محمد رضایی*: طبق آنچه می دانیم تورم یعنی: “افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی مشخص.” بنابراین بایستی نرخ تورم و احساس عمومی افزایش قیمت ها با یکدیگر تناسب داشته باشند. اما آیا به راستی این گونه است؟

بسیاری از مردم اعتقاد دارند نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران واقعی نیست. چه بسا که آنها هر روز افزایش بیشتری را در سطح عمومی قیمت ها مشاهده می کنند که با نرخ تورم اعلامی از سوی این مراجع همخوانی ندارد.
سوال اینجاست؟ احساس عمومی افزایش قیمت ها واقعی است یا نرخ تورم رسمی؟
جواب ساده است، هر دو درست است. دلیل اصلی آن نیز در نحوه محاسبه نرخ تورم نهفته است ؛ به دلایلی که اشاره خواهد شد:

۱) همان طور که گفته شد برای محاسبه تورم سبد کالایی تعریف می شود و روند قیمت آن سبد را رصد می کنند. در محاسبه تورم ،سبد کالایی با ۳۵۹ قلم کالا و خدمات در ۷۵ شهر منتخب کشور و در ۱۲ گروه کالایی مورد استفاده قرار می گیرد.
آخرین نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در پایان خرداد ۹۲ ، تورم۳۱.۶درصدی را نشان می دهد.
اولین نکته همینجاست. سبد کالایی برای محاسبه نرخ تورم شامل ۳۵۹ قلم کالا و خدمات در ۷۵ شهر کشور است.
همه ی ما می دانیم که قیمت خدمات و کالاها در شهرهای مختلف متفاوت است. بعنوان مثال نرخ کرایه تاکسی در تهران، مشهد و اصفهان متفاوت با یکدیگر است. بنا براین در محاسبه افزایش قیمت خدمات بدلیل حضور شهرهای با افزایش کمتر قیمت، متوسط افزایش قیمت کاهش می یابد.
۲) در محاسبه افزایش قیمت کالاها و خدمات ارقامی وجود دارند که برخی اوقات تا سالها تغییر نمی کند. از جمله می توان به قیمت بنزین اشاره کرد که در ۲ سال گذشته افزایش نیافته است. همچنین ارقامی هستند که افزایش قیمت آنها به نسبت شاخص کل کمتر یا بیشتر می باشد. بنابراین در محاسبه افزایش قیمت ها این قبیل کالاها و خدمات نیز باعث کاهش متوسط افزایش قیمت می شوند.
با مراجعه به آخرین گزارش مرکز آمار ایران در خرداد ۹۲ نیز می توان این موضوع رامشاهده کرد. بعنوان مثال شاخص کل در این ماه به ۱۵۶.۷ رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸.۲ واحد افزایش داشته است. این در حالی است که در برخی گروهها افزایش شاخص از شاخص کل کمتر یا بیشتر بوده است. در گروه شیر، پنیر و تخم مرغ شاخص ۱۷۸.۶ شده است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵۳.۲ واحد افزایش دارد و یا در گروه سبزیجات، شاخص رقم ۲۶۶.۸ را نشان می دهدکه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۷۹.۸ واحد افزایش دارد.
بالعکس در برخی گروه ها مانند خدمات، شاخص عدد ۱۳۳.۸ را نشان می دهد که درمقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۳ واحد افزایش دارد و یادر گروه آموزش شاخص رقم ۱۱۶.۱ را نشان می دهدکه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل  ۱۰.۳واحد افزایش دارد.
۳) در محاسبه تورم از میانگین موزون افزایش قیمت ها استفاده می شود. به این معنی که برخی قیمت ها مانند بنزین دارای وزن بیشتری درسبد کالاها بوده ولذا تاثیر بیشتری در افزایش یا کاهش نرخ تورم دارند. بنابراین ثابت ماندن قیمت این کالاها نقش زیادی در کم نشان دادن تورم دارند.مانند بنزین که قیمت آن حدود ۲ سال است که ثابت مانده است.
۴) فرمول محاسبه تورم انواع مختلفی دارد که هر یک به نتیجه متفاوتی ختم می شود. در اینجا به ۲ روش محاسبه تورم اشاره می کنیم. لازم به توضیح است تورم اعلامی توسط دولت، تورم متوسط است که به دلایلی که اشاره می شود پائین نشان داده می شود:
الف- تورم متوسط: این نرخ تورم عبارت است از میانگین موزون افزایش قیمت‌ها در یک بازه زمانی یکساله نسبت به دوره مشابه سال قبل؛ یعنی ۲۴ ماه قیمت در محاسبه این نوع نرخ تورم اثر دارد. به عنوان مثال به عنوان در آخرین ارقام مرکز آمار آمده است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ۱۳۹۱ معادل ۳۲.۶ درصد است.
این تورم بیشتر مورد توجه مسئولین است اما مردم نیز نسبت به آن اعتماد کمتری دارند. دلیل این امر ساده است. زمانی که قیمت ها با روند شدیدی در حال افزایش هستند (همانند سال ۹۱و ۹۲)، محاسبه تورم با این روش، مقدار تورم را بسیار کمتر از میزان ملموس آن برای مردم نشان می دهد. البته این امر به معنی اشتباه بودن این تورم نیست، بلکه نوع محاسبه و ارائه آن متفاوت است. یک مثال ساده به فهم موضوع کمک خواهد کرد. فرض کنید قیمت مرغ بر اساس جدول زیر تغییر کرده باشد:

