ها و کارهای هزینه آور دیگر نظیر افزایش شعب بانکی گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرد ه گذاران برخی
بانک ها و مؤسسات مالی شود.
رهبر انقلاب افزودند: البته باید از اول جلوی مشکلات گرفته شود اما می توان با روش های مؤثر، با آن دسته از مراکز مالی که برای مردم مشکل به وجود می آورند، برخورد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، نسبت به بنگا ه داری و تصاحب املاک برخی از بانک ها اشاره کرده، فرمودند: بنده یک وقتی درتهران از جایی عبور می کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است.
متاسفانه بعد از فرمایشات ایشان، تعدادی از بانک ها و رسانه ها که گویا قادر به درک پیام اصلی رهبر انقلاب نیستند، به جای تکیه و تاکید بر اصلاح فرآیند فعالیت های بانکی، موضوع را به روش حادثه‌نگاری پیگیری کردند و تمام همتشان این شده است که بانک مالک آن دیوار و علل و عوامل آن تک پروژه را شناسایی کنند. از صدها پروژه بانکی را که با بی تدبیری منابع بانکی را حبس و مسیر فعالیت های بانکی را منحرف کرده و مانند یک پرونده اختلاس به زیر تیغ نقد و تخطئه ببرند.
در صورتی که مقام معظم رهبری با این بیانات به دنبال مطرح کردن پروژه واحدی نبوده، با بیان این مثال به دنبال یک راهبرد جدی بوده و آن عدم بنگاهداری بانک ها است چراکه مشابه این برج در سایر بانک های کشور به انحاء مختلف دیده می شود .
اینکه در شرایط فعلی برخی رسانه ها با مصداق و شایعه سازی، به موضوع دامن زده و آدرس غلط می دهند، در واقع مخدوش کردن منویات رهبر معظم انقلاب در پیگیری مسائل اساسی است.
نکته قابل تامل این است که تعدادی از بانکها، حامیان و منتقدان آنها با ارائه گزارشاتی و گذاشتن انگشت اتهام روی پروژه های خاص و اینکه از کجا این پروژه ها آمده و تامین مالی شده است، می خواهند اذهان را از توجه به موضوع اصلی که همان بحث بنگاهداری بانک هاست دور کنند که متاسفانه در این رفتار هم ردپای سوداگری برای حفظ فرصت رانت خواری دیده می شود یعنی بانکها را درهمان سیاقی نگهدارند که به جای ایفای نقش توسعه ای، قلک منافع آنان را داشته باشد.
لذا ماموریت اصلی رسانه ها در این خصوص باید به تبیین ضرورت احتراز بانکها از بنگاهداری و پیگیری جدی از مسئولان سیستم بانکی برای تحقق این امر مهم است و روابط عمومی بانک ها هم به جای تلاش برای تبرئه مصداقی بانک های خود به دنبال شفاف سازی، تقویت اعتماد عمومی به سیستم بانکی و تعامل صمیمانه با مردم است و گرنه رفع اشکال از یک پروژه با یک دستور رسمی قابل حل و فصل است.

منبع: روزنامه عصراقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=115421
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رسانه‌ها و بانک‌ها و «دیوار شناسی»
رسانه‌ها و بانک‌ها و «دیوار شناسی»
رسانه‌ها و بانک‌ها و «دیوار شناسی»
رسانه‌ها و بانک‌ها و «دیوار شناسی»
رسانه‌ها و بانک‌ها و «دیوار شناسی»