بانکها تسهیلات معوق یک کارمند ، یک معلم و کاسب جزء را با هزار اهرم وصول می کنند و افتخار هم می کنند اما پرونده های چندین ساله مطالبات معوق باید در حاشیه امن باشند ؟
وصول مطالبات بانکها، مجموعه ای از فرایندهای داخلی و خارجی است؛ بدین معنا که بخشی از فرایند وصول (یعنی مذاکره با مشتری، دستورالعملهای لازم و…) در داخل بانک تهیه و تدوین می شود و بهبود این عوامل در حیطه اختیارات بانکهاست.

پس از اوج گرفتن بدهی های شبکه بانکی، بانک مرکزی و سایر دستگاههای نظارتی بانکها برای وصول مطالبات خود تحت فشار گذاشتند.البته در این موضوع بخشی از بدهی ها مربوط به تولید کنندگانی بود که به دلیل تحریم و گرانی ارز و مواد اولیه نتوانسته بودند بدهی خود را پاس کنند.اما در این بودند و هستند بانکهایی که به جای فشار برای گرفتن بدهی با مشتریان مماشات می کنند و با استفاده از ترفندهایی بدهی ها را کمرنگ و یا پاک می کنند.

روش وصول مطالبات همان گونه که تأکید شد، به شرایط مشتری، شرایط قرار داد و برآوردی که از زمان و فرایند انجام کار صورت می گیرد، بستگی دارد. با وجود این، بانکها همواره بهترین راهکار وصول را تعامل با مشتری (در صورتی که ضوابط و مقررات قرار داد خود با بانک را رعایت کرده باشد)، می دانند.

حال، چنانچه مشتری به هر دلیلی از باز پرداخت تسهیلات امتناع ورزید، با عنایت به اینکه بانک وکیل سپرد گزاران است، باید حافظ منافع آنها باشد؛ لذا مراتب از طرق قانونی پیگیری می شود. باید اذعان داشت، ساختار کنونی بانکها و الزامهای حاکم بر آنها، در بسیاری موارد انجام اقدامهای مناسب برای وصول را با محدودیتهایی روبرو کرده است که در صورت وجود نهادی مستقل و خصوصی، دارای کارکنان مجرب در زمینه های قضایی، بانکی، حقوقی و غیره فرایند وصول مطالبات تسریع شده و بانکها می توانند با استمداد از این واحدها، ضمن پرهیز از مشکلات وصول، احتمال وصول مطالبات خود را افزایش دهند.

اما چرا مطالبات شکل می گیرد؟عدم کارشناسی و بررسی علمی و واقعی اعتبار دریافت کنندگان تسهیلات،عدم رعایت موازین بانکداری اسلامی، تفسیرهای گوناگون از قانون، عدم وجود نظارت سیستمی مدرن که دخالت نظر و سلیقه شخص یا اشخاص را کاهش دهد،عدم اجرای کامل قانون توسط مجریان و تاخیر نتایج حاصله از بازرسی ها و حسابرسی ها در بانکها را می توان از دلایل افزایش سطح مطالبات معوق بانکی برشمرد.

حال با توجه به حجم عظیم مطالبات معوق بانکها تاثیر آن بر اقتصاد چه خواهد بود ؟ مهمترین تاثیراین کار ایجاد نقدینگی کاذب ، کاهش ارزش پول ملی ، ضایع شدن حقوق صاحبان سهام بانک ها و بنگاه های پولی ، انحراف در گزارشهای تولید و .. است که این موارد هر کدام به تنهایی این ارزش را دارند که بشود برایش فوریت های خاص را قائل شد تا برای وصول این مطالبات یک عزم ملی را ایجاد کنیم .

بانکها در بخشهایی با دور زدن قوانین بانکداری اسلامی با احیای این تمهیدات معوق شده در قالب تسهیلات جدید زمان را برای دریافت کنندگان این تسهیلات می خرند. سوال این است که چرا نباید برای این معظل بزرگ سیستم پولی و اعتباری و بانکی کشور یک عزم ملی و واقعی وجود داشته باشد ؟ چرا اکثر بانکها در حد اطلاع ویترین تراز مالی و گاها شعارهایی جهت تقویت سیاستهای مدیریتی خویش با این قضیه برخورد می کنند ؟

تعجب می کنم در کشورهای پیشرفته وقتی یک فرد بدهکار بد حساب به سیستم بانکی شود از خیلی از حقوق اجتماعی و مالی و … محروم می شوند اما در ایران افراد بدهکار گاها از چند بانک مختلف در عین بد حسابی و … باز موفق به تسهیلات کلان می شود ، تازه در اخبار می شنویم فردی که دارای یک معوقه کلان می باشد توانسته است مجوز بانک خصوصی بگیرد و .. واقعا می شود با این نگاه و این عملکرد بر معظل مطالبات معوق فائق آمد ؟

دولت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک ، تجارت الکترونیک همه اینها را بر درب و دیوار و رسانه های مختلف تبلیغ کرده ایم اما یک سیستم آنلاین گسترده و کامل اعتبارسنجی برای سیستم اقتصادی و پولی کشور که اطلاعات و آمار و ارقامش واقعی و تحت نظارت باشد را به خوبی نداریم . دخالتهای غیر کارشناسانه در اعطای تسهیلات و نقل و انتقال نقدینگی و مهندسی غلط اعتبار و نقدینگی کشور باید ریشه کن شود و از سیاست آزمون و خطا در حیطه بانکی و اعتباری کشور حذر کنیم .

بانکها تسهیلات معوق یک کارمند ، یک معلم و کاسب جزء را با هزار اهرم وصول می کنند و افتخار هم می کنند اما پرونده های چندین ساله مطالبات معوق باید در حاشیه امن باشند ؟

در حال حاضر بانکها با جابجایی سرفصل های مربوط به بدهی معوق خود و نشاندن آنها در حساب جاری فرد بدهکار را پاک شده و یا در حال پرداخت اقساط معرفی می کنند.با این کار بسیاری از بانکها با افتخار مدعی می شوند که معوقات خود را کاهش داده اند.با این کار بانکها ریالی از بدهکار دریافت نمی کنند ولی در صورتهای مالی خود،بدهی هایشان را کمتر نشان می دهند!در بسیاری از موارد هم بانکها به فرد بدهکار وام جدید داده و حساب قبلی را پاک می کنند!

اگر با همین روند ادامه دهیم شک نکنیم این سیستم بیمار بانکی و اعتباری و پولی کشور روزی به مرگ خواهد رسید.

منبع: جوان

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=11521
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. parajumper گفت:

    parajumper…

    زور بانک‌ها فقط به کارمند و کاسب جزء می‌رسد؟ – پایگاه خبری تحلیلی پول پرس…

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

زور بانک‌ها فقط به کارمند و کاسب جزء می‌رسد؟
زور بانک‌ها فقط به کارمند و کاسب جزء می‌رسد؟
زور بانک‌ها فقط به کارمند و کاسب جزء می‌رسد؟
زور بانک‌ها فقط به کارمند و کاسب جزء می‌رسد؟
زور بانک‌ها فقط به کارمند و کاسب جزء می‌رسد؟