پول پرس: حیدر مستخدمین حسینی که سابقه ریاست سازمان بورس و معاونت پارلمانی بانک مرکزی را در کارنامه کاری دارد با حمایت از برنامه های اقتصادی علی طیب نیا در پاسخ به این پرسش که برنامه های وزیر پیشنهادی را چقدر عملیاتی ارزیابی می کنید می گوید: وزیر پیشنهادی اقتصاد مشکلات اقتصادی کشور را به درستی ارزیابی کرده و تشخیص داده اند و راهکارهای ایشان نیز که با دقت و تمرکز بر مشکلات تدوین شده مبتنی بر واقعیت های اقتصادی و نه ایده آل ها و مورد تائید کارشناسان اقتصادی است و در فرصت ۴ ساله دولت عملیاتی خواهد شد. مستخدمین حسینی در گفت و گو با خبرنگار پول پرس در این باره بیشتر می گوید.

از مستخدمین حسینی در خصوص این که اولین گام اصلاحات اقتصادی از کجا باید آغاز شود پرسیدم .
برنامه های اقتصادی اعلام شده راهکارهای مناسبی را در پیشروی قرار داده است. اما اولویت اجرایی کنترل نوسانات نرخ ارز و تثبیت ارزش پول ملی و جلوگیری از نوسانات ارزی است.
ارزش پول باید با کمک بانک مرکزی حفظ و تثبیت شود. با این حرکت اعتماد و اطمینان از دست رفته بازخواهد گشت . نتیجه اصلی این فرآیند کنترل و تثبیت سطح عمومی قیمت ها است و رفته رفته ارزش پول ملی افزایش خواهد یافت.

پرسش دیگر از مستخدمین حسینی تجارب مدیریتی و تیم اقتصادی همراهی کننده طیب نیا بود .
طیب نیا به لحاظ تجربه فعالیت های اقتصادی دارای سابقه کاری فراوانی در حوزه برنامه ریزی است . سال ها است در پشت صحنه تصمیم گیری های اقتصادی حضور دارد و بسیاری از تصمیمات اقتصادی از فیلتر ایشان گذشته است و به عنوان چهره ای مطرح در حوزه فعالیت های اقتصادی است وبا تواضع و فروتنی که در شخصیت ایشان نهادینه است از گزینه های مطلوب اقتصاد کشور است و با برنامه های اعتدالی خود می تواند شرایط را راهبری نماید.
تیمی که دعوت خواهد شد نیز از منظر تئوریک و عملی و اجرایی به خوبی از عهده مسائل بر خواهند آمد.

اگر امکان دارد به سرفصل مباحث عملیاتی اشاره کنید.
اقتصاد ما امروز وابستگی شدیدی به نفت دارد و بنا برتشخیص درست ایشان قطع وابستگی به نفت در اقتصاد به یکباره امکان پذیر نیست . این تئوری نشان دهنده اعتدال در تصیمیم گیری ها است.
به عبارت دیگر دیدگاه های متفاوتی در حوزه درآمدهای نفتی وجود دارد.رویکرد اول هزینه درآمدهای نفتی در بودجه کشور .رویکرد دوم سرمایه گذاری درآمدهای نفتی و رویکرد سوم شرایط بینابین است.اما آنچه مسلم است این که اقتصاد کشور در این شرایط به یکباره نمی تواند نفت را کنار گذارد. اما وابستگی شدید به نفت سبب تغییرات اساسی درآمدها شده که این نیز بیماری اقتصادی به شمار می رود.
نکته دوم در بحث اقتصاد تمرکز تصمیم گیری ها است که خسارت های فراوانی را به اقتصاد وارد می کند .
به این مباحث باید عدم ثبات رشد اقتصادی،دو رقمی شدن تورم و رکود را اضافه کرد که در برنامه پیشنهادی وزیر به درستی مورد اشاره قرار گرفته است.