مردم تورم قیمت مرغ را به صورت افزایش از ۴۲۰۰ تومان به ۶۰۰۰  تومان درنظر می گیرند (یعنی ۴۳درصد)، در حالی که ارقام رسمی ،نشان دهنده تورم ۲۵درصدی قیمت مرغ به طور متوسط است. (از ۴۲۰۰ تومان به ۵۲۷۰ تومان) .هر دو عدد نیز درست است.
تورم متوسط در زمانی که نرخ تورم کوچک باشد و دارای نوسان نباشد، با احساس تورمی مردم تفاوت اندکی خواهد داشت ولی زمانی که تورم در حال افزایش است، تفاوت بسیاری با احساس تورمی جامعه خواهد داشت.
از نکات جالب دیگر محاسبات تورم متوسط این است که در مواقعی که افزایش قیمت به شکل شتابان اتفاق می افتد (مانند ۹ ماه اخیر) احساس عمومی تورم جامعه در نرخ تورم متوسط حدود ۶ ماه آینده خود را نشان می دهد. به این معنی که حتی اگر سطح عمومی قیمت ها در ماههای آینده افزایش نیابد، تورم متوسط در ماههای اینده باز هم می تواند افزایش یابد.
ب-  تورم نقطه به نقطه: تورم نقطه به نقطه بیانگر نرخ رشد شاخص قیمت‌ها در پایان هر ماه نسبت به پایان یک ماه دیگر میباشد. البته دو نوع تورم نقطه به نقطه مرسوم است. اولی مقایسه شاخص قیمت ها در یک ماه در مقایسه با ماه قبل و دومی که رایج تر است محاسبه شاخص قیمت‌ها با پایان ماه مشابه سال قبل است (تورم یک سال گذشته). این تورم بیشتر مورد توجه مردم است و توسط آنها برای مقایسه رشد قیمت ها استفاده می شود. آخرین تورم نقطه به نقطه (خرداد ۹۲ نسبت به خرداد ۹۱)، در حدود ۴۱.۲% است که ۹% بیشتر از تورم متوسط می باشد.
همانطور که ملاحظه می شود شکاف بین احساس مردم و آمار رسمی با این روش کاهش می یابد. البته باید گفت در مواقعی هم تورم نقطه به نقطه از تورم متوسط کمتر نشان داده می شود. بنابراین بسته به شرایط هر زمان هر یک از این دو عدد می تواند به احساس عمومی جامعه نزدیکتر باشد.
*خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=10123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تفاوت احساس عمومی و نرخ تورم بانک مرکزی
تفاوت احساس عمومی و نرخ تورم بانک مرکزی
تفاوت احساس عمومی و نرخ تورم بانک مرکزی
تفاوت احساس عمومی و نرخ تورم بانک مرکزی
تفاوت احساس عمومی و نرخ تورم بانک مرکزی