تا کنون بارها و بارها زمان خداحافظی پراید با خط تولید سایپا اعلام و به تعویق افتاده است . آخرین بار زمستان بود که جمالی مدیر سر به زیر سایپایی ها اعلام کرد که پراید را تا پایان سال ۹۴ از گردونه تولید سایپایی ها خارج کرده و خودروی دیگری را جایگزین آن می کند.

نرگس رسولی: همان طور که انتظار می رفت سال تمام شد و خبری از خروج پراید از خطوط تولید به میان نیامد که تولید به مدد درخواست های ثبت شده نیز بیشتر شد تا چرخ اقتصاد سایپایی ها بیشتر بچرخد.در این مدت همان طور که پیش بینی هم میشد مدیران این گروه خودرویی در هیچ محفل و نشستی صحبتی از جایگزین احتمالی این خودروی پر فروش نداشتند، هرچند که خودرو دوستان تامل سایپایی ها در خروج پراید را دلیلی بر نبود جایگزین مشتری پسند به جای آن می دانستند اما حرف و حدیث ها برای فروش شرکت زیر مجموعه نارنجی پوشان هم موجب شده بود تا تولید و یا عدم تولید این خودرو آنطور که انتظار می رفت به رخ کشیده نشود.
در همین حال و در شرایطی که به نظر می رسید سایپایی ها می خواهند خروج پراید را که هم چون خروج پیکان می توانست با برنامه ای مفصل و با حضور مسوولان عالی رتبه جشن بگیرند ؛ وزیر صنعت معدن و تجارت به همراه مدیر عامل سایپا به پای میز عقد قرارداد با پژویی ها رساند و مشخص کرد که اگر رفت و آمد با فرانسویی ها هنوز برای نفتی ها مزیتی را نداشته است اما به خوبی چرخ خودرویی ها را به حرکت در آورده است.
سایپا همچون رقیب دیرینه چند کیلومتر آن طرف تری خود در جاده مخصوص یک بار دیگر با شریک رقیب پای میز مذاکره و تفاهم نشست و توافق نامه ای را امضا کرد که به موجب آن از این پس مدلهای مختلف پژو علاوه بر درهای خروجی ایران خودرویی ها از درهای خروجی نارنجی پوشان نیز خارج می شود ؛ به این ترتیب دو خودروساز دولتی در فاصله نزدیک به یک دهه دوباره شریک شرکای هم شدند.
تا اینجای کار هیچ ایرادی وارد نیست اما آنچه این توافق را جالب تر کرد این بود که سایپایی های که حالا مطمئن بودند محصولی جدید به سبد محصولات اندکشان اضافه شده است، به یکباره برای خروج پراید و فرزند ناخلف آن تیبا زمان خریدند و اعلام کردند که این دو خودروی سایپایی ها ۵ سال دیگر از خط تولید خارج می شوند .
البته این که تیبا ۵ سال دیگر در این خط تولید بماند آن قدر ایهام برانگیز نیست که ماندگاری پراید جای سوال دارد. پرایدی که بنا به گفته مسوولان این شرکت قرار بود با ورود تیبا از خط تولید خارج شود حالا به جایی رسیده است که نه از خط خارج می شود که پا به پای تیبا تا ۵ سال دیگر تولید خواهد شد.
به این ترتیبو با این شرایط پراید در آستانه ۳۰ سالگیشاید بالاخره با سایپایی ها خداحافظی کند و نارنجی پوشان اگر دوباره این زمان را تمدید نکرده و خودرویی دیگری از این خانواده را به عنوان محصول و فیس لیفت جدیدروانه بازار نکنند؛ طبق قانون باید تا سال ۱۴۱۰ به دارندگان این خودرو خدمات پس از فروش ارائه دهند.

چرا مقاومت ؟
حال این سوال مطرح است که چرا سایپایی ها هر باره در مقابل خروج پراید از خط تولیدشان مقاومت می کنند؟ در طی سالهای گذشته چه زمانی که پراید قیمت متعادلی را داشت و زیر ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می شد و چه هم اکنون که با قیمتی تقریبا دو برابر بیش از سالهای نیمه دهه ۸۰ به فروش می رسد سایپایی ها همواره در مقابل خروج پراید از خط تولید مقاومت نشان داده و نمی توانند از این جوان ۲۴ ساله خود دل بکنند . البته بسیاری سود ناشی از تولید این خودرو و نگرانی بابت از دست دادن بازار پراید را دلیل عدم تمایل سایپایی ها اعلام می کنند و معتقدند که تولید سایر محصولاتی که با برند این شرکت وارد بازار شده است به دلایل مختلف از جکله کیفیت ، قیمت و … به گونه ای نبوده است که بتواند مشتریان سایپایی را حفظ کند و به این جهت خروج یکباره پراید از این خط تولید با توجه به عدم جایگزین مناسب و هم قیمت موجب خواهد شد تا این خودروساز اصلی ترین محل درآمدی خود را از دست بدهد .
از سوی دیگر به نظر می رسد سایپایی ها تلاش دارند همچون رقیب آن سوی جاده مخصوص خود ، تجربه ای مشابه را پشت سر گذارده و زمانی پراید را از خط تولید خارج کنند که بتوانند بر روی همان خط و با همان تجهیزات خودرویی جدید تولید کنند تا هزینه اضافی بابت تجهیز و ایجاد خط جدید را به این شرکت تحمیل نکنند . گو این که ایران خودرو هم بعد از خروج پیکان ، روآ را جایگزین این خودرو کرد که از نجهیزات پیکان بهره می برد.
با همه این اوصاف و طبق اطلاعات منتشر شده از جزییات قرارداد جدید سایپا و پژو خودرویی جدید خود را اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی تولید و اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی وارد بازار ایران می کنند که آن هم از نوع شاسی بلند است که قطعا قیمتی معادل قیمت پراید برای پاسخ گویی به مشتریان این خودرو نیست .
با این حال طبق گفته مهدی جمالی مدیرعامل سایپا ؛: تولید محصولات فعلی سایپا کاشان تا ۵ سال ادامه دارد و بتدریج و همزمان با ورود خودروهای تولیدی مشترک از چرخه خارج می‌شوند که این خودروها «تیبا۲» و «پراید» هستند!!!!

منبع: خودرونگاران


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=82597
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟
چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟
چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟
چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟
چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟
چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟
چرا پراید از سایپا نمی‌رود؟