سرمایه گذاری خارجی نیز از مباحث و برنامه ها است؟
بله شخصا معتقدم اگر رشد اقتصادی برنامه های توسعه اقتصادی مد نظر است بدون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور امکان پذیر نیست .
در مورد برنامه های طیب نیا در حوزه بازارهای پول و سرمایه چه نظری دارید و چقدر این برنامه ها را عملیاتی می دانید.
بحث ایجاد بازار سرمایه یکپارچه و کارآمد که از ابزارهای نوین مالی بهره ببرد و اقتصاد را از بانک محوری به سمت بازار سرمایه نیز هدایت کند از دیگر برنامه های کاربردی است که می تواند در شرایط فعلی مسولیت تامین اعتبار کلیه پروژه های کوچک و بزرگ را از سمت بانک ها به سمت بازار سرمایه نیز هدایت کند.

به نظر شما این طرح کارآمد است؟
بله در برنامه ها آمده که بازار پول برای تسهیلات کوتاه مدت و بازار سرمایه برای پروژه ها و واحدهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.بنابراین در این فرصت استفاده بیشتری از ظرفیت های بازار سرمایه خواهد شد.

برنامه اقتصادی وزیر پیشنهادی را در بحث هزینه های دولت چگونه ارزیابی می کنید.
کاهش هزینه های دولت و جلوگیری از بی انظباطی مالی همواره مورد تاکید کارشناسان بوده است که به درستی در برنامه ها بدان اشاره شده است به این مسئله آسیب شناسی برنامه در زمینه کاهش تصدی گری دولت و کوچک سازی بخش دولتی و هدایت دولت به سمت سیاست گذاری را باید اضافه کرد.
دولت باید تصدی‌گری‌های خود را حتما واگذار کند اما در سال‌ها اخیر به طور مرتب بار خود را اضافه کرده و بزرگ‌تر شده است؛ بنابراین چسبندگی زیادی به منابع مالی ‌دارد، به همین دلیل در پرداخت یارانه‌ها، حقوق‌ یا هزینه‌های عمرانی دچار اشکال می‌شود؛ پس بهترین راه را واگذاری شرکت‌های خود به شبه‌دولتی‌ها می‌داند که البته این کار موجب می‌شود اشکالاتی پیش آید.
باید نگرش دولت در این حوزه عوض شده و دولت سبک شود، و در برنامه اقتصادی آقای روحانی به سبک‌سازی دولت تاکید شده است و طیب‌نیا هم قید کرده این مورد از وزارت اقتصادی و دارایی باید آغاز شود.

در بحث یارانه ها چه نظری دارید؟
وزیر پیشنهادی با اصل هدفمندی یارانه‌ها موافق است و روش اجرایی را قابل اصلاح می داند و بر اجرای صحیح مرحله دوم هم تاکید دارد. وی بر ضرورت بازنگری در این طرح و حتی به موضوع عدم هماهنگی بین سیاست های پولی و مالی و عدم تناسب بین نرخ تورم و سود بانکی نیز که باید تناسب لازم در این زمینه برقرار شود صحه گذارده و این تشخیص درستی در شرایط اقتصادی فعلی است.
از نظر ایشان پرداخت یارانه نه تنها برای تسهیلات بنگاه ها بلکه برای آموزش و بهداشت و درمان هم باید اعمال شود که بسیار دیدگاه مثبتی است.

در موردسایر حوزه ها چه نظری دارید؟
بهبود فضای کسب و کار که سه محور ثروت آفرینی ، شغل آفرینی و کارآفرینی را مد نظر دارد،مسوولیت گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور و تسهیل نظامات این حوزه،اصلاحات بانکی و نظام مالیاتی و مبارزه با فساد اداری به درستی تشخیص داده شده و راهکارهای مناسبی را در پیش گرفته است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=11018
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حفظ ارزش پول ملی در سرفصل برنامه‌های اقتصادی دولت
حفظ ارزش پول ملی در سرفصل برنامه‌های اقتصادی دولت
حفظ ارزش پول ملی در سرفصل برنامه‌های اقتصادی دولت
حفظ ارزش پول ملی در سرفصل برنامه‌های اقتصادی دولت
حفظ ارزش پول ملی در سرفصل برنامه‌های اقتصادی دولت